[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
[Reageer]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
| 19/11/2008 @ 09:37 Olivia | Grrrr, ik ben echt razend. mijn man zijn ouders zijn vreselijk gierig. ons dochtertje komt 7 jaar half december, en heeft totaal nog niks door ivm sinterklaas. Ze heeft één keer gezegd dat er waarschijnlijk "valse sinten" bestaan omdat ze soms in meerdere winkels tegelijk aanwezig zijn. Ik heb toen gewoon gezegd dat dat hulpsinten waren, omdat de echte sint dus alle kindjes blij wil maken en niet in alle winkels en scholen tegelijk kan zijn. Ze blijft er dus rotsvan van overtuigd dat sint echt bestaat. En als ik zo van andere mama's hoor uit haar klas, is het bij andere kindjes van die leeftijd ook nog zo. maar nu is ons dochtertje gisterenavond naar oma geweest voor 2tal uurtjes, en je raadt het: oma heeft haar verteld dat de sint niet echt bestaat. Dat het gewoon mama en papa zijn die wat speelgoed kopen en dan in huis leggen tegen 's ochtends. Oma doet dit natuurlijk uit financiele overweging: zo moet ze niks meer kopen (niet dat ze anders veel kocht hoor...). Maar ons dochtertje is nu echt helemaal in de war. Weende vanmorgen veel, is echt ontgooheld. Maar langs de andere kant is er toch nog beetje geloof in de sint. Denk misschien wel dat ik haar nog zou kunnen terug overhalen. Nu is ze naar school, en ik heb haar gezegd dat ze er niet mag over praten met haar vriendjes, dat mama deze namiddag haar iets zal vertellen. Gelukkig hebben ze heel de voormiddag herfstwandeling in het bos + zwemmen. Dus hebben ze niet echt speeltijd en zal ze dus ook niet veel erover kunnen praten tegen vriendjes. wat zouden jullie doen? Toch nog overhalen om in sint te geloven, of eerlijk toegeven dat sint niet bestaat? |
| 19/11/2008 @ 10:00 Annick | Heykes, Mijn dochter is ook 7.. Deze zomer heeft een vriendje verteld dat de sint niet echt bestaat.. We hebben er toen een gesprekje over gehad, ze twijfelde erg, maar begon in te zien dat het toch allemaal niet kon.. Ik heb haar dan ook het verhaal verteld, omdat ik denk dat als je nu gaat zeggen dat hij wel bestaat ze er over een paar jaar toch achter komt en dan de schok nog groter zal zijn (mijn mening natuurlijk) Maar het is idd heel moeilijk als ze het vroeg weten, met leeftijdsgenootjes kunnen ze er niet over praten.. Ik vond het ook echt wel vroeg... groetjes |
| 19/11/2008 @ 10:50 Snik | Oh dit vind ik erg!!! Waar zat die oma in hemelsnaam met haar verstand???? Ik zou écht bijzonder boos zijn hoor! En dat is dan nog een understatement. Weet je al waarom ze het gezegd heeft? Alé, je weet wel waarom, maar heeft die oma zélf al een reden gegeven? Heb je haar al gecontacteerd? Ik zou ook eens met je dochtertje praten.. eens polsen of ze oma wel helemaal gelooft... 'k vind de raad die snuffie geeft goed.. dus probeer het eens op die manier. Schoonmoeders hé.. soms loop je er de muren van op en zou je hen écht eens achter het behang plakken. Ik hoop dat niemand die later met Stan doet... en dat hij lekker lang naïef mag blijven en blijven geloven in de Sint en zijn magie. Want het is zo'n mooie periode voor kinderen... En dat verandert toch wel wat, eens ze weten dat de Sint niet echt bestaat. |
| 19/11/2008 @ 16:32 Olivia | Hoi, Dochtertje is thuisgekomen van school, met groot nieuws! Ze had er blijkbaar toch met vriendinnetjes over gesproken, maar die beweren dat oma liegt! Het is zelfs héél stout om zo'n lelijke dingen over sinterklaas te zeggen, dus oma zal nooit nog iets krijgen van sinterklaas. Meer zelfs: sinterklaas is goeie vriend van de kerstman en de paashaas, dus van die moet oma ook nooit nog op iets rekenen! Fiew, ben toch blij dat het zo afgelopen is. Vind het zalig om die gezichtjes te zien 's morgens. Ze vroeg wel plots waarom oma zoiets stout gezegd heeft. Ik heb haar geantwoord dat oma waarschijnlijk alle snoepgoed dat sinterklaas eigenlijk voor kindjes brengt voor zichzelf wil houden, en daarom dat gezegd heeft. (pfft, ik moet oma ook niet meer verdedigen, hé). In ieder geval: ze is er terug 100% zeker van dat sint echt bestaat. Ik heb er zelf nog niks over gezegd, maar ze heeft wel al 2-tal keer zo dingetjes gevraagd "of hij nu al dat speelgoed meegeeft in zijn boot" en "wat zijn paard het liefst zou hebben: een wortel of een biet". Dus: alles terug koekebak! bedankt voor de antwoordjes! |
| 19/11/2008 @ 16:53 | olivia fijn om te horen over u dochtertje en wat zijn oma deed is echt niet fijn ![]() |
| 19/11/2008 @ 17:35 @nneke | Oef, gelukkig is het toch nog goed gekomen. En bestond Sinterklaas maar hé dan kon oma mee in de zak. |
