< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » De bevalling en erna... » Hoe (crèche)vakanties overbruggen?

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » De bevalling en erna...
Hoe (crèche)vakanties overbruggen?
21/11/2008 @ 09:26
Rosalie

Online Status Stuur bericht
Hoe (cr&egrave;che)vakanties overbruggen?
Dag allemaal, ons kleintje is nu 9 weken en gaat vanaf jan. naar de crèche. 4 dagen per week omdat ik plan 4/5e te werken (1 dag ouderschapsverlof/week). Nu vraag ik me af hoe jullie dan de weken vakantie wanneer de crèche dicht is, overbruggen? Vb. 2 weken Paas, 2 weken Kerst, 3 weken groot verlof. 't Is duidelijk dat we ons verlof daar zullen moeten leggen - hopelijk meestal m'n partner en ik samen, mss soms es apart. M'n mama kan niet op kindje letten; m'n schoonmoeder wel es. Weet niet of er alternatieve opvang bestaat of zo? Later is er speelpleinwerking etc. maar daar is ze nu nog te klein voor natuurlijk. Weet niet of mutualiteit in dingen voorziet? Iemand enige tips? (Kan dan nog altijd ouderschapsverlof veranderen in 1 maand in juli vb. als 't niet goed zou blijken te lukken anders.) Groetjes van een nieuwbakken mama...

Link naar deze reactie
21/11/2008 @ 09:43
Jasmin1982

Online Status
Ik kan je nu niet helpen. Maar wat ik begrijp is dat de de creche gesloten is tijdens de vakanties dan
Dat is wel niet makkelijk dan ik heb dat probleem niet gehad. Vind het zelf raar. Dat ze dan gesloten zijn.

Link naar deze reactie
21/11/2008 @ 09:48
Kaatje

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Ik kan het ook niet over mijn hart krijgen om een 3 jarige naar de speelppleinwerking te sturen hoor??
Jij moet doen wat iedereend doen. Het zou nl heeeel dom zijn om samen verlof te nemen met je man, elk apart kan je toch veel meer dagen overbruggen?
Iedereen die ik ken neemt om dagen te overbruggen apart verlof, en dan houden ze een klein beetje voor samen om op vakantie te gaan.
Een ander deel van de mensen gaan gewoon halftime werken, of sparen hun ouderschapsverlof om vb die 3 weken zomer al te overbruggen,elke zomer een maand, dan ben je 3 jaar verder.

En nog anderen, zoals ik, geven les, en hebben dat probleem gelukkig nooit.

Link naar deze reactie
21/11/2008 @ 09:53
annemie

Online Status Bekijk profiel
he jasmin,

we hebben ook flink geworsteld met dat probleem toen we opzoek waren naar opvang. uiteindelijk een creche gevonden waar de vakantie dagen voor 90% samen vallen met die van de papa. kan hij wat tijd met zijn zoon doorbrengen. ik lees dat jullie dit geluk niet hebben bij mijn weten biedt het ziekenfonds enkel ondersteuning als je ukjes ziek zijn.

zijn er in de familie geen nichtjes of neefjes die oud genoeg zijn om op jullie ukje te letten wanneer jullie toch moeten gaan werken ???
of opzoek gaan naar een vaste babysit die in de buurt woont???

ik spreek uit ervaring heb dit vroeger tijdens de schoolvakantie veel gedaan voor mijn tante want die zat ook altijd met dat probleem ik kreeg er dan wel een centje voor hoor

een andere oplossing is er niet vrees ik ze ergens anders in een creche onderbrengen is gezien het nijpend te kort erg moeilijk de dag vanvandaag

veel succes

annemie
Link naar deze reactie
21/11/2008 @ 10:15
petitje

hallo

ook ik heb erg moeten zoeken voor opvang die geen 3 weken sloot in de zomer.
DE meeste creches en onthaalmoeders doen da nl wel.
Ik kan absoluut geen verlof nemen tussen half juni en half augustus dan is t veels te druk.
Dus alle opvangmogelijkheden die dan sluiten kon ik niet nemen, anders moest mijn man zijn heel verlof ineens nemen en hadden we niks samen.
Mijn man is ook echt geen huisman type, die blijft eigenlijk nog gene dag thuis, dus die zag dt ook niet zitten.
Uiteindellijk een creche gevonden die enkel sluit tussen kerstmis en nieuwjaar. Dan ben je zowiezo al wat dagen vrij, is t hier rustig, en is er veel familie beschikbaaar.

