< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Kleuters » tweetalig opvoeden: welke beslissing nemen?

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Kleuters
tweetalig opvoeden: welke beslissing nemen?
26/11/2008 @ 14:31
Tinne

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hallo,

we zitten met het volgende probleempje. Mijn zoon van 3,5 jaar is in NL naar de creche geweest en heeft peuterklas in Frans gedaan en nu bezi met 1e kleutertje in Frans. Ons idee was om hem vanaf 5jaar in NL onderwijs te zetten (en zo te houden). Kleuter in frans om goede basis te hebben in die taal, en net na de creche sprak hij niet echt Frans en aangezien papa Franstalig is, hebben we dan die beslissing genomen.

Ikzelf spreek NL met de kinderen en tegen de papa, de papa dus Frans met de kinderen en we wonen aan de taalgrens maar in Franstalig gedeelte.

Onze oudste spreekt nu heel goed Frans, zijn NL is ook nog goed maar soms kan hij niet op het NL woord komen of ken het nog niet en dan komen er zinnen met Franse woorden in. Maar hij vraagt dan wel wat het is, dus zijn interesse in NL is er nog steeds.
Momenteel zijn school en omgeving en papa frans, ik spreek NL maar we hebben geen kennissen of zo in NL dus voorlopig enkel NL van mij. Mijn familie zien we 1 keer/maand.
Van zodra de papa binnenkomt, spreekt hij veel frans want hij hangt aan de papa sinds onze jongste geboren is.

De jongste dan gaat nu in het NL in de creche. We waren van idee om hem in Frans te laten gaan (dan zijn ze beiden in Frans en dan over 2 jaar samen in NL op school), maar we hadden geen plaats in de FR talige creche...

Momenteel hoort de jongste zeker 80% van de tijd NL (creche, mij). En wat dan met de school weeral? Ik heb geen zin om 2 scholen te doen over 2 jaar.

Voor de oudste is het heel goed dat we NL spreken thuis om het NL te onderhouden.
Of zouden we zeggen; we gaan thuis Frans spreken (ik blijf wel NL spreken met de kinderen) en de oudste zal dan wel zijn schade inhalen op school over 2 jaar. Het is niet dat hij het niet meer zal horen, alleen wel minder. En de jongste hoort het dan meer en zou dan meteen naar de NL talige school kunnen gaan.
Maar ja, ik ben niet zo voor teveel veranderen. Papa stelde voor om NL te spreken met de oudste maar ik vond dat geen goed idee, hij is FR talig.

wat zouden we doen ?

Link naar deze reactie
26/11/2008 @ 14:42
karin

Wij voeden onze jongen tweetalig op. Wij wonen in Canada, maar ik ben Nederlands.Nu is onze jongen nog veel kleiner, maar omdat we in Canada wonen zal al het onderwijs in het Engels zijn en is het enige wat hij in het Nederlands hoort mij. Dat is genoeg om Nederlands te leren. En om het ook bij te houden. We praten met mijn familie op de webcam zo'n 2x per week en hoort dan ook Nederlands, maar zodra mijn man thuiskomt spreek ik Engels tegen mijn man en Nederlands tegen mijn zoontje. Mijn man spreekt namelijk zo'n 3 woorden Nederlands. Zolang je consequent blijft met zelf de taal te spreken die je nu spreekt dan zullen je kinderen altijd tweetalig worden, ook al horen ze de ene taal maar weinig.

Je moet maar zo denken als ze bijvoorbeeld duits op school leren dan krijgen ze 1x per week zo'n 2 uur les, maar als ik Nederlands tegen mijn kinderen praat en daarnaast horen ze alleen Engels, dan horen ze nog steeds een paar uur per dag Nederlands.

Je woont ook in Franstalig gedeelte, dus als ze met je naar de winkel gaan enzo dan horen ze zeker ook Frans? Dan zou ik ze beiden naar de Nederlandse school doen en dat je man gewoon Frans praat. En dat ze dan in de omgeving ook Frans horen. Dat lijkt mij echt genoeg Frans hoor. Kinderen pikken die talen zo snel op.

