< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » De bevalling en erna... » Aantal verlofdagen

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
19/11/2008 @ 21:47
m8eldv

Online Status Bekijk profiel
hallo

Ik ben met zwangerschapsverlof tot 1 januari. Daarna start ik met ouderschapsverlof in het systeem van 4/5 te werken.
Ik heb normaal 21 dagen verlof (20 dagen + 1 voor ancieniteit). Heb ik daar nog steeds recht op of worden dat er ook 4/5 van dit aantal. En hoe zit het dan na mijn ouderschapsverlof? Heb ik dan minder verlofdagen?
En als ik dan een volledige week verlof neem, gaan er dan 4 of 5 dagen van mijn verlof af?

Wie weet dit?

groetjes
m

Link naar deze reactie
19/11/2008 @ 21:51
Sofie

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
hallo

ik heb mijn ouderschapsverlof in een keer opgenomen en ik herinner mij dat ik inderdaad minder verlof had ik dacht 5 dagen

Link naar deze reactie
20/11/2008 @ 10:47
Nata

Voor 2009 zal je recht hebben op je volledig verlof, dus de 21 dagen, omdat je daar in 2008 voor gewerkt hebt. In 2010 zal je minder recht hebben op verlof, omdat je in 2009 maar 4/5 gewerkt hebt.
Wanneer je 4/5 werkt worden er maar 4 dagen verlof afgetrokken en geen 5.

Het eerste jaar heb je er dus voordeel bij om 4/5 te gaan werken, het volgend jaar speelt dat wat in je nadeel.

Link naar deze reactie
20/11/2008 @ 15:33

Online Status Stuur bericht
Dat klopt dus niet met wat de rjv me net zei? Ik heb net hetzelfde probleem dat ze mijn verlof voor dit jaar al verrekend hebben gezien ik sinds oktober ouderschapsverlof heb.
Link naar deze reactie
20/11/2008 @ 15:51
Nata

mama An er is een verschil tussen u en m8eldv. Jij hebt dit jaar al ouderschapsverlof genomen en m8eldv begint pas op te nemen in 2009. Het klopt dus inderdaad dat jij nu een verrekening krijgt.

Er is sinds vorig jaar een nieuwe berekeningswijze van het vakantiegeld voor diegenen die minder uren gaan werken (dus ook ouderschapsverlof). Deze berekening en uitbetaling komt al in december van hetzelfde jaar, hou er dus ook rekening mee dat je in de helft van 2009 minder centjes zal krijgen.

Link naar deze reactie
20/11/2008 @ 16:12

m8eldv zal in 2009 ook geen 21 dagen verlof hebben want ze is nu reeds in zwangerschapsverlof. Deze +/- 3 maand bouwt geen verlof op.
Ik denk dat je in 2009 rond de 17dagen verlof zult hebben en in 2010 wordt dan inderdaad rekening gehouden met het feit dat je 4/5 werkte dus zal je dan 16 of 17 dagen verlof hebben.

Link naar deze reactie
20/11/2008 @ 16:54
Sofie M

zwangerschapsverlof is gelijkgesteld en bouw je verlof voor op! OUderschapsverlof niet en bouw je geen verlof voor op.
Hou er wel rekening mee dat als ze je verlof in het begin van het jaar gaan opgeven je waarschijnlijk minder dagen zal zien staan - 4/5de van het totaal omdat je ook maar 4/5de werkt. Vakantiedagen die je niet kan opnemen hierdoor maar wel hebt opgebouwd zullen je uitbetaald worden.

Link naar deze reactie
20/11/2008 @ 16:58
Nata

zwangerschapsverlof is inderdaad gelijkgesteld, dus je bouwt wel degelijk verlofrecht op

Link naar deze reactie
20/11/2008 @ 17:46
Wasda...

Mmmh,
Daar gaan we weer...

Eventjes duidelijkheid scheppen:

Aan de opstartster: dit jaar zul je dus geen vakantiedagen meer kunnen opnemen (ik hoop dat je dat wel hebt gedaan), maar voor volgend jaar heb je dit vakantiedienstjaar wel een voltijds vakantieregime opgebouwd (20 dagen). Je dagen zwangerschapsverlof zijn inderdaad gelijkgestelde dagen en minderen je dagen vakantiekrediet voor volgend jaar dus niet.
Wel opletten! Vanaf het moment dat je in een deeltijds regime terechtkomt (dus ook deeltijds tijdskrediet zoals ouderschapsverlof) worden je vakantiedagen automatisch naar je % werkregime omgezet. Als je dus volgend jaar nog maar 80% gaat werken, zal je ook maar 80% van je dit jaar opgebouwde 20 vakantiedagen kunnen opnemen: 16 dagen in een weekregime van 4 dagen per week. Het is dan ook logisch dat een weekje verlof voor jou op 4 vakantiedagen uitkomt en geen 5.
Wat betreft je ancienniteitsdag: is bedrijfsgebonden, maar in principe wordt hier geen procentuele aftrek op toegepast.

