< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » De bevalling en erna... » bevallen op de barkruk, ervaringen?

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » De bevalling en erna...
bevallen op de barkruk, ervaringen?
02/12/2008 @ 12:16
Liesje

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
hoi allemaal!

gisteren op de prenatale lessen, even mogen 'oefenen' op de barkruk. vond dit wel een optie die ik tijdens de bevalling wel zou willen gebruiken.

zijn er nog mama's met ervaringen over de barkruk? Zouden jullie opnieuw zo bevallen? Hoe ging het voor de mannetjes? Mijn man vond het een groot nadeel dat hij geen echte rugsteun had (heeft last van rug) hoe werd dit eventueel opgelost bij jullie?

Alvast bedankt voor de reacties,

groetjes
Liesje

Link naar deze reactie
02/12/2008 @ 12:20
Liesje

barkruk = baarkruk, ben niet van plan om op café te bevallen hoor hihi

Link naar deze reactie
02/12/2008 @ 12:29
Martine73

Hoi Liesje,

Ik ben reeds tweemaal thuisbevallen op de baarkruk. Voor mij een zeer goede ervaring moet ik zeggen: de zwaartekracht werkt mee in jouw voordeel, je kunt alles goed volgen en controleren en wat je partner betreft: die geeft je letterlijk (rugge)steun en je voelt je met twee heel verbonden op dat moment. Wat die rugklachten van je man betreft, je man kan gerust op een stoel achter je aan komen zitten, zo is dat hier ook gegaan. In ieder geval is verticaal bevallen een stuk makkelijker dan horizontaal hoor. Ga er maar voor zou ik zo zeggen In ieder geval veel succes met je zwangerschap en aanstaande bevalling
Link naar deze reactie
03/12/2008 @ 10:38
Liesje

Nog meiden die hier ervaringen rond hebben?

alvast bedankt!!

Link naar deze reactie
03/12/2008 @ 11:51
Emmeke

ik ben van floris ook op de baarkruk bevallen. had dat niet gepland, het was op dat moment gewoon de houding die me het beste lag. op mijn rug was geen optie, dat deed veel te veel pijn!
mijn ventje zat achter me in de zetel. misschien kan jouw man was kussens tegen zijn rug leggen?

van elizabeth ben ik wel op mijn rug bevallen. ik zat eerst op mijn knieën met mijn gezicht in de zetel, en toen de vroedvrouw me wilde onderzoeken moest ik plots uit alle macht persen.

door omstandigheden was de vroedvrouw die normaal enkel zou assisteren eerst bij ons. elizabeth was al geboren toen de andere vroedvrouw aanbelde, omdat de bevalling zo snel was gegaan. de baarkruk zat in haar auto, dus dat ik had sowieso niet op die manier kunnen bevallen/

ik zou zeggen: zie het als een mogelijkheid. pas als je echt in arbeid bent, voel je hoe welke houding het beste is.

alvast veel succes!

Link naar deze reactie
03/12/2008 @ 12:10
els

Zou er in het ziekenhuis ook mogelijkheid zijn om op baarkruk te bevallen? Of hebben ze daar zelden of nooit zo'n stoel?

Lijkt me echt wel heel goeie houding om te bevallen, of om weeën op te vangen.

iemand ervaring hiermee in ziekenhuis? Zal bij volgende doktersbezoek zeker eens meer uitleg vragen.
Link naar deze reactie
03/12/2008 @ 13:59
Nitje

Ik zag dit ook echt zitten omda ik last had van mijn onderrug/bekken. Als ik te lang op mijn rug moest liggen dan hield ik het na een tijdje niet meer uit. Ik had dit tegen mijn gynea gezegd en er was er in het ziekenhuis één en zij had er geen probleem mee, maar ze zei me van me er nog niet op te pinnen en gewoon die moment zelf te zien wat me het beste afging.
En gelijk had ze, ik heb wel heel de tijd mijn weeën op een bal opgevangen dus de positie was wel ok voor mij maar de bevalling zelf ging maar niet vooruit en uiteindelijk werd ik te moe om de weeën te kunnen opvangen, deze waren ook nie sterk genoeg om voldoende voor opening te zorgen. Dus uiteindelijk wel epidurale gekozen en dus gewoon op de rug bevallen, eerst een tijdje op mijn zij mogen persen en daarna op de bevaltafel.
Maar met de volgende probeer ik het terug natuurlijk en zal die baarkruk terug een optie zijn

Link naar deze reactie
03/12/2008 @ 22:04
nieke

Hoi,

ik ben niet bevallen op de baarkruk, al had ik het wel als optie (als het zou gemogen hebben van de gyn). Maar tijdens mijn weëen heb ik er even op gezeten, maar dat lukte voor geen haar. Ik had buik, been en rugweëen en kon geen goede houding vinden. Probeer tijdens je weëen eens uit of het aangenaam is en dan kan je nog zien!

Dag!

Link naar deze reactie
04/12/2008 @ 06:54
Liesje

ok thx voor de vele info! Ik ga het alvast op mijn geboorteplan noteren en als optie houden, we zullen dan wel zien he!

els: In sommige ziekenhuizen hebben ze idd een baarkruk, mss even vragen aan jou gynae?

tot later allemaal!

Link naar deze reactie
04/12/2008 @ 08:47
akiki

Online Status Bekijk profiel
hoi,
Meestal hebben ze wel een baarkruk in het ziekenhuis hoor. Bij ons hadden ze er wel maar één, in de 'huiselijke bevallingsruimte', waar ook het bevallingsbad en zo staat.
Ik was vastberaden om ofwel in bad ofwel op de baarkruk te bevallen. Mijn gyn had me dit afgeraden, maar bij navraag bij de vroedvrouwen van het ziekenhuis, was dit alleen omdat hij het niet ziet zitten om op de grond te zitten. Want zo werkt het meestal wel: als je op de baarkruk bevalt, zit je man achter je, en de vroedvrouw en gynaecoloog zitten voor je op de grond.
Soit, ik had geluk dat mijn eigen gyn op vakantie was toen ik moest bevallen, en zo ben ik dus toch op de baarkruk kunnen bevallen.
Voor mij was dat de enige meest natuurlijke optie. Tijdens de arbeid kon ik totaal niet op mijn rug liggen, ik moest rondlopen, ergens aan hangen (vensterbank, trapleuning, wat dan ook), wippen op de zitbal, enz. Maar liggen, dat ging echt niet. De baarkruk was voor mij dan ook echt oke. Ik kon goed persen, de zwaartekracht werkte met mij mee, en mijn vriend kon mij opvangen en aanmoedigen tussen de weeën door. De volgende keer hoop ik terug op deze manier te mogen bevallen!

Maar: wees realistisch: tijdens een bevalling kunnen er heel veel zaken anders lopen dan je eerst had gewenst. Ik had een "ideaal plan", maar was me er erg van bewust dat het erg waarschijnlijk was dat de bevalling niet zou verlopen zoals dit ideale. Maar ik had dus zelf wel geluk, dat het allemaal is verlopen zoals ik het wilde.
Ik wil alleen maar zeggen: wees niet teleurgesteld of boos als je anders bevalt dan je oorspronkelijk had gewild.

Groetjes!
x

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]