< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Kleuters » 3 jaar-astma-puf/aerosol op school??

Vorige reacties:
< vorige pagina
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Kleuters
3 jaar-astma-puf/aerosol op school??
12/12/2008 @ 07:45
DOMI

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
@B

Nou, ik vind dat er bij zo een hoge koorts toch wel iets mocht gedaan worden. Ze hebben mij gebeld om hem te komen halen, dus hadden ze misschien aan de telefoon kunnen vragen of ze hem een suppo mochten geven of zo.
Maar volgens mij hebben ze gewoon zijn temperatuur niet genomen hoor .... ze wisten wellicht niet dat zijn temperatuur zo hoog was ....

Ach ja, 't is allemaal goedgekomen dus ....

'K begrijp nog altijd niet wat er zo erg is aan een suppo steken ....

Link naar deze reactie
12/12/2008 @ 08:23
ella

Goeiemorgen,

Hier ook een juf , die ook geen medicatie mag toedienen en onder medicatie valt ook een suppo. De reden hiervoor is dat ieder kind anders is en anders kan reageren op medicatie dus ook op koortswerende middelen. Ik heb hier ook gelezen dat er een kindje verkeerd zou reageren op Junifen. Wat als het toch toegediend wordt? Het doktersattest heeft inderdaad te maken met aansprakelijkheid. Wij zijn juffen en geen verpleegsters of dokters. Vroeger mocht dit allemaal toegediend worden (dit zeggen althans mijn oudere collega's) en dan moest je zien wat je kreeg: siroopjes voor volwassenen die moesten toegediend worden aan kinderen
Eigenlijk zijn wij blij dat die richtlijnen omtrent het toedienen van medicatie er gekomen zijn.

Net zoals mijn collega op de vorige pagina aanhaalde, kan koorts bij kinderen heel snel opkomen.
Maar langs de andere kant, je moest eens weten hoeveel ouders hun ziek kind gewoon op school afzetten en dit onder het mom van dat ze geen oppas hebben. Zelf heb ik jammer genoeg nog geen kinderen, maar mijn zus haar 2 schatjes zijn heel vaak ziek en zij slaagt er toch altijd in om opvang te voorzien: er is sociaal verlof voor beide ouders en elk ziekenfonds heeft wel een service "oppas ziek kind". Er zijn zelfs gemeenten waar de buitenschoolse opvang ook "oppas ziek kind" organiseert.
Een ziek kindje toch naar school sturen is in de eerste plaats een hel voor het kindje in kwestie, maar ook voor ons (de juffen). Het kindje is hangerig, vraagt meer aandacht, dit is allemaal heel normaal als je ziek bent, maar dat kindje hoort dan thuis in zijn bedje. Daarbij komt ook dat dit zieke kindje de klasgenootjes en de juf gaat aansteken. Op den duur zit je in een vicieuze cirkel.

Veel succes en hopelijk zijn jullie schatje niet te vaak en te ernstig ziek.

Juf Ella
Link naar deze reactie
12/12/2008 @ 09:53
Bieke

Hallo,

Ella, je hebt gelijk als je zegt dat een ziek kind niet op school thuishoort. Maar als er antibiotica voorgeschreven wordt door de dokter, moet dat vaak veel langer genomen worden dan dat je kind echt ziek is! Moet je hen dan heel de tijd thuishouden?
Dinsdagmorgen is mijn dochtertje gewoon naar school gegaan, alles was in orde. 's Middags belt de school om te zeggen dat ze precies wat ziekjes wordt, want dat ze hangerig en moe is. Ik ga haar dus onmiddelijk afhalen en ga met haar naar de dokter. Blijkt dat ze een beginnende oorontsteking heeft en hij schrijft antibiotica voor. Die moet ze t.e.m volgende week woensdag nemen. Vandaag (eigenlijk gisteren al) is ze al veel beter, geen koorts meer, geen pijn aan het oortje, goed geslapen,...
Wordt er in jullie school dan verwacht dat ze pas volgende week donderdag terugkomt, ook al is er niets meer aan de hand? Want ze moet natuurlijk wel nog 4 keer per dag een half lepeltje antibiotica hebben, waaronder dus (minstens) 1 keer tijdens de schooluren...