| 20/11/2008 @ 09:11 Olivia | @ kaatje: een kind van 2005 en een kind van 2001 reageren echt wel anders hoor. Hier wordt ook weinig verhaal gemaakt rond sinterklaas, maar er gebeurd deze tijd zoveel dat kinderen van 6-7 jaar er echt wel veel mee bezig zijn. Hij brengt bezoek aan jeugdbeweging, hij brengt bezoek aan school, dan de jaarlijkse stoet in het dorp voor alle kindjes, op tv is het ook vaak over sinterklaas (dat programma met bart beeters: is ze gek van!), er zijn allerlei boekjes mee met de post, kom je in een winkel dan zie je affiche "sinterklaas komt op bezoek!", ze maken knutselwerkjes op school, enz... toen ze nog kleuter was, reageerde ze ook heel anders hierop. Ze wist wel dat er "iets" was, maar begreep het allemaal niet zo goed. Geen tijdsbesef, enz... En daarbij: blijkbaar is 2de leerjaar nog echt wel jaar dat ze het nog niet weten. Als je zoeens informeert, is blijkbaar 3de, of 4de leerjaar het jaar waarbij een lichtje gaat branden! |
| 20/11/2008 @ 13:08 Liesje | Ik vind het ook heel erg dat een oma zoiets durft zeggen, en zeker nog zonder met jullie te overleggen! Wij hebben zelf een dochtertje van 3.5 en een zoontje van 1 jaar, en ik geniet bijna even erg als zij van het feest en alles eromheen! Ik vind wel dat de Sint alleen thuis moet komen: hij weet waar er kindjes wonen, maar voor volwassenen (en oma's dus) brengt hij niks. Nu willen mijn (schoon)ouders ook wel iets kopen, maar dan moeten de kindjes hun schoen daar maar zetten en extra hard zingen, zodat de sint hen kan horen. En dan krijgen ze daar iets om mee te spelen als ze daar zijn (en dus niet om mee naar huis te nemen). Als je 't zo uitlegt, dan hoeft oma dus helemaal niets te kopen als ze niet wil. Groetjes, Lies |
| 24/11/2008 @ 09:49 Olivia | Ik ga inderdaad niet echt in op mijn schoonmoeder. De reden is gewoon dat ik haar amper zie. Een dik jaar terug is ze hier eens binnengekomen en was ze razend op mijn man en ik. We hielden een feestje en ze was boos over wie wel en wie niet was uitgenodigd. Ze heeft daar zo'n enorme tralala rond gemaakt, dat we uiteindelijk gezwicht zijn en haar haar zin hebben gegeven (dus koppel uitgenodigd die we er zelf niet bijwilden). Maar die avond zelf heeft ze echt dingen gezegd over mij en mijn man die ik gewoon nooit meer kan vergeten en vergeven. Ik ben dan zo in elkaar dat ik daarvoor niet in discussie zal gaan met haar, maar dat ik gewoon zo weinig mogelijk nog met haar te maken wil hebben. Ik doe er alles aan om de kinderen zo weinig mogelijk naar daar te laten gaan. Als we wegmoeten of zo informeer ik eerst bij mijn ouders, zus en buren, en pas als het voor hen niet past gaan ze naar mijn schoonmoeder. Als ze belt vertel ik gewoon niks meer. Ik antwoord op haar vragen met "ja" en "neen", maar voor te rest zal ik nooit spontaan iets vertellen over de kinderen. We gaan alleen nog op bezoek als ze het uitdrukkelijk vraagt, dus we springen niet meer spontaan binnen de zondag of zo. We zijn aan het verbouwen, en ik laat haar gewoon niets meer zien. Als ze dan binnenkomt en ze vraagt: "hoe gaat het in de verbouwingen boven?" dan zeg ik gewoon "oh, dat gaat langzaam vooruit". Terwijl ik vroeger zou gezegd hebben: kom, we gaan eens kijken! Kortom: ik doe misschien niet mooi, maar laat haar duidelijk voelen dat ze bij mij te ver is gegaan en dat ze maar achteraan het rijtje meer staat. Mijn man zegt me soms dat ik wat vriendelijker en spontaner moet zijn tegen haar, maar ja, ik zit nu eenmaal zo in elkaar. Zal nooit iemand verwijten of ruzie maken, maar als ze te ver zijn gegaan dan laat ik het gewoon duidelijk merken op mijn manier. Ah ja, schoonmoeders... Dat ze gewoon de boom inloopt. Hoe minder ik haar zie of hoor, hoe liever ik het heb. |
| 24/11/2008 @ 10:06 Mammie | Olivia, ik begrijp je volledig. Als je dat niet meemaakt met je schoonouders kun je echt niet weten hoe het voelt. En inderdaad, in plaats van je constant op te jagen is het dan beter om ze gewoon te negeren. Zo doe ik het nu ook! I.v.m. die sinthistorie... dat deed ze volgens mij gewoon om je te pesten.. spijtig dat ze de kinderen er op die manier bij betrekt hoor! Het hoort een fijne tijd te zijn.. zo was het vroeger toch ook bij ons. Wij geloofden veel langer in sinterklaas en keken echt uit naar 6 december. Nu zijn de tijden spijtig genoeg veranderd...je moet al schrik hebben als je kindje 6 of 7 wordt... en hoe je het ook draait of keert, eens ze het weten, is de pret er toch af vind ik. Olivia, ik zou toch nog eens mijn gedacht zeggen hoor! Waar moeit zij zicht mee. Als ze problemen heeft, dat ze het dan op jouw persoonlijk uitwerkt en er je kinderen niet bij betrekt. |
| 25/11/2008 @ 21:59 Kaatje ![]() | Ik ken geen enkel kind dat nog in de sint gelooft in het 4de leerjaar hoor? Ik denk dat het eens eerste leerjaar wel goed is , nee? |
[Reageer]

oma vertelt waarheid over sint

.
, het is haar taak niet en ze had op een andere manier er onder uit kunnen maken om niets te "moeten" geven.
zal wel dat ze ontgoocheld is, hoe was je zelf als je kleintjes was....