< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » De bevalling en erna... » kraamzorg + vroedvrouw

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » De bevalling en erna...
kraamzorg + vroedvrouw
26/11/2008 @ 14:46
nanz

Online Status Bekijk profiel
Is er iemand die al ervaring heeft met kraamzorg?
Bij mijn eerste kindje vond ik het niet noodzakelijk om hier beroep op te doen, maar nu ben ik erover aan het denken, omdat je bij een 2de toch meer hulp nodig hebt!
En er is iemand van limburg die weet bij welke organisatie je het beste bent? Er zijn er 3 denk ik!
Ik sta er wel een beetje wantrouwig tegenover hoor, ben er niet zo voor om iemand vreemd in huis te laten...
Maar die extra hulp zou wel handig zijn voor het huishouden vooral!

En ook als mijn bevalling niet te zwaar is geweest zou ik liefst wat vroeger naar huis gaan zodat mijn zoontje mij niet te lang moet missen;
Dus nog een vraagje weet er iemand een goede vroedvrouw in het limburgse of zo rond Diest?

Link naar deze reactie
26/11/2008 @ 21:17
Jambalaya

Hallo,

met kraamzorg heb ik geen ervaring dus kan ik je niet mee helpen.
Ik ben op woensdag bevallen en ben vrijdag naar huis gegaan, je moet dan een vroedvrouw aan huis laten komen, heb dit niet op voorhand geregeld en pas vrijdag gebeld en de volgende dag stond de vroedvrouw aan huis.
Je kan dit via het witgele kruis aanvragen als je dat wil dan wordt het rechtstreeks via de mutualiteit geregeld. heb dit ook zo gedaan en vond het super! Veel leuker dan in het ziekenhuis, had altijd dezelfde vroedvrouw en een heel persoonlijke begeleiding.
Link naar deze reactie
27/11/2008 @ 13:54
nieke

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hoi,

het hele idee van kraamzorg stond mij wel aan, maar idd zoals je zegt, een vreemde in huis, leek me dan wat minder. Ik heb me toch ingeschreven via Landelijke Thuiszorg. Ze bellen elke week om te vragen of je de week erop nog hulp nodig hebt en hoeveel. Valt het dan niet mee, dan kan je de hulp stopzetten.
Ik zou het volgende keer zeker opnieuw doen en ook iedereen aanraden, vooral bij een tweede of volgende kindje. Je moet je niets aantrekken van het huishouden: eten maken, wassen, strijken, stofzuigen, kleine boodschappen doen, babybadje geven (ze hebben ook een weegschaal bij), de oudere kinderen bezig houden. Ondertussen heb je zelf wat ruimte om je met je kleine baby'tje bezig te houden.
Wat betreft het privacy-gevoel? Ik liep met m'n vettig haar en m'n lelijkste pyjama's rond, het interesseerde me op dat moment geen zier. Als mijn zoontje net gegeten had, dan ging ik even douchen. Als het huis na het weekend weer zo smerig was, so what? Ze zijn dat heus wel gewoon!
De kraamzorg is 4 weken gekomen bij mij (3 halve dagen per week), daarnaast kwam de vroedvrouw ook nog eens langs.

Succes ermee!

[Laatst gewijzigd door nieke - 27/11/2008 @ 13:56] - Link naar deze reactie
28/11/2008 @ 10:29
petra

Ook wij hebben volgende week vrijdag een afspraak met iemand van Kraamzorg. Ik ben eens benieuwd, het lijkt me heel fijn om iemand in huis te hebben die je wat helpt met al die noodzakelijke dingen in het begin, zeker met 2 kids idd.

Link naar deze reactie
28/11/2008 @ 19:10
goopybike

Hallo Nanz,

Wij hadden al vroedvrouw Erna Desiron uit Zelem. Een schat van een vrouw, je mag haar altijd met vragen bellen, niks is haar teveel en ze trekt echt voldoende tijd voor je uit!

Ik ben om 4.48u bevallen en om 9u mocht ik naar huis, dus is ze die avond ook al langsgekomen.

Wij hadden onze kraamzorg via Solidariteit vh gezin in Hasselt geregeld, omdat ze hier met een maximum bedrag van 6.20€ (was in sept 2007 toch zo)per uur moest betalen. Als je ziekenkas er dan nog tussenkomt, moet je maar 1.20€ per uur zelf betalen, en dikwijls betaald de hosp verz die ook nog terug.
Ik ben van vrijdag op zaterdagnacht bevallen, dus kon maandag pas bellen en omdat ik3w te vroeg bevallen was, kwam er op woensdag pas iemand, maar het was ook een schat van een vrouw!

