< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Kleuters » oma vertelt waarheid over sint

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Kleuters
oma vertelt waarheid over sint
19/11/2008 @ 09:37
Olivia

Grrrr, ik ben echt razend. mijn man zijn ouders zijn vreselijk gierig. ons dochtertje komt 7 jaar half december, en heeft totaal nog niks door ivm sinterklaas. Ze heeft één keer gezegd dat er waarschijnlijk "valse sinten" bestaan omdat ze soms in meerdere winkels tegelijk aanwezig zijn. Ik heb toen gewoon gezegd dat dat hulpsinten waren, omdat de echte sint dus alle kindjes blij wil maken en niet in alle winkels en scholen tegelijk kan zijn. Ze blijft er dus rotsvan van overtuigd dat sint echt bestaat. En als ik zo van andere mama's hoor uit haar klas, is het bij andere kindjes van die leeftijd ook nog zo.

maar nu is ons dochtertje gisterenavond naar oma geweest voor 2tal uurtjes, en je raadt het: oma heeft haar verteld dat de sint niet echt bestaat. Dat het gewoon mama en papa zijn die wat speelgoed kopen en dan in huis leggen tegen 's ochtends. Oma doet dit natuurlijk uit financiele overweging: zo moet ze niks meer kopen (niet dat ze anders veel kocht hoor...). Maar ons dochtertje is nu echt helemaal in de war. Weende vanmorgen veel, is echt ontgooheld. Maar langs de andere kant is er toch nog beetje geloof in de sint. Denk misschien wel dat ik haar nog zou kunnen terug overhalen. Nu is ze naar school, en ik heb haar gezegd dat ze er niet mag over praten met haar vriendjes, dat mama deze namiddag haar iets zal vertellen.

Gelukkig hebben ze heel de voormiddag herfstwandeling in het bos + zwemmen. Dus hebben ze niet echt speeltijd en zal ze dus ook niet veel erover kunnen praten tegen vriendjes.

wat zouden jullie doen? Toch nog overhalen om in sint te geloven, of eerlijk toegeven dat sint niet bestaat?
Link naar deze reactie
19/11/2008 @ 09:45

Online Status Bekijk profiel
Hey hey,
ten eerste zou ik die oma eens goed mijn gedacht zeggen, hoe haalt ze het in godsnaam in haar hoofd om dat te zeggen tegen je dochtertje??
Moest één van de twee oma's dat hier doen, ik zou ze achter het behang plakken
Je kan misschien je dochtertje haar verhaal eens laten doen, horen wat ze ervan vindt, en hoe zij haar voelt nu oma dit verteld heeft...
Zal niet makkelijk zijn, maar komt wel goed, welke richting het ook uitgaat...
Ik zou zeggen, laat ze nog maar een paar jaren "kind zijn", ze zijn al zo snel groot!!

Link naar deze reactie
19/11/2008 @ 09:51
snuffie

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Goh,

Ik vind het ten eerste van je schoonmoeder erg ongepast om jullie dochter zomaar "in te lichten", zonder het er eerst met jullie over te hebben. Als oma vindt dat kleindochter stilaan te groot wordt, kan ze dat toch beter eerst met de ouders bespreken? En als oma niet graag geld uitgeeft aan speelgoed of chocola, dan valt toch ook daar een mouw aan te passen? Wij hebben hier de afspraak met de oma's dat zij NIETS kopen voor sinterklaas. Wij (ouders) zorgen voor alles. De sint brengt hier thuis op 6 december speelgoed, en bij de grootouders wordt er enkel wat snoepgoed gebracht, met evt. iets kleins zoals een kleurboek of een stempelkussen. Maar mama en papa betalen alles. Dit om te voorkomen dat de oma's elkaar gaan overtroeven met dure cadeaus (omgekeerd verhaal als bij jullie blijkbaar).

Maar goed, ondertussen is je meisje helemaal in de war he...