Ik heb gebeld naar de school om het na te vragen en ze mag dus gewoon komen mét medicijntje en een briefje waarop duidelijk uitgelegd is hoeveel en wanneer ze het moet nemen. Dat staat er trouwens ook op, want bij ons plakt de apotheker een briefje op het doosje met voor wie het is en in welke dosis het toegediend moet worden. Ik ben wel van plan om 's morgens de juf nog even aan te spreken om het nog eens persoonlijk door te geven, maar ben dus heel blij dat ze er geen probleem van maken.

Over die opvang: elke ouder heeft inderdaad recht op 4 dagen (onbetaald! Dus niet voor iedereen haalbaar) familiaal verlof. Maar 4 dagen p.p. per jaar is niet veel als je 2 of 3 kinderen hebt!
Hier in de gemeente is geen opvang voor zieke kinderen en mijn kind achterlaten bij een wildvreemde van de mutualiteit (die dan ook nog eens alleen in m'n huis zit), vind ik maar niets. Mijn moeder komt soms babysitten, mijn schoonmoeder niet, dus als je dan je kind een week extra moet thuishouden omdat de school geen lepeltje medicijn wil geven, dan zou ik serieus in de problemen komen met kinderopvang!

Groetjes

Versta me niet verkeerd, ik zeg nog eens dat een ZIEK kind thuishoort (ik ben dan ook onmiddellijk vertrokken op mijn werk toen de school belde), maar soms moet een kind dus ook medicijnen nemen terwijl het wel al perfect terug naar school kan...

Link naar deze reactie
12/12/2008 @ 14:21
ella

Hoi Bieke,

Even heel kort een reactie tijdens een vrij uurtje .
Wij verwachten helemaal niet dat jou kindje tot en met volgende week donderdag thuisblijft. Maar als ze beter is en wij moeten die AB toedienen, verwachten wij een begeleidend attest van de dokter. De notitie van de apotheek is niet voldoende, want er zijn siropen, neusdruppeltjes en dergelijke die vrij van voorschrift zijn en waar je zelf maar wat kan opschrijven en dan beweren dat de apotheek dit gedaan heeft. Ik zeg niet dat jij dit gaat doen, maar mijn oudere collega's-juffen, kunnen je staaltjes vertellen, hoor. Dit gaat uiteraard niet op voor AB, want die is sowieso voorschriftplichtig. Wij maken geen uitzondering, want anders is het hek van de dam.

Wat betreft die opvang: mijn zus heeft recht op 10 dagen sociaal/familiaal verlof en haar man ook. Misschien is dit sector afhankelijk, maar ook in mijn vriendenkring valt telkens het getal 10, iedereen is wel werkzaam in de privésector. Die 10 dagen is wel voor een voltijdse betrekking. Werk je deeltijds, dan wordt dit getal herleid in functie van je arbeidsregeling. Het klopt dat die dagen onbetaald zijn, maar die ene dag onbetaald, maakt echt de zaak niet, hoor. Door de fiscale verrekening merk je het amper, dixit mijn zus. Al deze info is terug te vinden op de site van vacature, SD Worx en zelfs K&G. In staatsinstellingen heeft men meestal BETAALD sociaal verlof (dikwijls maar 4 dagen). En zelfs als je meer dagen nodig hebt dan die 4 of zelfs 10 dagen familiaal verlof om dwingende reden, dan kan je zelfs onbetaald verlof nemen.

Tja, als je geen wildvreemde van de ziekenkas in huis wil laten, dan houdt het uiteraard op. Mijn zus en haar man hadden het daar in het begin ook heel moeilijk mee, want je laat inderdaad een vreemde achter in je privé. Maar die mensen zijn echt opgeleid om voor zieke kindjes te zorgen, het zijn trouwens familiale helpsters. Daarenboven, het is hun job om bij mensen thuis te komen. Die gaan echt hun job niet op het spel zetten door iets te mispeuteren of jou privé te doorzoeken, hoor.
Trouwens, wat is het verschil tussen een oppas voor je kindje en een poetsvrouw?
Mijn zus zorgt er altijd wel voor dat alle privé-informatie (loonbrieven, rekeninguittreksels,...) achter slot en grendel zit. Zij heeft al heel veel beroep gedaan op die service van de CM (haar dochtertje heeft zware astma) en ze is nog nooit bedrogen uitgekomen.