Ik vind dat ze soms echt niet denken aan de werkende mensen, ze gaan er zomaar vanuit dat iedereen ouderschapsverlof kan nemen, of oma's en opa's heeft om op te vangen.

Link naar deze reactie
21/11/2008 @ 10:37
Petra

Bij ons is de kribbe gesloten twee weken in juli en tussen kerst en nieuwjaar.
Tussen kerst en nieuwjaar geen probleem want dan zijn we thuis (dan sluit een week zowel het bedrijf waar mijn man werkt als het bedrijf waar ik werk)
Maar in juli wel een groot probleem dan is het onmogelijk door ons werk om verlof te nemen, het zou zelfs niet aanvaard worden. Mijn ouders en schoonouders wonen op 50 km van ons, dus om ze dagelijks te brengen en te halen is ook onmogelijk. Maar onze ouders nemen dan tijdens die periode hun verlof en dan gaan de kinderen daar vijf dagen logeren. Is zowel leuk voor de grootouders als de kinderen.

Wat je ook kan doen is bij andere kribbes in de buurt eens horen (die op andere weken hun jaarlijks verlof nemen) of zij enkele dagen je kinderen kunnen opvangen, tijdens vakantieperiodes zijn er zowiezo al minder kinderen die gaan.

Ohja ouderschapsverlof is hier ook geen oplossing, daar hebben we beiden geen recht op.

Groetjes

Link naar deze reactie
22/11/2008 @ 18:46
Rosalie

Ik hou 't bij m'n 4/5e in ouderschapsverlof en dan overbruggen we Paas, Kerst en groot verlof wel met elk apart verlof nemen, schoonouders. Vakantie samen kan dan nog altijd. En met m'n ouderschapsverlof is er sowieso al een dag per week "af" dus komt wel goed. Groetjes!

Link naar deze reactie
23/11/2008 @ 13:17
karenvsteen

tijdens de zomervakantie bied de crèche ook een andere mogelijkheid aan, als je geen opvang vind kan je hiervoor inschrijven en kan je kindje die periode tijdelijk even naar een andere crèche gaan.
tijdens de kerstvakantie denk ik dat er geen andere mogelijkheid is dan zelf voor een oplossing te zoeken.
maar je moet ook eens in de crèche zelf horen! zij hebben soms ook een oplossing

Link naar deze reactie
25/11/2008 @ 10:07
elsje

Onze crèche sluit ook veel, hoor: volledige kerst en paasvakantie, volledige herfstvakantie, 3 weken in de grote vakantie en dan nog alle brugdagen e.d.
Ik kan je helaas niet echt verderhelpen, want wij overbruggen door deels apart verlof te nemen (in de grote vakantie elk twee weken waarvan de middelste samen). Mijn man heeft ook vrij veel verlof, dus hij neemt als het lukt in de overige vakanties wat en resterende dagen gaat hij naar de grootouders (ook 's nachts dan, want is uur rijden).
Ik denk dat je ook best ns zoekt naar een vaste 'vakantienanny', ofwel eens informeren bij andere crèches die wél open zijn. Ouders die in het onderwijs staan maken tijdens de vakanties misschien wel een plekje vrij.
Ik vind overigens niet dat je moet overbruggen door al je verlof apart op te nemen - tis volgens mij beter van ook wat samen te nemen, hoor, dat heb je nodig als koppel. Allez, wij toch ;-)
Link naar deze reactie
25/11/2008 @ 10:52
petitje

amai elsje zoveel verlof! daar zou ik mijn pruts nooit kunnen laten...

ik ben zelfstandige en kan met moeite een week verlof nemen aaneensluitend... dus 2 weken al helemaal niet, ook voor mijn man is dat moeilijker ( en echt zijn ding niet) dus nemen we echt dat weekje samen om ook weg te gaan.
De brugdagen gaat nog wel, dan is thier ook rustig en maken we meestal ook de brug.
T is vooral die facutatieve dagen en dat collectief verlof dat ik moeilijk vind.
De grootouders werken ook nog net als meter/peter en t is ook nog eens helemaal uit de buurt dus zowiezo met overnachting en dan zitten we al vast met halen en brengen omdat iedereen werkt.

Hoop dat t betert als ie naar school gaat...