Ik zou haar deze namiddag eerst eens bevragen. 'Wat denk je er zelf van?'. Als je voelt dat ze in haar gedachtenkronkels toch nog neigt naar het blijven geloven in het sintverhaal, dan zou ik dat zeker respecteren. En dan zeg je maar dat oma zich flink vergist heeft. Als ze zelf heel erg is beginnen twijfelen naar aanleiding van wat oma heeft verteld, dan kan je overwegen om haar toch de waarheid te vertellen. 't Is gewoon afwegen waar ze op dit moment het meeste deugd aan heeft: de waarheid kennen, of haar geloof in de Sint.

Als het tot 'de waarheid' komt, dan zou ik haar wel geruststellen dat er niks verandert. De Sint bestaat dan wel niet meer, maar het feest van sinterklaas stoelt wel op een oud verhaal over een goede man die arme kindjes hielp, en dat feest blijven jullie vieren. Het is zoals het verhaal van Jezus he. Die leeft nu ook niet meer, maar daar wordt ook nog veel over verteld en ook die feesten worden nog uitgebreid gevierd: kerstmis, pasen... Sinterklaas hoort daar dan eigenlijk gewoon bij. En dat betekent dus ook dat ze nog kadootjes krijgt!

Tegen oma zou ik hetzelfde vertellen. Als je kind nog wil geloven in de sint, dan zou ik uitdrukkelijk vragen aan oma om dat nog een tijdje te respecteren. Als je je dochter de waarheid verteld hebt, dan zou ik ook aan oma zeggen, dat er verder niks verandert: de Sint blijft op bezoek komen. En als oma dat zelf niet wil bekostigen, zeg dan dat jullie het vanaf nu wel zullen betalen.

Ik hoop dat je eruit komt! 't Is geen leuke situatie...

Snuffie

Link naar deze reactie
19/11/2008 @ 09:53
wendy verachtert

Hoikes,

Onze Vincent was daar vorig jaar ook zo met bezig, dat de sint niet echt was. Ik dacht op een gegeven moment dat ie het door had tot op het Sinterklaasfeest van het werk dat ie out of the blue zei, ik leer later voor zwarte piet want dat lijkt mee een leuk beroep, zo over daken lopen.

Onze dochter hebben we dit jaar ingelicht, want ze wist het wel maar wilde het niet toegeven. Ondanks dat ze het allemaal niet geloofde van de daken en de schouw, was ze toch even van slag toen ze het echte verhaal hoorde.

Ik denk dat je het beste, het echte verhaal vertelt en haar ervan verzekert dat ze nog steeds cadaeutjes krijgt, want nu het hele verhaal terug inkleden om over een a twee jaar met het echte verhaal af te komen denk ik dat ze zich bedrogen gaat voelen.

Hopelijk kom je er uit, en wat je schoonmoeder betreft, die zou ik mijn gedacht eens goed zeggen, het is haar taak niet en ze had op een andere manier er onder uit kunnen maken om niets te "moeten" geven.

Groetjes,
Wendy&co

[Laatst gewijzigd door wendy verachtert - 19/11/2008 @ 09:53] - Link naar deze reactie
19/11/2008 @ 10:00
Annick

Heykes,

Mijn dochter is ook 7.. Deze zomer heeft een vriendje verteld dat de sint niet echt bestaat.. We hebben er toen een gesprekje over gehad, ze twijfelde erg, maar begon in te zien dat het toch allemaal niet kon..

Ik heb haar dan ook het verhaal verteld, omdat ik denk dat als je nu gaat zeggen dat hij wel bestaat ze er over een paar jaar toch achter komt en dan de schok nog groter zal zijn (mijn mening natuurlijk)

Maar het is idd heel moeilijk als ze het vroeg weten, met leeftijdsgenootjes kunnen ze er niet over praten.. Ik vond het ook echt wel vroeg...

groetjes
Link naar deze reactie
19/11/2008 @ 10:50
Snik

Online Status
Oh dit vind ik erg!!!
Waar zat die oma in hemelsnaam met haar verstand????
Ik zou écht bijzonder boos zijn hoor! En dat is dan nog een understatement.
Weet je al waarom ze het gezegd heeft? Alé, je weet wel waarom, maar heeft die oma zélf al een reden gegeven?
Heb je haar al gecontacteerd?

Ik zou ook eens met je dochtertje praten.. eens polsen of ze oma wel helemaal gelooft... 'k vind de raad die snuffie geeft goed.. dus probeer het eens op die manier.

