< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » De bevalling en erna... » Vaginisme en bevallen

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » De bevalling en erna...
Vaginisme en bevallen
22/11/2008 @ 10:04
karen

hoi,

ben nu 33w zwanger, de bevalling komt dus stilaan dichterbij.
Ik heb vaginisme, en begin me echt zorgen te maken over de bevalling. Het doet me eigenlijk geen goed om hier veel bevallingsverhalen te lezen, maar toch wil ik op alles voorbereid zijn. Als ik lees over: strippen, ballonnetje in baarmoederhals steken, vliezen breken, opening voelen, enz... krijg ik het echt vreselijk benauwd. Ben echt bang dat er iets zal mislopen doordat inwendige onderzoekjes en dergelijke niet zullen lukken.

Zijn er nog vrouwen in hetzelfde geval? Of misschien wel medisch personeel (bv. vroedvrouw, verpleegster, enz...) die me hun ervaringen kunnen vertellen over patienten met vaginisme?

bedankt!
Link naar deze reactie
22/11/2008 @ 20:20
Sara

Online Status Bekijk profiel
Hallo Karen!
Ik heb ook vaginisme en heb toch 3 maanden geleden een bevalling achter de rug die voor de volle 100% is meegevallen. Ik ben ingeleid maar het was verder een normale vaginale bevalling, weliswaar met epidurale in mijn geval.
Toen ik je berichtje zag, herinnerde je me eraan hoe bang ik zelf was. Zowel voor het toucheren, het inbrengen van de tabletjes, als voor de uiteindelijke bevalling zelf. Tranen met tuiten heb ik geweend van schrik, maar dat bleek uiteindelijk helemaal niet nodig.
Ik had voor mijn zwangerschap wel ettelijke sessies gevolgd bij de kine om mijn bekkenbodemspieren te leren ontspannen, en daar had ik wel wat vooruitgang mee geboekt indertijd al was het nog steeds een kwestie van veel oefenen. Oefende ik een tijdje niet, dan herviel ik weer en lukte het weer niet meer iets in te brengen, dus was best heftig. Had wat ze noemen primair vaginisme, dus seks hebben kon ik niet en had telkens een brandende pijn, en zelfs een tampon was een heel karwei. Ik weet niet hoe erg jij het hebt, er zijn verschillende graden in.

De keren dat ze bij mij hebben moeten voelen hoever ik stond of een tabletje inbrachten waren wel pijnlijk maar vond het allemaal nog wel te doen. Je weet ook dat het maar heel eventjes is dat ze voelen hè, en dat het zo weer voorbij is. Telkens even tandenbijten en proberen me te ontspannen. Ik dacht ook veel aan mijn kleintje dat ik gauw zou zien, dat hielp me er ook doorheen. Dan begonnen de weeën zodanig heftig dat ik vrijwel meteen na het breken van mijn vliezen om een epidurale heb gevraagd en gekregen. Eerlijk gezegd heb ik van dat toucheren tijdens de weeën (voor de epidurale) niet al te veel last gehad, misschien ook omdat mijn lichaam in arbeid was en dan de bekkenbodemspieren zowiezo makkelijker ontspannen, maar kan ook dat de heftigheid van de weeën zelf ervoor zorgden dat die vaginisme-pijn relatief werd... Eens de epidurale in werking, voelde ik van dat toucheren trouwens niets meer. Ook de geboorte zelf heb ik niet gevoeld, terwijl die spieren toch flink uitzetten dan. Ik heb wel een knip gehad en die voelde ik wel een beetje maar deed amper pijn, wel achteraf trouwens want heb er 2 weken niet van kunnen zitten.

Het enige wat echt wel pijn deed bij mij was het strippen. Toen de dokter door kreeg dat die baby echt wel gauw zou moeten komen, probeerden ze de bevalling vanzelf op gang te brengen door de vliezen los te maken van de baarmoederhals. Maar dit zou zowiezo wel pijnlijk zijn, voor vele vrouwen! Alleszins is dit iets dat ik nooit meer zal laten doen, nog liever die inleidingstabletjes wat het in mijn geval zowiezo is geworden.

En als het je een geruststelling mag zijn, mijn vaginisme is stukken beter na mijn bevalling, die spieren zijn dan ook wel flink opgerekt geweest... Mocht je nog meer willen weten, ik vond de site http://www.vaginismeforum.nl wel iets hebben en heb daar veel info op gevonden bij andere lotgenoten.