Maar ja de beslissing is aan jou, dit is mijn mening

Link naar deze reactie
27/11/2008 @ 09:50
Tinne

Hallo Karin,

bedankt voor je berichtje.

Ik heb mijn zoontje eens gevraagd waarom hij meer Frans spreekt en hij zei me prompt "ik word ook een papa als ik groot ben en dan moet ik spreken als mijn papa" Ik vond het zo logisch en zo
eigenlijk niet slecht geredeneerd

Ik heb er nog eens met mijn man over gesproken, want de jongste zal meteen van NL creche naar NL school gaan en mijn man is er niet zo vaak. Volgens schooljaar gaan we van school veranderen (in NL) en ga ik het Frans helpen (dvd opzetten, bij de buurkindjes gaan spelen,...) zodat ze beide genoeg frans horen.

Ik ben gisteren boeken gaan kopen om veel voor te lezen
Maxime was blij!

Link naar deze reactie
27/11/2008 @ 10:00
cinnekelove

Online Status Bekijk profiel
Ik ga ons kindje ook tweetalig opvoeding. Ik ben een Belgische en mijne man ene Spanjaard en we wonen ook in Spanje. Vanaf zijn geboorte zal ik met hem NL spreken en zijne papa int Spaans, hij zal ook naar een Spaanse school gaan. Mijn ouders wonen ook hier in Spanje en zij zullen dus ook NL met hem spreken.

Groetjes

Link naar deze reactie
27/11/2008 @ 10:23
Sofie

Online Status Stuur bericht
Volgens mij doet het er niet echt toe in welke taal ze naar de kleuterschool gaan. Ze naar 2 verschillende scholen sturen zou ik persoonlijk niet doen. Mijn kinderen vinden het fantastisch nu ze op dezelfde school zitten. Voor jullie is het ook niet evident.

Als jij consequent Nederlands blijft spreken, zullen ze beide talen zonder probleem oppikken. Dus ik zou mijn geen zorgen maken om je oudste zoontje. Je kan het contact met Nederlands verhogen door ze Nederlandstalige TV/DVD te laten kijken. Veel boekjes met hen lezen helpt ook om hun woordenschat uit te breiden, want veel woorden gebruik je niet in de dagelijkse context.
Zoals je aangeeft, papa NL laten spreken is geen goed idee als hij Franstalig is.

Belangrijker dan de taal bij de keuze van een school vind ik de vriendjes. Het is bijvoorbeeld niet leuk om het buitenbeentje te zijn in de straat die naar een NL school gaat, terwijl de rest samen op een FR school zit. Maar dat kan jij alleen beoordelen.

Wanneer ze naar de lagere school gaan, wordt de taal van de school meestal hun hoofdtaal. Ze leren lezen en schrijven in die taal. Leren specifieke termen in wiskunde, aardrijkskunde, geschiedenis. Het is niet evident om de andere taal dan op hetzelfde niveau te houden, zelfs niet met bijlessen. Maar daar hebben jullie al een keuze in gemaakt.

Wij wonen in een Engelstalig land, dus onze kinderen van 3 en 4,5 jaar gaan naar een Engelse school. Thuis wordt er enkel Nederlands gesproken. Als ze samen spelen, spreken ze meestal Engels. Ze veranderen vlot van de ene naar de andere taal. Er zijn hier ook woorden die ze enkel in het Engels kennen. Dan herhaal ik die zin met het juiste Nederlandse woord. Zo leren ze het wel.

Groetjes,
Sofie
Link naar deze reactie
27/11/2008 @ 14:01
Tinne

Hallo Sofie,

bedankt voor je berichtje!

We zijn niet van plan 2 scholen te doen, ze zouden zeker samen naar de school gaan. Leuker voor hen en praktischer voor ons.
In onze buurt gaan er ook verschillende kindjes naar de NL talige school. Het is een beetje verdeeld. Er zitten nu enkele kindjes in zijn klas die buren zijn van ons, maar we zien het dan als een verrijking. Hij kent ze door de school en zal er later mee spelen in de verkaveling en zodus Franse vriendjes hebben.

De keuze voor NL talig onderwijs is gekomen omdat ik zal instaan voor het huiswerk en de opvolging op school.