Schoonmoeders hé.. soms loop je er de muren van op en zou je hen écht eens achter het behang plakken.

Ik hoop dat niemand die later met Stan doet... en dat hij lekker lang naïef mag blijven en blijven geloven in de Sint en zijn magie.
Want het is zo'n mooie periode voor kinderen... En dat verandert toch wel wat, eens ze weten dat de Sint niet echt bestaat.

Link naar deze reactie
19/11/2008 @ 11:01
kellytje

tis zonde uw meisje zal wel dat ze ontgoocheld is, hoe was je zelf als je kleintjes was....
zou die "oma" toch ook mijn gedacht es zeggen ze!!! soms vragen mijn kids ook van bestaat die wel echt?? ze beginnen ook te twijfelen, maar ik speel het spelletje nog mee.. al is het maar voor paar jaartjes nog, tis zo magisch die tijd..

groetjes

Link naar deze reactie
19/11/2008 @ 12:45
mollie

ik vind het ook heel spijtig voor je meisje dat ze er zo achter moest komen! hier zou het laatste woord bij ons er nog niet over gezegd zijn...
maar ja, het is nu gebeurd hé.
ik zou ook polsen om te zien of ze het geloofd ja of neen. als ze echt twijfeld en alles in vraag begint te stellen zou ik haar wel de waarheid vertellen.

ik was zo een fantastische zus die het wist toen ik in het derde leerjaar zat en direct naar mijn zus van het eerste leerjaar ben gestapt. had er haar wel bijgezegd dat ze moest zwijgen want dat we anders misschien niks meer gingen krijgen. twee jaar later waren we ergens gaan eten en mijn ouders begonnen tegen mijn zus over de sint te vertellen en die doodleuk "ja maar dat weet ik al lang hoor, ons zus heeft mij dat verteld".
mijn ouders wisten echt niet wat zeggen toen.

Link naar deze reactie
19/11/2008 @ 16:32
Olivia

Hoi,

Dochtertje is thuisgekomen van school, met groot nieuws! Ze had er blijkbaar toch met vriendinnetjes over gesproken, maar die beweren dat oma liegt! Het is zelfs héél stout om zo'n lelijke dingen over sinterklaas te zeggen, dus oma zal nooit nog iets krijgen van sinterklaas. Meer zelfs: sinterklaas is goeie vriend van de kerstman en de paashaas, dus van die moet oma ook nooit nog op iets rekenen!

Fiew, ben toch blij dat het zo afgelopen is. Vind het zalig om die gezichtjes te zien 's morgens.

Ze vroeg wel plots waarom oma zoiets stout gezegd heeft. Ik heb haar geantwoord dat oma waarschijnlijk alle snoepgoed dat sinterklaas eigenlijk voor kindjes brengt voor zichzelf wil houden, en daarom dat gezegd heeft. (pfft, ik moet oma ook niet meer verdedigen, hé).

In ieder geval: ze is er terug 100% zeker van dat sint echt bestaat. Ik heb er zelf nog niks over gezegd, maar ze heeft wel al 2-tal keer zo dingetjes gevraagd "of hij nu al dat speelgoed meegeeft in zijn boot" en "wat zijn paard het liefst zou hebben: een wortel of een biet". Dus: alles terug koekebak!

bedankt voor de antwoordjes!
Link naar deze reactie
19/11/2008 @ 16:53

olivia
fijn om te horen over u dochtertje en wat zijn oma deed is echt niet fijn
Link naar deze reactie
19/11/2008 @ 17:35
@nneke

Oef, gelukkig is het toch nog goed gekomen. En bestond Sinterklaas maar hé dan kon oma mee in de zak.
[Laatst gewijzigd door @nneke - 19/11/2008 @ 17:35] - Link naar deze reactie
19/11/2008 @ 20:41
Kaatje

de oma is dik verkeerd daar bestaat geen twijfel over. Maar waarom jullie perse nog es bewust liegen tegen dat kind, om dan binnen 1 of 2 jaar te zeggen, " we hebben gelogen de sint bestaat echt niet"... dat snap ik eigenlijk niet?