Succes nog!
Sara

[Laatst gewijzigd door Sara - 22/11/2008 @ 20:26] - Link naar deze reactie
23/11/2008 @ 09:16
karen

hey Sara

bedankt voor je antwoordje! mijn graad van vaginisme is ernstig. tampon inbrengen lukt helemaal niet, penetratie ook amper of niet. (ben zwanger geraakt dmv spuitje).

maar om eerlijk te zijn: bij mijn gynaecoloog voel ik me wel enorm op mijn gemak. is al oudere man die echt wel voorzichtig te werk gaat, en begrijpt dat ik zenuwachtig ben. Ging vroeger naar andere, en die lachte het probleem gewoon weg. Een uitstrijkje heb ik nog nooit gehad, maar de gynaecoloog heeft wel al paar keer inwendig gevoeld nu tijdens de zwangerschap, en valt echt wel goed mee. Met keiveel van die gel voel je er eigenlijk niks van. Ik heb ook soort "fobie" van die stoel. Vindt het vreselijk om daar met je benen open in de beugels te gaan liggen. Als ik mijn benen wijd moet opendoen, spannen mijn spieren zich als soort reflex helemaal op en raakt niks of niemand binnen. Daarom mocht ik voor die kleine onderzoekjes gewoon knieen optrekken, voeten op tafel blijven houden. Blijkbaar kunnen ze dan evengoed een onderzoek doen, alleen wat minder zicht.

Wat de bevalling betreft... mag er niet aan denken dat ze me moeten strippen of zo van die dingen. Denk dat het gewoon niet zou lukken. Toen ik pas zwanger was, zat ik enorm in voor miskraam. Niet zozeer om verlies van kindje, maar eerder voor die curretage en zo. Naar het schijnt al pijnlijk voor "normale" vrouw.

Mijn gyn heeft al paar keer gevraagd hoe ik bevalling zie. Als ik het echt vreselijk bang ben, raadt hij me aan om epidurale te nemen. Dan voel je gewoon niet dat ze iets doen. En moest het tijdens de bevalling plots enorm tegenvallen (paniekaanvallen of zo van mij) dan kunnen ze nog altijd overgaan tot keizersnede. Soms zou ik liefst een keizersnede willen. Dan moet er niks of niemand aan me komen onderaan, en zal ik het meest op mijn gemak zijn. Aan de andere kant wil ik echt proberen om normaal te bevallen, eventueel zonder epi. MIsschien raak ik zo van de angst en vaginisme af. Want ik snak echt om eens normale vrouw te kunnen zijn voor mijn ventje. Heb al paar sessies achter de rug, maar niks geholpen eigenlijk. Ik ben van nature een stresskonijn, dus kan me altijd wel eventjes onstpannen, maar nooit lang.

Ik heb ook al gehoord van vrouwen dat tijdens een bevalling het hen echt niks kan schelen wat er allemaal gebeurd. JE bent zodanig bezig met de pijn, de weeën, dat het je niet kan bommen of ze je nu ook nog prik geven, of onderaan zitten koteren of zo. Dus ik reken daar eigenlijk beetje op.

groetjes!
Karen
Link naar deze reactie
23/11/2008 @ 09:57
sneakiesthippo

Online Status
Hallo dames, wat een verhalen zeg. Het eerste wat ik dacht was, hoe ben je dan zwanger geworden. Maar dat vertelde je later al. Jeetje zeg. Lijkt me echt niet leuk voor je. Maar wat ik verder nog zat te denken misschien wel heel stom hoor, maar dat moet je dan maar gewoon zeggen. Maar als de verlosk. al een paar keer heeft kunnen voelen en je hier geen "last" van had, dan zou dat betekenen dan je je vertrouwd voelt en er dus wel iets naar binnen kan bij je.... Misschien een positief iets voor in de toekomst met je ventje? Dan weet je dat dat wel kan en dan zou je dat uit kunnen breiden....lijkt mij hoor, maar kan dus best niet zo zijn....

Ik wil je alvast veel succes wensen met je zwangerschap, hoe je het dan ook door gaat komen! Straks heb je een wolk van een kindje in je armen!!