Link naar deze reactie
25/11/2008 @ 21:58
Kindercola

Als ik dit allemaal zo lees mogen wij in Nederland wel in onze handjes knijpen!!! De dagverblijven hier zijn alleen alle officiëlle feestdagen gesloten (maar ja dan zijn wij ook vrij!) en daarnaast misschien nog een studiedag. En die studiedag valt meestal op woensdag of vrijdag want dan komen de minste kinderen! Hoewel er wel dagverblijven zijn die tussen kerst en oud en nieuw dicht zijn maar die zijn echt wel op één handje te tellen!

Groetjes,

Carola

Link naar deze reactie
25/11/2008 @ 23:30
Marijke

Onze vorige creche had 6 weken verlof per jaar: 1 week paasvakantie, 3 weken zomervakantie, 2 weken kerstvakantie.
Het was hier effe zoeken om toch samen verlof te nemen: in de paasvakantie waren we dan samen thuis, zomervakantie ieder 2 weken en de 3de week had oma verlof, normaal zouden we de kerstvakantie ieder nog 1 week verlof nemen...maar dit is nu niet meer nodig want Vince gaat ondertussen naar een andere creche.

Link naar deze reactie
05/12/2008 @ 15:03

Onze zelfstandige onthaalmoeder neemt drie weken verlof in augustus. Dan moeten wij net weer gaan werken, en het verlof ligt bij ons vast (beide bedrijven sluiten volledig).
Ik zie nu wel dat wij nog geluk hebben dat ons dat maar ene keer voorkomt, en niet iedere schoolvakantie, wat ik trouwens ook maar vreemd vindt want dan hebben de meeste gezinnen net nood aan opvang, toch? Nu, het al jaaaaren een probleem om op tijd opvang te vinden, daar mag de regering sowieso al eens wat meer achter gaan zitten.

Met een klein beetje geluk is mijn vader terug thuis na zijn seizoensarbeid, als het verlengt wordt tot in september dan hebben wij ook een probleem!!! Maar hey, ik denk nu nog niet na over de bevalling, laat staan dat ik over diene opvang durf nadenken haha, of mijn ouderschapsverlof waar ik net een maand te weinig voor ga werken (dat die onnozelaars in het syndicaat mij eens beter hadden geïnformeerd g*dv**d**me). Nu kan ik nog als het echt goed zit, drie maand zonder opvang zitten als ik terug moet werken aangezien ik gerekend heb om na ouderschapsverlof te gaan werken!

[Laatst gewijzigd door Anneke84 - 05/12/2008 @ 15:05] - Link naar deze reactie
05/12/2008 @ 15:07
greet

ik vind het ook best raar dat die creches zoveel gesloten zijn ...
jesse kan zelfs 2e kerst en nieuwjaarsdag naar de om, gelukkig , want de feestdagen zijn het drukst op ons werk.
ze gaat pas verlof nemen in de grote vakantie , en als ik dat tijdig weet , kan ik op't werk dan ook mijn verlof nemen.
ik heb nu ook 7 weken verlof per jaar , maar kan die onmogelijk in de vakanties nemen , dus ik vermoed dat er veel mensen in de problemen komen als die creches zo vaak sluiten , of je moet als koppel al je verlof apart nemen ....

[Laatst gewijzigd door greet - 05/12/2008 @ 15:08] - Link naar deze reactie
10/12/2008 @ 14:45
Floor

Hoi,

Zelf heb ik jaren als oppas op 2 kindjes gepast.
Van mijn 18 jaar tot ongeveer 23 jaar.
Ik ging hen 3 maal in de week ophalen aan de crèche, aangezien ik zelf in het onderwijs sta was dit gemakkelijk.
Ik maakte eten voor hen, verzorgde hen, gaf hen hun badje en legde ze slapen.
Tijdens de schoolvakanties paste ik de ganse dag op hen.
Er hing wel een mooie vergoeding aan vast, maar die ben je waarschijnlijk ook kwijt als je kindje naar een kinderdagverblijf gaat.
Zelf ben ik via via aan dit jobke gekomen, maar ik zie ook dikwijls zoekertjes staan in krantjes of 2dehands-sites.
Misschien is dit wel een oplossing voor jullie, en als je een jong meiskje of jongen niet ziet zitten, dan zijn er ook genoeg oudere dames die willen bijklussen hoor.

Veel succes en laat ons maar eens horen hoe jullie het gaan oplossen.
Groetjes

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]