Ik verkoop zelf heeel weinig verhaal rond de Sint hier thuis, en de oudste is er ook niet echt mee bezig.

Link naar deze reactie
20/11/2008 @ 09:11
Olivia

@ kaatje: een kind van 2005 en een kind van 2001 reageren echt wel anders hoor. Hier wordt ook weinig verhaal gemaakt rond sinterklaas, maar er gebeurd deze tijd zoveel dat kinderen van 6-7 jaar er echt wel veel mee bezig zijn. Hij brengt bezoek aan jeugdbeweging, hij brengt bezoek aan school, dan de jaarlijkse stoet in het dorp voor alle kindjes, op tv is het ook vaak over sinterklaas (dat programma met bart beeters: is ze gek van!), er zijn allerlei boekjes mee met de post, kom je in een winkel dan zie je affiche "sinterklaas komt op bezoek!", ze maken knutselwerkjes op school, enz...

toen ze nog kleuter was, reageerde ze ook heel anders hierop. Ze wist wel dat er "iets" was, maar begreep het allemaal niet zo goed. Geen tijdsbesef, enz...

En daarbij: blijkbaar is 2de leerjaar nog echt wel jaar dat ze het nog niet weten. Als je zoeens informeert, is blijkbaar 3de, of 4de leerjaar het jaar waarbij een lichtje gaat branden!
Link naar deze reactie
20/11/2008 @ 09:28
Dinja

Wat lelijk van de oma...
Dat is haar taak niet he, maar die van jullie. En alleen als jullie denken dat ze er klaar voor is.

Ons zoontje (5 jaar) stelt zich nu al vragen over de Sint.
Hoe kan die nu van alle kindjes weten of ze braaf geweest zijn? Dat kan toch niet...
Dat paard mama, dat kan toch niet dat dat over de daken kan lopen? Dan valt dat daar toch gewoon af.
Hoe geraakt de Sint hier binnen? We hebben toch geen shouw?....

Hoop dat hij nog een paar jaar in de waan kan blijven. Vind dat ook zo geweldig als ze 's morgens dat speelgoed en die marsepein zien liggen.
Vond het als kind ook een geweldige tijd!

Groetjes,
Dinja

Link naar deze reactie
20/11/2008 @ 11:49
DOMI

Amai, moest het mijn schoonmoeder zijn ... ze zou het weten wat ik ervan denk ! Da's echt héél erg misplaatst van haar !

Ik weet eigenlijk niet wat ik in jouw plaats zou doen.
Heeft het zin om je dochtertje te overhalen om er toch nog in te geloven ? Of misschien blijf je beter bij de waarheid maar zeg je dat ze wel nog een cadeautje krijgt .... 'T hangt een beetje van je dochtertje af hé ....

Lastig parket zeg .... lang leve de schoonmoeders !

Link naar deze reactie
20/11/2008 @ 13:08
Liesje

Ik vind het ook heel erg dat een oma zoiets durft zeggen, en zeker nog zonder met jullie te overleggen!

Wij hebben zelf een dochtertje van 3.5 en een zoontje van 1 jaar, en ik geniet bijna even erg als zij van het feest en alles eromheen!

Ik vind wel dat de Sint alleen thuis moet komen: hij weet waar er kindjes wonen, maar voor volwassenen (en oma's dus) brengt hij niks.
Nu willen mijn (schoon)ouders ook wel iets kopen, maar dan moeten de kindjes hun schoen daar maar zetten en extra hard zingen, zodat de sint hen kan horen. En dan krijgen ze daar iets om mee te spelen als ze daar zijn (en dus niet om mee naar huis te nemen).

Als je 't zo uitlegt, dan hoeft oma dus helemaal niets te kopen als ze niet wil.

Groetjes, Lies
Link naar deze reactie
23/11/2008 @ 16:54

Ik ben blij dat het opgelost geraakt is met je dochtertje! Het is zulke mooie tijd en ze moeten hier van kunnen genieten!!
Maar Olivia je gaat wel precies niet echt in tegen je schoonmoeder vind ik dus die kan zomaar ongestraft zulke dingen doen??
Sorry maar ze had bijna een leuke periode voor je dochtertje kapot gemaakt dus vind toch dat je haar eens je gedacht mag zeggen dat je zoiets niet meer wil of ..
Fijne sinterklaastijd verder voor je dochtertje en al de kindjes natuurlijk!!!