Link naar deze reactie
23/11/2008 @ 11:12
karen

hoi,

kan begrijpen dat vrouwen die vaginisme niet kennen vaak raar opkijken als ze dat allemaal lezen.

Het is ook allemaal niet zo gemakkelijk om ermee te leren leven hoor. Ik heb echt al enorm veel traantjes gelaten. Als puber toen ik als enige van de klas weer eens geen tampon inkreeg (en uitvluchten zoeken om niet te moeten zwemmen, enz...), dan ietsje ouder en eerste vriendjes. Vriendinnen die vertelden hoe heerlijk sex wel was. En als ik dan vriendjes had die wat meer wilden of nogal opdringerig waren gewoon dumpen. Toen ik 21 was leerde ik mijn man kennen. Was echt liefde op het eerste gezicht van allebei. Hij was gelukkig heel geduldig en voorzichtig, toch duurde het relatief lang alvorens we "het" probeerden. Hij had wel al paar relaties achter de rug, dus had wat ervaring. Maar eerste keer was complete flop.

Op den duur krijg je echt afkeer van sex. Langs de ene kant wil je het wel, maar langs de andere kant ben je bang om opnieuw te falen, of voor de pijn. We hebben echt wel vaak ruzies gehad hierover. Hij mag dan nog zo begrijpend zijn, toch wil elke gezonde jonge man sex, hé. Toen ik mijn gyn hierover durfde aan te spreken, en die me dan ook nog eens uitlachte, klapte ik nog meer dicht. Dacht echt dat ik abnormaal was. Durfde er met niemand over te spreken. Huilde veel 's nachts in bed, heel stilletjes zodat mijn ventje het niet hoorde. Heb ook therapieen gehad: bij sexuoloog, bij kiné, maar niks heeft geholpen.

Wat me enorm gesterkt heeft: ik zat eens op feest naast een schoolvriendin, en er werd gepraat over kindjes. En toen zei die plots heel spontaan: "bij ons zal het nog wat duren. Ik heb vaginisme en dat moet eerst opgelost worden". Ik wist niet wat ik hoorde! Die vriendin, waar ik al jaren mee was uitgeweest, verteld hier zomaar aan tafel dat ze vaginisme had! Blijkbaar was ik de enige niet. Ik was zo erg verbaasd dat ik er het moment zelf niks op durfde te zeggen! Heb toen paar dagen later haar eens opgebeld, en haar erover aangesproken. Door haarde voelde ik me enorm gesterkt. Ben dan ook naar haar gynaecoloog geweest, en dat was eigenlijk de eerste "professional" waar ik openlijk over mijn probleem durfde te praten. Hij reageerde niet lachwekkend, niet met allemaal ingewikkelde termen, enz... Neen, hij reageerde heel gewoon. Heb toen heel openlijk gesprek gehad, hij vroeg wat mijn man ervan vond, hoe we vrijden, enz... Op veel dingen wist hij gewoon zelf al antwoord op zijn vraag. Bij die sexuoloog moest je echt alles zelf antwoorden. Dus als die vroeg: "hoe vrij je", begin dan maar eens te antwoorden tegen een wildvreemde man. Terwijl mijn gyn echt zelf keuzeantwoorden gaf, en dat is stukken makkelijker om over zo'n delicaat onderwerp te antwoorden.

Hij gaf ook tips: glijmiddel gebruiken, glaasje wijn drinken, enz... En wanneer ik kindjes wilde: spuitje gebruiken. Nu ja, veel van die tips hebben we niet echt kunnen oefenen. Ik was die periode echt wel sterk bezig met kindjes krijgen, en kon me nauwelijks ontspannen tijdens het vrijen. Met die spuitjes was het al van de 2de maand raak. En nu tijdens zwangerschap hebben we ook geen zin om aan vaginisme te werken. We zien wel na de bevalling. Misschien gaat het allemaal veel beter omdat ik me door de zwangerschap/bevalling toch wat meer "echte vrouw" zal voelen.

voila, dit is beetje mijn verhaal.
Link naar deze reactie
23/11/2008 @ 19:20
Sara

