< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Babynamen » officiele - roepnaam

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Babynamen
officiele - roepnaam
02/12/2008 @ 12:00
Sabrina

hoi,

Zijn er hier nog mensen die een officiele naam hebben maar hun kindje anders gaan noemen zoals Elisabeth - Liesje?
Hoe pakken jullie dit aan? Bij de meeste mensen zeggen we het er meteen bij dat ze haar bij de roepnaam mogen noemen, maar hoe leer je je kindje haar echte naam dan?
Mijn moeder had ook een officiele en roepnaam en ze heeft het later zelf moeten ontdekken via haar paspoort.. maar hoe zit het dan met school ed? daar word toch ook de officiele naam gebruikt dacht ik ?

groetjes
Link naar deze reactie
02/12/2008 @ 12:46
anno

Misschien klinkt dit wat raar, maar roepnamen zijn NOOIT goed...
zie maar naar mijn vriendin, ze heeft een lange mooie naam, maar iedereen noemde haar bij een kortere versie van haar naam, en zo heeft ze nooit haar eigen naam leren aanvaarden!
Ze heeft nu zelfs haar naam laten veranderen int stadhuis, naar haar roepnaam.

Het is toch jammer om je kindje eerst een prachtige naam te geven, om het daarna constant aan te spreken met haar roepnaam?

Ik ben waarschijnlijk de enige die er zo over denkt.

Toch veel succes!
Link naar deze reactie
02/12/2008 @ 13:31
Anna

Ik zou, als moeder, steeds de echte naam gebruiken. Misschien af en toe eens afkorten. Wat anderen doen, kiezen ze zelf.
Ik noem mijn kinderen meestal bij hun naam, soms ook iets anders 'jongen, broertje, aapje, schatteke, ...' maar ze weten dat en kunnen dat perfect aanvaarden en ken en hun eigen naam.

Als je van plan bent iedereen je kindje bij de roepnaam te laten noemen, zou ik die naam gewoon geven als officiële naam, niet?
Link naar deze reactie
02/12/2008 @ 13:45
MamavanAnne

Online Status Bekijk profiel
Hoi,

ik heb dit bewust niet gedaan. De eerste doopnaam (van 3) van mijn dochter is bewust Anne.
Het gebeurt vaak dat ze op scholen e.d. de eerste doopnaam gebruiken. En vooral als je een officieele naam neemt en haar een andere roepnaam geeft zul je dit vaak krijgen.

Groetjes

Link naar deze reactie
02/12/2008 @ 13:58
Twinkle

Online Status Stuur bericht
Mijn ouders hebben mij een andere roepnaam gegeven dan mijn officiele namen. Gelukkig komt de eerste letter overeen. Maar mijn roepnaam komt nergens voor... Zelf doe ik het anders. Want bij officiele gelegenheden (diploma uitreiking ed) roepen ze altijd de officiele namen om en dan reageer ik niet gelijk .... Ons kindje krijgt 2 namen, waarbij de 1e ook de roepnaam zal zijn. Zodat hij of zij bij officiele gelegenheden wel zijn of haar roepnaam hoort en dus (hopelijk) zal reageren!

[Laatst gewijzigd door Twinkle - 02/12/2008 @ 13:59] - Link naar deze reactie
02/12/2008 @ 14:18
Ines

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Ik begrijp ook niet goed waarom je als officiële naam een andere naam zou geven als de roepnaam. Volgens mij geeft dit alleen problemen.

Vroeger werd dit wel vaak gedaan. Dit was vooral omdat de gemeentehuizen werkten met lijsten van aanvaardde namen (in België toch). Je kon je kind geen naam geven die niet op deze lijst voorkwam. Wim werd niet aanvaard en moest Willem zijn, Raf moest officeel Rafaël heten en Bea werd verplicht Beatrijs.
Nu worden alle namen aanvaard zolang ze niet beledigend of aanstootgevend zijn.

Ik zat op de middelbare school met een jongen die Thijs genoemd werd, maar officieel Matthijs heette. Elk jaar waren er leraars die hem op het einde van het schooljaar nog steeds Matthijs noemden, ondanks dat hij erop stond om Thijs genoemd te worden en zijn naam meestal verbeterde.

De grootmoeder van mijn man noemt Maria Sophia B. en wordt Sophie genoemd. Haar zus heet Maria Roza B. en wordt Roos genoemd. Ze wonen in dezelfde straat en krijgen dan ook vaak elkaars post, want vaak staat er dus gewoon Maria B. als bestemmeling.

Ik zou dus steeds de roepnaam ook als officiële naam geven. Maar dat is natuurlijk slechts mijn mening.

Ines

[Laatst gewijzigd door Ines - 02/12/2008 @ 14:20] - Link naar deze reactie
02/12/2008 @ 14:46
Anneke

Ik begrijp dat ook niet goed? Je kiest toch een naam die je mooi vindt en wil die dan toch ook gebruiken?
Een vriendin van me heeft ook maar een deel van haar naam als roepnaam met als gevolg, in school bij het afroepen van de namen keek elk jaar opnieuw iedereen raar op toen ze haar volledige naam afriepen want niemand kende die persoon.
Ik vind dat persoonlijk erg triest. Een overblijfsel van onze groot-overgroot-ouders. Je moet maar eens denken, ken je één gepensioneerde die ze echt bij zijn correcte naam noemen? Neen, dat is steeds een afgeleide daarvan. (Jozef-Jos Gustaaf-Gust Rosalie-Rosa ...)
Link naar deze reactie
02/12/2008 @ 14:50
nele