[Laatst gewijzigd door peggy - 23/11/2008 @ 16:56] - Link naar deze reactie
24/11/2008 @ 09:49
Olivia

Ik ga inderdaad niet echt in op mijn schoonmoeder. De reden is gewoon dat ik haar amper zie. Een dik jaar terug is ze hier eens binnengekomen en was ze razend op mijn man en ik. We hielden een feestje en ze was boos over wie wel en wie niet was uitgenodigd. Ze heeft daar zo'n enorme tralala rond gemaakt, dat we uiteindelijk gezwicht zijn en haar haar zin hebben gegeven (dus koppel uitgenodigd die we er zelf niet bijwilden). Maar die avond zelf heeft ze echt dingen gezegd over mij en mijn man die ik gewoon nooit meer kan vergeten en vergeven.

Ik ben dan zo in elkaar dat ik daarvoor niet in discussie zal gaan met haar, maar dat ik gewoon zo weinig mogelijk nog met haar te maken wil hebben. Ik doe er alles aan om de kinderen zo weinig mogelijk naar daar te laten gaan. Als we wegmoeten of zo informeer ik eerst bij mijn ouders, zus en buren, en pas als het voor hen niet past gaan ze naar mijn schoonmoeder. Als ze belt vertel ik gewoon niks meer. Ik antwoord op haar vragen met "ja" en "neen", maar voor te rest zal ik nooit spontaan iets vertellen over de kinderen. We gaan alleen nog op bezoek als ze het uitdrukkelijk vraagt, dus we springen niet meer spontaan binnen de zondag of zo. We zijn aan het verbouwen, en ik laat haar gewoon niets meer zien. Als ze dan binnenkomt en ze vraagt: "hoe gaat het in de verbouwingen boven?" dan zeg ik gewoon "oh, dat gaat langzaam vooruit". Terwijl ik vroeger zou gezegd hebben: kom, we gaan eens kijken!

Kortom: ik doe misschien niet mooi, maar laat haar duidelijk voelen dat ze bij mij te ver is gegaan en dat ze maar achteraan het rijtje meer staat. Mijn man zegt me soms dat ik wat vriendelijker en spontaner moet zijn tegen haar, maar ja, ik zit nu eenmaal zo in elkaar. Zal nooit iemand verwijten of ruzie maken, maar als ze te ver zijn gegaan dan laat ik het gewoon duidelijk merken op mijn manier.

Ah ja, schoonmoeders... Dat ze gewoon de boom inloopt. Hoe minder ik haar zie of hoor, hoe liever ik het heb.
Link naar deze reactie
24/11/2008 @ 10:06
Mammie

Olivia, ik begrijp je volledig. Als je dat niet meemaakt met je schoonouders kun je echt niet weten hoe het voelt. En inderdaad, in plaats van je constant op te jagen is het dan beter om ze gewoon te negeren. Zo doe ik het nu ook!

I.v.m. die sinthistorie... dat deed ze volgens mij gewoon om je te pesten.. spijtig dat ze de kinderen er op die manier bij betrekt hoor!
Het hoort een fijne tijd te zijn.. zo was het vroeger toch ook bij ons. Wij geloofden veel langer in sinterklaas en keken echt uit naar 6 december. Nu zijn de tijden spijtig genoeg veranderd...je moet al schrik hebben als je kindje 6 of 7 wordt... en hoe je het ook draait of keert, eens ze het weten, is de pret er toch af vind ik.

Olivia, ik zou toch nog eens mijn gedacht zeggen hoor! Waar moeit zij zicht mee. Als ze problemen heeft, dat ze het dan op jouw persoonlijk uitwerkt en er je kinderen niet bij betrekt.
Link naar deze reactie
25/11/2008 @ 21:59
Kaatje

Ik ken geen enkel kind dat nog in de sint gelooft in het 4de leerjaar hoor? Ik denk dat het eens eerste leerjaar wel goed is , nee?

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]