Online Status Bekijk profiel
Hoi Karen,
Jaja hoor, klopt wel dat je tijdens de bevalling zowiezo meer bezig bent met de pijn van de weeën. Om je een idee te geven, ik ben bevallen in een universitair ziekenhuis dus de gyn die er was tijdens de bevalling hing puur af van wie er van dienst was. De eerste keer kwam gyn 1 voelen, en heb ik nog gevraagd voorzichtig te zijn omdat ik vaginisme had. De 2e keer, toen ik al wat weeën had, heb ik dat al helemaal niet meer vermeld. Misschien dat die 2e gyn dat ook al wel wist maar kon me niet schelen, dat hij maar gauw voelde dan en er weer uit! Ik heb ook primair vaginisme, iets inbrengen lukte eerst totaal niet. Ik herken me helemaal in je verhaal. Ben wel zonder spuitjes zwanger geraakt omdat ik dat absoluut zelf zo wilde maar het was een moeilijke balans tussen het geleidelijk aan oefenen zonder het al te fel te forceren en het verlangen naar dat kindje. Eerst een half jaar sessies bij de kine (inbrengen van fantomen die telkens iets dikker werden, helemaal niet leuk maar ik wou het echt zo graag kunnen dat ik telkens opnieuw door mijn pijn heen beet, elke 2 dagen oefenen zo), en dan nog enkele gesprekken met een seksuologe samen met mijn vriend (nu man). Dus echt heel geleidelijk aan, en met wisselend succes, leerde ik iets inbrengen. Beginnen met een vingertopje en dit weken aan een stuk tot het vlot ging en de angst weg was, en telkens veeeel glijmiddel zelfs op een tampon. Maar ik had wel een gigantische motivatie : ooit zwanger worden. Vaak lukte het niet, of ging ik weer achteruit als ik een tijdje niet had geoefend. Als het dan wel eens lukte kreeg ik een boost van jewelste. Tranen met tuiten, ook hier hoor, dus je bent heus niet de enige!
En dan, bij de zoveelste poging met mijn man is het heel langzaam en stuntelig gelukt. Nuja, gelukt in de technische zin van het woord hè, ik had niet al te veel pijn en moest me ontzettend concentreren op het ontspannen dus seks hebben met genot erbij is me nog steeds onbekend. Affin jah, wij zien onder seks iets anders dan het effectieve inbrengen... dat is uiteraard ook zo gegroeid door de problemen die ik heb. En achteraf vroeg ik me wel 100x af 'was dat het nu?' en 'zat hij er echt wel in?'. Nu, die bevestiging kreeg ik 2 weken later met een positieve zwangerschapstest! Eerste keer raak dus, een enorme verrassing. Ook ik heb dan tijdens mijn zwangerschap niet meer geoefend (ah nee, motivatie was weg nu...). En ook hier die angst voor een miskraam want dat zou een curretage betekenen.
Ik heb tijdens de zwangerschap nooit inwendige onderzoeken gehad, pas op week 38 dus en dat was dan het strippen. Maar zoals ik al zei, dat doet bij mensen zonder vaginisme ook geen deugd hoor en dat hoef je helemaal niet te laten doen.
Ziezo, dit was dan op mijn beurt zo'n beetje mijn verhaal :-).

Je zegt ook dat het inwendige onderzoeken je wel gelukt is, en dat is al knap hoor! Dat betekent dat dit vast ook gaat lukken bij je bevalling. Trouwens, een lichaam in arbeid produceert een hormoon dat zowiezo die spieren ietsje meer doet ontspannen. Verwacht er geen wonderen van, want je voelt het nog steeds als ze gaan voelen, maar het ging bij mij toen toch opvallend vlotter dan tevoren.

Als ik in jouw plaats was en je voelt dat je teveel pijn hebt bij de bevalling, zou ik wel kiezen voor een bevalling met epidurale ipv een keizersnede (als je kan kiezen natuurlijk hè). Echt waar, je voelt helemaal niets daar vanonder, je opspannen daar kan je gewoonweg niet meer zelfs al lig je in die beugels. Eens in die beugels kon het me inderdaad trouwens niets meer schelen wat ze daar deden onderaan, ik wou dat kindje zien en wel NU ;-). Zelfs toen ze me achteraf verzorgden (knip gehad en ook wat gescheurd, NIETS van gevoeld!!!) was ik enkel bezig met dat kleine hummeltje op mijn buik hoor. En je hebt het voordeel dat die spieren daar achteraf opgerekt zijn, dus dat gaat je vaginisme ook vooruit helpen!