Nog een fijne zwangerschap en een wolk van een baby'tje!

Link naar deze reactie
29/11/2008 @ 08:28
Jasmin1982

Online Status
@goopybike

Erna uit Zelem is uit tot ergens half februari want zij heeft een gebroken been.
Ik wou deze ook nemen ik heb nu Leen heusdens uit Herk-De-Stad. Ik vond deze echt supper en aangenaam. Ze laat echt je eigen keuzes maken.Zij begeleid me ook zo lang mogelijk thuis dat ik niet te rap naar het ziekenhuis moet gaan. En omdat ik poliklinsh beval komt ze daarna alle dagen naar thuis.
@nanz
Ik heb nog geen ervaring met kraamhulp maar heb Landelijke thuiszorg genomen. Hun kan je 24 op 24 bereiken en moest je te vroeg bevallen heb je binnen de 24u iemand aan huis voor je te komen helpen. Ik heb deze genomen op raad van Erna Desiron omdat deze al het langste bezig zijn en meetse ervaring zou hebben. En ook kunnen ze zo vlug komen.

Je kan ook naar de dienst van de voorzorg bellen als je daarbij bent aangesloten. Zij geven je dan nummer van vroedvrouwen die met hun samen werken. Deze moet je dan niet betalen in Diest is er ook ééntje. Nu Leen die ik heb moet ik steeds betalen maar trek alles terug op ziekenkas.

Link naar deze reactie
29/11/2008 @ 10:21
ikke

Hey Nanz,

Ik had Sarah Lemmens uit Paal. Ook een hele toffe. Heeft zelf vier kleine kindjes.

Je kan ook naar het wit gele kruis Limburg (089-30 08 80) bellen. Die verzorgen ook kraamzorg en de vroedvrouwen van de limburgse dienst zijn ook allemaal lactatiekundigen. Zeer handig als je borstvoeding wil geven. Door omstandigheden is bij mij deze vroedvrouw ook nog tien keer geweest nadat Sarah haar 6 beurten voorbij waren. Ik had Adinda Broekhoven. Een hele toffe! Volgende keer vraag ik haar weer.

Link naar deze reactie
29/11/2008 @ 17:35
Jasmin1982

Online Status
Hey Nanz mag ik vragen waar je gaat bevallen.
Ik zelf in Diest

Grtz

Link naar deze reactie
30/11/2008 @ 14:53
cindysommerijns

Online Status
Hello dames,

Ik heb me laten vertellen dat de kraamhulpkost wordt berekend op je inkomen, is dit zo?
Heb naar de mutualiteit gebeld en zij betalen max euro per dag terug, ik neem aan dat dit toch de kost volledig zal dekken.
Ik vraag dit maar omdat ik nog twijfel tussen de poetsvrouw extra te laten komen, of kraamhulp aanvragen...

Alvast bedankt en nog een fijne zwangerschap gewenst!

Groetjes,
Cindy

Link naar deze reactie
30/11/2008 @ 15:27
Jasmin1982

Online Status
Kraamhulp wordt idd berekend op je loon. Ik zou gaan voor kraamhulp. Zij komen dagelijks langs 4uurtjes daarvan doen ze twee uurtjes poetsen en twee uurtje zorgen voor jou en de baby.

Link naar deze reactie
30/11/2008 @ 15:57
ikke

Yep, het wordt idd op je inkomen bererkend. Van CM krijg je 4 euro terug denk ik, maar meestal zal je toch hoger uitkomen. Bij solidariteit van het gezin is het wel maximum 6,20 euro ongeveer. Familiehulp kan zelfs meer dan 10 euro vragen. Grote verschillen, dus goed navragen. Ik heb het niet gedaan, maar had daar toch wel spijt van...

Link naar deze reactie
30/11/2008 @ 16:10
nanz

Online Status Bekijk profiel
Hey allemaal, bedankt voor jullie reacties.
Ik heb even plat gelegen, zware buikgriep gehad.
Die Erna Desiron daar heb ik nogal van gehoord, maar spijtig dat die mij juist niet zal kunnen helpen.
Ik ga me eens inschrijven en bellen morgen want blijkbaar wordt verwacht dat je dit al vroeger doet.
Ik hoop dat mijn hospitalisatie ook de volledige kosten dekt, ga ik ook eens navragen...

@Jasmin1982, ik ga inderdaad voor de 2de maal in Diest bevallen, jij waarschijnlijk ook?

Ik ga terug wat liggen dames, de koorts steekt weer op!

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]