Link naar deze reactie
01/12/2008 @ 11:43
ik

Hallo,

Onze kindjes worden ook in de 2 talen opgevoed. Ik spreek altijd Nl met hen en mijn man Fr. Hij is naar een Nl crèche geweest en gaat naar een Nl school. Hij praat dus beter Nl dan Fr maar verstaat wel zogoed als alles in het Fr. Op een gegeven moment (rond zijn 2 jaar) had ik de indruk dat hij wat veward was en dan ben ik ook tegen de papa Nl ebginnen spreken als ons zoontje erbij was.Dit omdat het beter is dat 1 persoon 1 taal spreekt en dus ook tss de papa en de mama. Na een paar maanden was hij dan heel erg vooruit gegaan qua taal en nu maakt het niet uit in welke taal ik tegen hem spreek, hij antwoordt ij de taal waarin hij aangesproken wordt, tenzij hij het woordje niet kent natuurlijk.

Link naar deze reactie
01/12/2008 @ 16:16
Tinne

Hallo,

ook 3 jaar verschil tussen jullie kindjes, net als bij ons.
Ik had ook die indruk, rond 2 jaar is er een enorme vooruitgang gebeurd. Van altijd NL sprak hij plots ook Frans, in beperktere mate maar hij had goed het onderscheid leren maken.
Momenteel spreekt hij NL zoals uw kindje FR spreekt. Kent hij een woordje niet, dan zegt hij het in FR, reageert ook spontaan in FR. Maar hij wil wel NL spreken, 't is niet dat hij niet wil.
Ik maak me een beetje zorgen over de toekomst eigenlijk. FR school, FR omgeving, papa FR, enkel mama NL. Ik denk dat dat op latere leeftijd een onevenwicht geeft.

En wat spreken jullie nu (man en jij)? En wat spreekt je oudste met je jongste? Hier is dat FR, tenzij ik erbij ben.

Link naar deze reactie
02/12/2008 @ 23:37
ik

Hoi,

Ik probeer zoveel mogelijk NL tegen mijn man te spreken als de kindjes erbij zijn. Voor de rest praten we onder elkaar altijd Fr.
De oudste praat altijd Nl tegen zijn broertje.

Groetjes

Link naar deze reactie
03/12/2008 @ 00:30
Wasda...

Online Status Stuur bericht
Ai ai ai,

Blijkbaar zijn we hier verkeerd bezig...
Onze dreumes gaat naar een hoofdzakelijk frtalige crèche, maar daar wordt ook NL gesproken. Hier bij ons thuis spreken zowel ik als mijn man frans en NL tegen elkaar ... Ik denk wel dat Jarno doorheeft dat mama hoofdzakelijk NL spreekt, maar ik heb er nooit op gelet om enkel en alleen NL tegen hem te spreken. Mijn man let daar ook niet altijd op. Wij zijn beiden rasechte 2-taligers, dus de overgang van de ene naar de andere taal verloopt hier automatisch.
Vandaag spreekt ons pruts behoorlijk wat woordjes, maar volzinnen zijn nog niet direct aan de orde (misschien net door de verwarring?). Bovendien heeft hij de gewoonte om na het Nl woord ook onmiddellijk het fr woord te noemen: zo van: "kijk mama, regarde: avion, vliegtuig"; monsieur, meneer, enz...
Vanaf januari gaat hij naar een NL kleuterschooltje. Hopelijk hebben we hem niet te veel in de war gebracht en kunnen we dan misschien best elk onze oorspronkelijke moedertaal tegen hem spreken, ttz ik nl en mijn man fr?
't Zal wel even oefenen worden, maar uit jullie reacties heb ik begrepen dat het wel eens nodig zou kunnen zijn.
Iemand hier ervaring mee ?

Groetjes,
wasda...