Aangezien je wel 20 dagen hebt opgebouwd dit jaar zal je volgend jaar er wel moeten op letten dat je werkgever je aan het einde van het jaar een regularisatie uitbetaald voor de 4 dagen die je verliest (je kan ze niet fysiek nemen, maar je hebt wel recht op de financiële compensatie ervan). Bij de uitbetaling van je verlofgeld in mei van volgend jaar, zal je ook maar verlofgeld voor een 4/5 regime ontvangen, maar dit moet op het einde van het jaar dus wel gecompenseerd worden.

@Mama An,

Hihi, daar vinden we mekaar weer al eens terug...
Jammer genoeg is het overstappen naar een verminderde arbeidsduur mbt vakantiedagen altijd nadelig. Zowel in het lopende jaar als voor het komende jaar. In dezelfde logica zoals hierboven, zal je dus vanaf oktober je resterende vakantiedagen tot 80% zien terugschroeven. Het principe is: als je nog een week vakantie over hebt (voorheen dus 5 dagen) zal je nu nog altijd een week overhebben, maar dat zal dan slechts nog op 4 dagen uitkomen (en komt dus nog steeds op een week uit).
Je vakantiegeld heb je al ontvangen voor je 100%, dus zal er geen compensatie meer gebeuren dit jaar, want in een arbeidersstatuut krijg je onmiddellijk enkel en dubbel vakantiegeld uitbetaald door de vakantiekas. Dat is het verschil met bedienden (die verliezen enkele dagen enkel vakantiegeld door het deeltijds berekenen).
Volgend jaar zal je ook minder vakantiegeld krijgen (berekend op het stukje van 2008 dat je maar 80% werkte + stuk op de periode dat je 100% werkte. Bovendien zullen je dagen ook daarop berekend worden.
Je zal dus effectief ook minder dagen hebben, zelfs al ga je naderhand weer 100% werken.
Er zit wel degelijk een logica in, maar het komt wel minder gunstig over, hé.

Allez, als er nog vragen zijn, laat dan maar komen.

Groetjes,

Wasda...

Link naar deze reactie
20/11/2008 @ 19:21

Ik snap het, dank je voor de uitleg alweer...
Gezien al wat ik daar al heb meegemaakt vetrouwde ik het weer eens niet. In den tijd, nu ja zo lang is het ook weer niet geleden, gingen ze me ook dagen van mijn bevallingrust afnemen en toen had ik het wel bij het juiste eind. Nu dus niet

Mercikes
Link naar deze reactie
20/11/2008 @ 19:44
Wasda...

Hoi Mama An,

Is het dan ook uiteindelijk in orde gekomen met je zwangerschapsuitkering? Zijn ze er bij de ziekenkas eindelijk aan uitgeraakt?
Je hebt gelijk van altijd op je strepen te staan, hoor, want voor je het weet zijn die administraties een loopje aan het nemen met je rechten.
Deze keer dus helaas geen reden tot twijfel, maar in de praktijk zal je qua vrije dagen niet zoveel verschil merken, hé.
Wat je wel kan voorstellen aan je werkgever, is het systeem dat wij hier op het bedrijf toepassen mbt feestdagen voor deeltijdse werkkrachten.
Als je wil kan ik je daar wat uitleg over geven.
Groetjes,

Wasda...

Link naar deze reactie
20/11/2008 @ 19:58

Alle info is welkom. Wat feestdagen betreft die samen vallen met mijn dagen ouderschapsverlof die ben ik ook kwijt dacht ik. Nu is het ook zo dat we enorm veel economisch werkloos vallen gezien de crisis in de sector en dat dat dan ook nog meestal samenvalt met mijn dagen ouderschapsverlof. Dan heb ik geen recht op de premie denk ik gezien de RVA mij betaald voor die dag.

Dat hele gedoe rond de duur van mijn bevallingsrust is goed gekomen maar heb er echt heel wat voor moeten doen. De ziekenkas bleef maar zeggen dat ik ongelijk had. Uiteindelijk heeft de diens inspectie op sociale wetten me gelijk gegeven en hebben ze toegegeven. Toen ik een correctie vroeg op papier vonden ze dat niet nodig, ze gingen dat zo wel allemaal doen en ik ging mijn geld heus wel zien! En vriendelijk dat ze waren, een verontschuldiging heb ik niet gekregen. Ben dan ook met de aangepaste berekening bij mijn werkgever gaan en dan hebben ze alles pas goed gezet. Zoals ik al zei heb ik daar al heel wat gezien. Ik hoop dat hier nooit iemand meeleest van mijn werk...
Mijn tijdelijke functie die meer betaalde moest ik ook afgeven want dat vonden ze niet kunnen voor iemand die halftijds ouderschapsverlof neemt. Daar hangt ook een heel verhaal aan vast, ik heb hen uit de puree gehaald in die tijd en wat krijg je terug niks.

Genoeg gezaag dus...
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]