Iedereen doet zoals hij of zij denkt dat het het beste is voor zijn kindje en handelt naar zijn mogelijkheden, maar er bestaan wel mensen (en ik zeg NIET dat jij zo bent) die het ouderschap en de daarbijhorende verantwoordelijkheden serieus onderschatten.
De eerste jaren worden kindjes helaas heel vaak ziek .

Ik ga terug starten.
No hard feelings.

Ella.
Link naar deze reactie
12/12/2008 @ 22:26
Bieke

Hallo Ella,

in de meeste sectoren is het echt maar 4 dagen familiaal verlof, maar is inderdaad sectorafhankelijk (paritair comité). Ik zit trouwens in de HR, dus zit aan de bron van de info

Dat van die wildvreemde in huis halen, is inderdaad iets dat ieder voor zich moet uitmaken. En er is geen verschil tussen een poetsvrouw en een oppas (qua wildvreemd zijn dan toch), dus is dan ook de reden dat ik nooit een poetsvrouw zou moeten hebben!
M'n kind achterlaten bij een wildvreemde, ook al is die daarvoor opgeleid, geen haar op mijn hoofd dat daaraan denkt! Zou trouwens ook niet kunnen, want dan brullen ze heel de tijd vermits ze dat niet gewoon zijn... Ze zijn gewoon bij oma en opa en in de crèche/school te zijn, maar dat is het dan ook. Ze hebben allebei dus wat tijd nodig om zich aan te passen aan vreemden. Lotte heeft er bv. een tweetal weken over gedaan om zich volledig aan te passen op school. Die oppas van de ziekenkas komt normaal maar een paar dagen, dus op die tijd zouden ze geen van beide aangepast zijn. Maar goed, ik zou mij er gewoon niet goed bij voelen, dat is wel de belangrijkste reden waarschijnlijk

Ivm de nota van de apotheek, dat begrijp ik dat dat alleen niet aanvaard wordt, er moet bij ons ook wel degelijk een gehandtekend briefje van de ouders bij zijn ook.
Ik had trouwens begrepen dat jullie niets van antibiotica/medicijnen toedienen, vandaar ook mijn reactie! Maar blijkbaar is dat niet helemaal juist...

Prettig weekend!

Link naar deze reactie
13/12/2008 @ 10:26
ella

Hoi Bieke,

Misschien had ik me inderdaad niet volledig genoeg uitgedrukt. Sorry daarvoor. Dat is het nadeel van zo'n forum, he. Als je elkaar face to face ziet, kan je beter anticiperen .
We mogen wel degelijk medicijnen toedienen, maar enkel en alleen als ze begeleid worden van een doktersattest. Wij begrijpen ook dat een AB-kuur een week duurt (soms zelfs iets langer) en de laatste 2 a 3 dagen zijn de kindjes helemaal niet meer ziek, dus ze kunnen perfect naar school komen. De AB moet sowieso uitgenomen worden. Dat is geen enkel probleem, wij doen dat dan met plezier. We willen enkel vermijden dat er doodzieke kindjes met hun fles AB in de klas zitten.

Dan hebben al mijn vrienden en familie echt wel veel "geluk" met hun 10 dagen onbetaald familiaal verlof. Maar zelfs dat is vrij snel uitgeput, heb ik me laten vertellen.