Veel succes nog, en probeer je te focussen op je babytje! Mijn kleintje is fantastisch, en alle pijn en tranen helemaal waard geweest. Gaat bij jou ook zo zijn! Ik duim voor jullie.
Sara

[Laatst gewijzigd door Sara - 23/11/2008 @ 19:31] - Link naar deze reactie
25/11/2008 @ 11:17
ik

Ik zal wel geen vaginisme hebben maar toch
ik was ook zo een meisje dat als enigste niet mee ging zwemmen omdat een tampon er echt niet in kreeg.
die al kokhalsde bij bevallingsverhalen of inwendig onderzoek ed..
ik ben dan ook pas de eerste maal bij een gyn geweest toen ik al zwanger was, zo lang uitgesteld.
ik was ook erg bang,
mijn beebje lag in stuit en daar was ik blij mee, want dan kon ik een ks krijgen en dat zag ik veel beter zitten dan gewoon bevallen
Dus ja van al die dingen had ik ook last, misschien wel minder dan jullie...
Ik was eerst zelfs een beetje beschaamd om zw te zijn, tja want nu wist iedereen dat ik s*x gehad had...

Mijn beebje is dus gedraaid en ik was erg teleurgesteld dat t geen ks ging worden..
Dan ben ik beginnen zeuren over inleiden en dat is dan toch gelukt.
Ik was dus ook erg bang overal voor.
Nuja tijdens mijn zw, die niet van een leie dakje liep, kreeg ik om te beginnen al een vaginale echo, en dan een uitstrijkje... dus ja je rolt er wel een beetje in... t moet he en je kan niet anders, en tuurlijk doet pijn.. ben dan ook nog eens 2x gestrpt en das helemaal geen pretje.
Ik had heel veel gelezen over bevallen, cursus gevolgd en toch wist ik eigenlijk niet wat me te wachten stond en dat heeft me erg bang gemaakt..

Maar de bevalling zelf is echt goed gegaan.
Dat tabletje opsteken was echt niks, die vv keek nog niet wat ze deed eigenlijk, en t deed niet zo zeer als gedacht, dan een uur aan de monitor, allemaal in een gewoon bed dus niet in zo een rare stoel enzo..
toen brak spontaan mijn water ( na 4u zitten wachten, ze wouden me naar huis sturen omdat t echt nog niet voor nu was blijkbaar zeiden ze...) en toen hebben ze dan wel de opening gecheckt 2cm..
daarna begon binnen t half u mijn weeenstorm, toen epi gevraagd
dik half u later gekregen en toen had ik wel heel erg veel pijn, en was enorm bang.. is dit pas t begin dacht ik, moet ik hier nog uren mee door ( ja ma 2cm he) en wordt dit nog veel erger... ik wist niet dat t een weeenstorm was he..
die epi zetten vond ik vreselijk, van de schrik, ben toen wel gelijk gekalmeerd, toen heb ik zelf aan de vv gevraagd om nog eens te zien want ik voelde t hoofdje al dacht ik..
en ja hoor, ze zag t hoofdje al al 10cm zomaar ineens..
naar de bevallingskamer, in zo een stoel, vond ik best eng
kwam de gyn (niet mijn eigen aaaaah)
en ik zei gelijk wil geen knip! en die heb ik ook niet gehad 10min later lag mijn beebje in mijn armen, uurke later liepik al weer rond
is echt super meegevallen ondanks al mijne schrik...
dus ja als t moet kunnen we t blijkbaar toch...
succes
Link naar deze reactie
25/11/2008 @ 11:48

Hey,

Ik heb geen vaginisme. En om eerlijk te zijn, ik heb dit topic eigenlijk geopend om te zien wat het juist inhoudt, want de grote lijnen ken ik wel, maar wat er allemaal bij hoort (of kan horen), daar had ik geen idee van.