Link naar deze reactie
03/12/2008 @ 09:42
Tinne

Wasda,

ik herken jullie taaltje wel, hoor! Eigenlijk spreken wij ook nederlands met franse woorden in omdat mijn man de nl woorden soms niet begreep en nu is dat een gewoonte. En nu Maxime enkel NL van mij hoort, let ik er wel extra op. Maar eigenlijk spreken wij ook een mengtaaltje en da's niet goed eigenlijk.. dus ik zou je wel aanraden de talen strict gescheiden te houden.
De school zal hem wel veel helpen denk ik. Daar zal hij enkel zuiver NL horen, dus dat zal de redding brengen

Wij denken het hier zo te doen: van zodra hij op de NL school zal gaan, ga ik FR spreken met de papa en niet meer NL. Kan al helpen, en hem geregeld met de buurkindjes laten spelen die zijn zijn vriendjes geworden zijn.

vele en succes ermee!

Link naar deze reactie
03/12/2008 @ 10:20
Tinne

Wasda,

als ik het nog eens overlees, dan spreekt je zoontje de 2 talen tegelijkertijd tegen jou. Hij vertaalt. Misschien omdat hij niet weet welke taal te spreken en omdat jij de 2 spreekt tegen hem, zegt hij het in dubbel. Bewijst wel dat hij de 2 talen kan!
De school en ongeving zullen hem wel helpen.

groetjes

Link naar deze reactie
03/12/2008 @ 12:56
elise

Interessant onderwerp.

Wij wonen in Vlaanderen, ik spreek Nederlands, mijn man is Franstalig.
Mijn oudste zoon is net geen 2 jaar en tegen hem spreek ik Nederlands, nooit Frans. Mijn man spreekt Frans tegen hem en nooit Nederlands.
Yarne gaat naar de creche in het Nederlands. De woordjes die hij nu begint te zeggen zijn meestal in het Nederlands maar hij verstaat zijn papa perfect. Als zijn papa hem nieuwe woordjes leert dan praat mijn zoon Frans.
Van nog maar 1 woordje kan hij beiden uitspreken: warm / chaud.
Ik denk dat het wel in orde komt. Het is naar het schijnt normaal dat ze eerst de twee talen door elkaar praten maar dat komt tegen 4 jaar zeker in orde.
Ik heb ook gehoord dat je altijd consequent moet zijn. De ene ouder spreekt uitsluitend Nederlands en de andere uitsluitend Frans. Nooit zelf wisselen, dat is heel verwarrend en dan kunnen ze uiteindelijk geen van beiden talen goed.

Groetjes,

[Laatst gewijzigd door elise - 03/12/2008 @ 12:58] - Link naar deze reactie
03/12/2008 @ 14:25
Tinne

Elise,

tegen de kinderen wisselen we nooit maar onder elkaar (met man) denk je dat je dan mag wisselen? Bv. thuis in NL en als er Franstaligen bijkomen in Frans?
Ik vind dat soms ingewikkeld en weet dan soms niet wat gedaan.

Link naar deze reactie
03/12/2008 @ 16:10
elise

Tegen mijn man spreek ik Frans. Ik heb toch niet gehoord dat dit niet mag. Het is enkel als je tegen de kinderen spreekt dat je consequent moet zijn, dacht ik.
Ja, ben ook geen expert. :-)

Tegen mijn man zou ik Nederlands kunnen spreken maar tegen zijn familie niet want ze kunnen het niet. Dus ja, denk echt toch dat het enkel tegen de kinderen is.

Tine, zou nog even afwachten en ik zie dat je kindje nog geen 4 is, dus het zal wel goed komen hoor.

Groetjes,

[Laatst gewijzigd door elise - 03/12/2008 @ 16:14] - Link naar deze reactie
03/12/2008 @ 16:12
els

Mijn man is Noors, en spreek altijd Noors tegen onze dochter.
Ik ben Nltalig, en spreek altijd NL tegen haar.
Nu is onze dochter 3.5, en gaat naar een NL kleuterklas. Ze begrijp ons allebei perfect, dat is absoluut geen probleem, maar nu spreekt ze even geen Noors meer. Ze antwoordt papa altijd consequent in het NL, ook al omdat ze weet dat papa het wel begrijpt. Als zij in de buurt is, spreek ik NL tegen mijn man, en hij antwoordt in het Noors. Dat gebeurt spontaan en zonder problemen.