Ik kan je heel goed begrijpen dat je je kleintjes niet graag achterlaat bij een veeemde. Ik kan mij nog heel goed herinneren hoe mijn zus zich voelde toen ze dat noodgedwongen moest doen. Die heeft tranen met tuiten gehuild, maar er was op dat moment geen andere oplossing. Nood breekt wet, zegt men wel eens. Van de eerste keer heeft zij een schat van een vrouw gehad en sindsdien heeft zij er veel minder moeite mee om haar kindjes toe te vertrouwen aan zo'n oppas. Ze heeft me zelfs eens toevertrouwd dat ze nu liever heeft dat zo'n oppas hun kids verzorgd dan de grootouders. Begrijp me niet verkeerd, onze ouders zijn al 70 en dan is het helemaal geen sinicure om voor een ziek kind te zorgen. Voor hen is het al zwaar om gewoon voor hen te zorgen, dus laat staan dat ze ziek (en lastig) zijn. Als bij jullie de grootouders nog goed uit de voeten kunnen om voor zieke kindjes te zorgen, dan is dat uiteraard heel fijn. Wat is er beter dan eens lekker verwend worden bij oma en opa?

Hopelijk moet je niet te vaak beroep doen op de grootouders, want dat is een teken dat je dames ziekjes zijn.

Ook voor jou een fijn weekend

Ella.
Link naar deze reactie
14/12/2008 @ 10:15
Bieke

Hallo Ella,

dan begrijp ik jullie aanpak helemaal, ben het er helemaal mee eens!

Ik heb gelukkig kindjes die beiden weinig ziek zijn, alleen zijn ze de laatste 2 weken allebei na elkaar ziek geweest... Bij de jongste was ik zelf 'gezellig' mee ziek, dus had ik ook ziekteverlof, maar bij de oudste vorige week was ik al genezen. En de oma staat altijd klaar voor hen, behalve nu had ze dus zelf al iets anders aan de hand dat niet uitgesteld kon worden (mijn eigen grootmoeder had een kleine operatie, niets ernstigs, maar ze moest wel naar het ziekenhuis gebracht en gehaald worden natuurlijk)... Voor de eerste keer in mijn leven, heb ik dus ook sociaal verlof genomen.

Nog een kleine nuance daarbij: voor mij persoonlijk is dat geen probleem om 2 dagen onbetaald verlof te nemen, maar ik kan mij voorstellen dat dat voor gezinnen die moeilijker rondkomen (bv. éénoudergezinnen), wel een probleem kan zijn! Normaal komen ze al maar amper toe, als van dat loon dan nog eens wat afgaat en ze hebben ook nog dokters- en apotheekkosten... En OK, ze krijgen een deel terug via de belastingen, maar dat is maar 2 jaar later natuurlijk!

Groetjes en nog een prettige zondag!
Wij gaan lekker van de zondagshopping genieten in Wijnegem!

Link naar deze reactie
15/12/2008 @ 11:20
Bieke

Ella,

'k heb het hier nog eens nagevraagd op het werk en het zit als volgt (hier). Blijkbaar hebben we toch 10 dagen ('k zei het al, hangt af van je paritair comité en wij hebben dan blijkbaar ook geluk).
Je mag ook meer onbetaald verlof nemen, maar dan worden ze ingerekend bij de berekening van het aantal verlofdagen voor het jaar nadien. Dus hoe meer familiaal verlof je in 2008 genomen hebt, hoe minder wettelijke verlofdagen je dan in 2009 hebt. Maar tot 10 dagen mag je dus zonder problemen nemen (onbetaald uiteraard), ze worden dan niet verrekend voor het jaar nadien.

Zo, dat weet ik nu ook weeral

Groetjes

Link naar deze reactie
16/12/2008 @ 09:34
ella

Hoi Bieke,

Jij ook 10 dagen familiaal verlof, goed zo, en dan maar hopen dat we ze niet nodig hebben.

Wat jij zegt over meer onbetaald verlof nemen, is ook volledig juist.
Die 10 dagen familiaal verlof (het zijn er enkel 10 als je voltijds werkt, hé), worden inderdaad niet verrekend voor je wettelijk verlof het jaar nadien. Als je over die 10 dagen gaat (of het equivalent in functie van je arbeidsregime), heb je het jaar erna minder wettelijke vakantie.

Weer iets bijgeleerd
Daar is zo'n forum soms wel handig voor, maar soms krijg je er ook de verkeerde informatie

Fijne werkdag.
Ella
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

< vorige pagina

[Reageer]