Maar ik wil even reageren op wat je zei ivm de bevalling. Dat je zo’n schrik hebt om met je voeten in de beugels te zitten.
Wel, ik hoop dat mijn bevallingsverhaal je wat kan helpen. Van m’n eerste ben ik wel bevallen op zo’n bed met beugels.
Bij m’n tweede had ik al 9cm ontsluiting toen ik in het ziekenhuis aankwam. Ik lag op een gewoon bed (wel in de verloskamer), op m’n rug. De vroedvrouw vroeg me of ik op m’n zij wou gaan liggen, want zo kan je blijkbaar beter de weeënopvangen. Eigenlijk had ik er totaal geen zin in, maar heb het toch maar gedaan. 2 weeën verder zei ze dat ik ook zo mocht bevallen, op dat bed, op m’n zij. Het zou ook minder kans geven op inscheuren. Ik lag op m’n linker zij, onderste been gestrekt, bovenste been geplooid. Dat been moest ik dan vasthouden, en gebruiken als ‘tegengewicht’ als ik perste (er eigenlijk aan trekken). En zo ben ik bevallen. Ik heb m’n zoontje zelf aangenomen toen hij geboren werd. Uiteindelijk had ik slechts een mini-scheurtje.

Praat er eens over met je gyn.
Of waar ik nu aan denk: een onderwaterbevalling? Dan zit je in bad, en heb je ook die beugels niet. Je moet wel aan enkele voorwaarden voldoen, dacht ik. Maar moest dit niet kunnen (of je wil dit niet, want ik zag dat persoonlijk niet zitten), kan je misschien eens bezien of je niet op je zij mag bevallen.

Veel succes nog!

K'tje
Link naar deze reactie
25/11/2008 @ 15:32
karen

Bedankt voor de antwoordjes!

over dat onderwaterbevallen: ik heb daar al serieus over nagedacht. Mijn gyn is er wel geen voorstander van, maar ja, die heeft eigenlijk niet te beslissen omdat het voor hem gemakkelijker is als ik "normaal" beval, hé. Dus door hem laat ik me hierdoor niet beinvloeden. Nadeel: ik heb nog nooit graag in bad gezeten. Bah, ik haatte het gewoon als kind al. Zwemmen: hoe meer hoe liever. Maar daar echt zo liggen weken in je eigen vuil water heb ik al altijd vreselijk gevonden. Moet zeker 15 jaar of meer zijn dat ik nog bad heb genomen. Als kind hadden we geen douche thuis, maar ik ging altijd rechtop in bad staan en hield de sproeier dan zelf maar vast. hihi. tot grote ergernis van mijn moeder...

Enige waarom ik waterbevalling zou kiezen is omdat kans op knippen serieus verminderd. Voor die knip ben ik ook echt bang. Naar het schijnt doet dat soms weken nadien nog serieus pijn, of zelfs jaren nadien nog soms bij het vrijen of zo. Dus niet echt bevorderlijk voor mijn vaginisme.

Volgende week is er info avond in ziekenhuis, speciaal over verlosbad, ontspanningsbad, enz... zal er zeker eens naartoe gaan. Zo zie ik al die toestellen eens in het echt en raap ik ook wel wat info op.

Op je zijde bevallen: dat zou ideale oplossing zijn! Als we proberen te vrijen, lukt het ook altijd best als ik op mijn zij lig, en mijn man dan achter me. Blijkbaar goeie positie om je te ontspannen! Maar ja... beetje raar om voor te stellen, hé.
Link naar deze reactie
25/11/2008 @ 17:09
hw