De namen van onze kindjes worden zeker niet afgekort, ze hebben niet zo'n lange namen waardoor dat dus niet gaat :)
Maar ikzelf heet Annabelle en ik word meestal gewoon Anna genoemd, mijn zussen zijn Elisabeth en Johanna en zij worden Elisa/Beth en Hanna genoemd...
Als je je kind een naam geeft is het inderdaad de bedoeling om die naam ook helemaal uit te spreken maar soms is het echt wel een lange naam en kan je niet anders dan die af te korten vind ik..
Link naar deze reactie
02/12/2008 @ 14:51
Annabelle

Online Status
De namen van onze kindjes worden zeker niet afgekort, ze hebben niet zo'n lange namen waardoor dat dus niet gaat :)
Mijn naam wordt wel afgekort, ik heb dat ook liever. Ik word meestal gewoon Anna genoemd, vind ik ook mooier dan Annabelle..

Als je je kind een naam geeft is het inderdaad de bedoeling om die naam ook helemaal uit te spreken maar soms is het echt wel een lange naam en kan je niet anders dan die af te korten vind ik..
Mijn vriendin heet Annelies en zij wordt meestal Lies genoemd, of
Link naar deze reactie
02/12/2008 @ 16:11
Sabrina

Bij ons zou het dus ook Johanna zijn als officiele naam maar we zouden haar Jana noemen. Ik vond johanna heel mooi en mijn vriend jana en we zijn het gaan opzoeken en het is een officiele afgeleide.. daarom dat we dat besloten hebben. en dan kan ze later ook zelf kiezen, ik denk trouwens dat veel van de kinderen tegenwoordig zelf een naam kiezen die zelf niet afgeleid moet zijn van hun officiele naam. en alhoewel ik jana nu heel mooi vind weet ik neit of ik het blijvend mooi vind, het is nu heel erg in maar johanna is iets blijvends.. ik zeg trouwens tegen mensen dat wij haar jana gaan noemen maar daarom moeten zij dat niet doen, het is idd gewoon gemakkelijker omdat jana wat korter is. op al haar gerief waar haar naam word gezet zal altidj haar officiele naam worden genomen.
Link naar deze reactie
02/12/2008 @ 23:22
irincos

Online Status Bekijk profiel
Sabrina, ik vind het een hele goede oplossing, om maar niets te zeggen over hoe mooi ik beide versies vind . In dit geval lijkt de roepnaam ook zoveel op de volledige naam dat er makkelijk over te schakelen valt.
Wij zitten met een vergelijkbaar probleem. Maria Sara was niet bedoeld als een dubbele naam, dus om samen uitgesproken te worden. Wij noemen ons schatje gewoon Maria, terwijl mijn ouders ervoor hebben gekozen om haar Sara te noemen (goed, ze zien haar maar een keer per jaar, voorlopig is het niet echt verwarrend). Maar bij de crechte noemen ze haar dus wel Maria Sara, en ik ontdekte dat ik het prachtig vind. Ik vind het zelf te lang om steeds te zeggen, maar de namen zijn zeker gekozen omdat ik ze allebei erg mooi vond, dus ik vind het super dat ze aan beide versies zal wennen. Misschien zal bij Jana/Johanna hetzelfde gebeuren .

Link naar deze reactie
03/12/2008 @ 11:15
Sabrina

thx :-) en ik denk inderdaad wel dat ze er aan zal wennen.. ze moeten zoveel leren dus haar beide namen zal ze ook wel leren als je het haar zegt tenminste he .. :)
mijn nichtje noemt ruby maar luistert evengoed naar 'totteke', soms zelf beter volgens mijn zus .. :)

ale ik ga verder aftellen nu, ben uitgerekend voor zes december, maar ze wil maar niet komen.. ! grmbl
Link naar deze reactie
03/12/2008 @ 14:16
Anke

Ik vind dat persoonlijk nogal een gekke redenering 'ik vind beide namen mooi' maar ja, wie ben ik natuurlijk?
Ik vind zoveel namen mooi maar je kiest er toch maar 1? Anders zou mijn dochter erg veel namen hebben!
Je kiest toch de naam die je het mooiste vindt, of dit nu een lange of een korte naam is, maakt toch niet uit.
Neen, ik begrijp dat officiele naam - roepnaam gedoe echt niet, sorry
Link naar deze reactie
03/12/2008 @ 15:20
Kaatje

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Ik snap heel goed wat de starter bedoelt, heb dat ook altijd aantrekkelijk gevonden, dat je een leuke korte naam hebt, maar eigenlijk officieel een mooie lange naam.
Hier thuis heeft man een zoon die Sebastiaan heet, maar al heel vroeg Bas werd genoemd, door zowat iedereen... niet echt expres gedaan, maar wel niet verbeterd ook niet.
Hij schrijft zelf bijna altijd Bas, maar weet ook dat als het om een officieel document gaat hij Sebastiaan moet invullen.
Zijn diploma is dus Sebastiaan, zijn naam op de basket vb bas;

Zo heb ik es een leerlinge gehad die Toke werd genoemd, en officieel Catharina Elisabeth heet, schitterend vind ik dat!
Nu, ik vind Johanna wel veeeel mooier dan Jana:-)

Een vriendin van me vroeger had een broer Mat, Ollie, en een zus Lily, die eigenlijk Matthias, Oliver en Elisabet heten, zalig vond ik dat!!

[Laatst gewijzigd door Kaatje - 03/12/2008 @ 15:21] - Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]