Een vriendin van me die in dezelfde situatie zat (een kindje tussen 3 en 4 - tweetalig Italiaans Engels), heeft me een beetje de weg getoond: dwz: niet panikeren, niet bijsturen, maar gewoon voortdoen. Nu is het absoluut niet problematisch, omdat ze papa begrijpt en weet dat papa haar begrijpt (papa reageert ook op mama's NL, dus ook op het hare). En binnenkort komt er bezoek uit Noorwegen, en dan gaat ze snel doorhebben dat ze beter Noors tegen hen spreekt, want dat oma en opa haar echt niet begrijpen. En dan ben ik er zeker van dat dat wel zal loslopen...

Dus gewoon consequent blijven en proberen de input een beetje gelijk te houden... Wij tonen Noorse dvd's, want de input aan NL is al groter (school, meer tijd met mama). Maar dat ze nu een 'favoriete' taal heeft, is absoluut geen probleem.

Kinderen zijn erg flexibel met taal, soms een beetje verward, maar daar groeien ze uit... Gewoon volhouden! Het loont toch zo de moeite als ze met grootouders langs beide kanten kunnen communiceren!
Link naar deze reactie
05/12/2008 @ 12:34
Tinne

inderdaad, we mogen niet panikeren. Het is wat hier gebeurt.
We horen hen toch zo graag in ons eigen taaltje spreken he, en liefst zoveel mogelijk

Vreemd genoeg spreekt mijn zoontje terug perfect NL, hij had een moeilijke week vorige week denk ik.

Link naar deze reactie
31/12/2008 @ 07:32
Kikky

Hallokes,

ikzelf ben tweetalig opgevoed. Met mijn mama spreek ik frans en met mijn papa, zus en broer spreek ik nederlands. Zelf ben ik altijd naar een nederlandse school geweest. Ik ben blij dat ik mijn frans goed kan. Dat is echt een troef die mij snel aan werk helpt.

Zelf spreek ik enkel nederlands met Thomas. Mijn mama spreekt frans met Thomas en dat verstaat hij ook allemaal. Voor het slapen gaat zegt hij altijd: "A demain", "Bisous". Het is zo lief...

Mijn broer spreekt nederlands en mijn shcoonzus frans tegen hun kinderen. Ze gaan beide naar een nederlandse school. Ze verstaan het allebei en spreken de beide talen.

Tweetalig zijn is altijd positief.

Groetjes Kikky

Link naar deze reactie
31/12/2008 @ 08:32

Hallokes,

Hier een persoonlijke ervaring ... ben ondertussen zelf een mama en 31jaar oud.

Ik werd ook tweetalig opgevoed, vader FR en moeder NL.
Crèche FR, Kleuter en lager onderwijs gevolgd in het NL maar wel in een tweetalige school NL/FR. Secundair en hogeschool NL.
Thuis sprak ik altijd in het FR tegen mijn vader, NL tegen mijn moeder. Dus aan tafel waren dit soms hilarische taferelen voor buitenstaanders ... want het werd een mix bij discussies ... moeder zei iets tegen vader in FR, vader vraagt aan zoon in FR naar dat, zoon antwoord naar moeder in NL en FR naar vader haha!

Ik moet zeggen, het is een voordeel dat je je zo goed kunt uitdrukken in beide talen ... grootste nadeel vind ik wel dat je geen van beide talen 100% kent zoals iemand met 1 moedertaal.
En je soms in de war bent met grammatica bv. Maar als je kind een goede begeleiding krijgt op school, dan komt dit zeker goed. En dat geluk heb ik gehad toen ik in het secundair naar een NL school ging.

Dus doen wat je beste lijkt ... en super dat je je kind tweetalig wilt opvoeden!!
Wij wonen in NL deel van België. Mijn vader is er niet meer, maar probeer ook FR te spreken tegen mijn 10 maanden oude zoontje. Mijn partner spreekt NL tegen hem. Maar niet evident voor mij ... had mijn vader nog geleefd, dan was dit veel gemakkelijker geweest voor mij om meer consequent hiermee om te gaan.

Veel succes! En als je vragen hebt, laat maar weten!

K'tje
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]