Online Status
Hoi dames,

Interessant topic. Ik heb zelf ook al jarenlang te kampen met vaginisme, uiteindelijk na vele jaren therapie (bij de gyn, psychologen en 2 bekkenbodemfysiotherapeuten) is het een stuk verbeterd. De laatste keren ben ik bij een bekkenbodemfysiotherapeute geweest die met name spier(ont)spanningsoefeningen met me deed en me niet toucheerde (dat deed een ander nl wel maar gaf minder succes) en zij heeft me een heel eind op weg geholpen. Het zal altijd wel een zwak punt blijven, maar ik kan nu in ieder geval redelijk normaal functioneren; tampongebruik is geen probleem meer en ik ben zelfs op de normale manier zwanger geraakt (bij de 1e keer proberen nota bene, hoe bedoel je geluk).
Ik was ook als de dood voor de bevalling, met name ook het toucheren.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat het me 100% is meegevallen! Ik ben sowieso altijd heel open over m'n vaginisme, ik kan er immers niets aan doen en vind dus ook niet dat ik me ervoor hoef te schamen. Dus heb ik tegen alle verloskundigen en artsen die iets met mijn zwangerschap of bevalling te maken hadden gezegd dat ik vaginistisch ben. Er was gelukkig veel begrip voor. Vaak werd me geadviseerd om zelf m'n vuisten onder m'n billen te leggen (voor bekkenkanteling) of werd er een omgekeerde po onder me gelegd. Dit in combinatie met de ontspanningsoefeningen van de bekkenbodemfysiotherapeute en een vk/arts die er rekening mee houdt was het goed te doen. Prettig is anders, maar het ging in ieder geval, en zonder al te veel pijn.
Bij de bevalling zelf had ik zelfs nergens last van. Op het moment dat ik (eindelijk) mocht persen, was ik zo geconcentreerd op het eruit duwen van de baby dat ik totaal niet bij het vaginisme heb stilgestaan. Je hele lichaam is er op ingesteld om je kindje eruit te persen, je hebt gewoon geen tijd of energie om ergens anders aan te denken. Ook ik was van tevoren wat angstig voor de knip, maar toen Floor bij het laatste stukje maar niet wilde komen heb ik zelf gezegd dat ze maar moesten knippen! Wel heb ik vantevoren gevraagd of de arts me niet te strak wilde hechten ivm mijn vaginisme, dat vond ze helemaal geen rare vraag en het was geen probleem!
Ik weet nog niet hoe de situatie nu is, want het is pas 2 weken geleden en m'n wond is nog niet helemaal geheeld. Op de een of andere manier heeft de bevalling er echter wel voor gezorgd dat ik nu meer zelfvertrouwen heb mbt het vaginisme: het idee dat er een compleet kind doorheen gekomen is maakt dat ik denk dat al het andere nu ook wel moet lukken. We zullen zien!
In ieder geval sterkte allemaal, en ik zou jullie echt van harte willen aanraden om de problemen bespreekbaar te maken bij je arts en/of verloskundige!

Link naar deze reactie
26/11/2008 @ 08:43

Hey Karen,

haha, ik ben ook zo'n douche-liefhebber. En inderdaad, zo in je eigen vuil liggen weken, is ook ni aan mij besteed. Dus al helemaal geen onderwaterbevalling, waar al je vruchtwater, bloed,... mee in het bad komt drijven. Bweik.
Maar goed, ivm het op je zij bevallen. Ik zou zeggen: bespreek het gewoon eens. Waarom niet? Je hebt zelf gezegd dat je gyn heel begripvol is wat betreft je vaginisme. Dus je kan toch zeggen van: "ik heb gehoord dat je ook op je zij kan bevallen. Is dat geen optie?" Een nee heb je, een ja kun je krijgen, zeiden ze vroeger altijd tegen mij. ;-)

Ik hoop dat je een vlotte bevalling hebt (zo eentje zoals ik), en dat het, net zoals bij hw, misschien zelfs een beetje een positieve invloed heeft op je vaginisme.
Hou je ons op de hoogte?

K'tje
Link naar deze reactie
26/11/2008 @ 09:05
anoniempje

ben ook al zolang ik me herinner vaginistisch. heb al één kindje. toen natuurlijk zwanger geraakt, maar blijf het nog steeds een wonder vinden. penis zat amper binnen, en toch moet er één dapper zaadje zover zijn geraakt. zat toen ook met enorme schrik voor bevalling. heb toen epi gekregen, en tamelijk vlot bevallen. eigenlijk niks gevoeld wat ze allemaal onderaan gedaan hebben. zelfs zuignap en zo niet gevoeld. ook knip maar gevoeld bij laatste hechting.
nu opnieuw zwanger. ben niet bang voor bevalling zelf, maar wel enorm voor de knip; heb van vorige knip serieus wat last gehad nadien. vond vagina vroeger al eng ding, maar door die knip vind ik het nog enger. brrr. ben nu zwanger geraakt via spuitje, tamelijk snel eigenlijk. denk er serieus aan om in bad te bevallen, of om in relaxatiebad te gaan, want dat verminderd sterk de kans op knip naar het schijnt. in dat vuil water liggen vind ik ook maar vies. bah. als kindje geboren is, en al dat bloed en zo komt mee naar buiten, zou ik gewoon springen om uit dat bad te zijn ipv te kijken naar mijn kindje denk ik. hahha.
nu ja, we zien wel wat het wordt. zoals ik al zei: voor bevalling niet teveeel zorgen maken. je staat met een team van professionals rond je die heus al meer vaginistische vrouwen hebben helpen bevallen hoor.
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]