[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
[Reageer]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
| 10/10/2008 @ 23:48 nieuwe mama | Mijn moeder wil het allemaal "overnemen" Hey, Ik moet het even kwijt kunnen... en ik zou graag weten wat jullie ervan vinden. Want op de duur denk ik dat ik te licht geraakt ben en dat ik overdrijf... Vier maand geleden ben ik mama geworden van een flinke zoon. Mijn zoontje is het eerste kleinkind van zowel mijn ouders als de ouders van mijn vriend.Nou, mijn moeder is wel een héééél enthousiaste oma. Ze is dol op mijn zoontje (wat goed is natuurlijkt)maar ze geeft me steeds het gevoel dat ze het allemaal wil overnemen. En ze duwt me daar steeds mee de put in. Ik heb dan het gevoel dat ik het niet goed doe, terwijl ik me echt voor de volle 100% mijn best doe voor mijn klein ventje... Enkele vbn: Mijn zoontje huilde in het begin heel veel en sliep nogal slecht. 1 dag per week mag oma opassen (en af en toe als ik even weg moet)... Op een dag moest ik ergens naartoe en ik ging hem voor enkele uurtjes naar haar brengen... Ik zei haar "hij is vrij rustig dus hij zal goed slapen denk ik" haar antwoord "oh, bij mij huilt die nooit, t is bij u dat m altijd stout is". ![]() Later die dag ging ik hem ophalen en hij was moe. Hij huilde wat toen ik hem in de maxi cosi aan t zetten was... de commentaar: "Hij zal liever niet naar huis gaan he en liever hier blijven". ![]() Ze heeft voor bij haar thuis een bedje gekocht... dat is heel handig zou je denken ... ja, maar ze gaat wel aan iedereen die het horen wil vertellen dat hij bij haar een veel duurder en mooier bedje heeft dan thuis en dat hij daar toch ooh zo goed in slaapt... ![]() Ik kwam hem eens ophalen en hoorde dat hij net wakker werd... ik ga natuurlijk onmiddellijk kijken want ik heb mijn kleine ventje gemist. Mijn ma "ik haal hem eruit he...". Ik negeerde haar natuurlijk en toen ik hem uit zijn draagwieg wou nemen (toen had ze dat dure bedje nog niet) duwde ze me gewoon opzij!!! ![]() Op een zeker moment... ik was nog in zwangerschapsverlof en alleen thuis. Mijn zoontje lag in zijn "speelpark" naar zijn mobiel te kijken en was ook nogal aan t zagen want hij had honger... Ik was in de keuken zijn flesje aan het maken... Ik kom uit de keuken... kijk in het park... park leeg! Mijn moeder zat in de zetel met hem. Dus die is binnengekomen (deur stond wel open, het was mooi weer) zonder kloppen of zonder eens te roepen en heeft zomaar hem uit zijn park genomen... Ze zaagt de oren van mijn kop dat ik hem eens bij haar zou laten slapen. Ze wil hem altijd in bad zetten terwijl ze weet dat ik daar graaf een quality moment met mijn zoontje van maak. Den doop... wij wouden mijn zoontje laten dopen en daarna rustig thuis iets drinken met de meter en de peter... Ik heb dat ook zeker 10x gezegd dat we geen feest wilden geven! Diezelfde week kreeg ik telefoon dat het zondag na de doop een tuinfeest was bij hen... héél de familie was uitgenodigd.. Het was wel een gezellig feest, daar niet van... maar zoiets beslissen de ouders toch? Of overdrijf ik nu? Op een zeker moment flapt ze er uit tijdens een koffieklets... "ah ja, ik heb eens gekeken voor een wit pakje voor de doop, maar er lag niks naar mijn goesting"... euh... is het niet de taak van de mama en/of papa om zijn outfit te kiezen? Of mag ik op se minst op voorhand weten dat ze dat ging kiezen? Overdrijf ik als ik op ze minst een klein smsje verwacht in t genre van "he, ik ben in t stad.. is het ok dat ik s kijk voor een pakje voor de doop?"... Dan had ik zeker "natuurlijk doe maar" geantwoord... maar dit is zo... t is net of ze doet dat het haar kindje is... grrrrr Ik heb haar er ook al een paar keer op betrapt dat ze zichzelf mama noemt. Al denk/hoop ik dat dat per ongeluk is... Ik weet het wel, het zijn kleine dingen... maar ze doet er mij pijn mee en werkt er echt mee op mijn zenuwen... Praten gaat niet... dat neemt ze op als kritiek en geloof me.. daar kan ze niet tegen. Dan begint ze te huilen en zo van die dingen... Ik overdrijf misschien met mijn reactie, maar ze geeft mij het gevoel dat ik het haar kindje is. En daar word ik zo kwaad van... Ze mag gerust dol zijn op haar kleinkind, ze mag dingen doen met hem, ze mag op hem passen enz... maar ik vind dat ze daar toch een beetje haar manieren mag bij houden en een beetje respect mag tonen voor ons.. de mama en de papa. ![]() Ik begrijp haar niet. Ik had nooit verwacht van haar dat ze zo zou doen. Soms denk ik dat ze het zelf niet beseft... maar toch... Ik heb echt al geprobeerd haar voorzichtig uit te leggen (ze kan moeilijk tegen kritiek) dat ik de mama ben en dat het mijn kindje is... en dat ik wil dat ze onze (mijn vriend en ik) wil respecteerd... zonder resultaat. Een heel gehuil en geroep om niks... want dan begint ze te zeveren dat ik haar haar kleinkind niet gun enz enz enz... pff. Ik word daar zo moe van... Ik zal ze dan maar laten doen zeker... ![]() grz nieuwe mama |
| 11/10/2008 @ 00:11 Marleen | Kan je niet met je vader praten. Die zal toch wel weten hoe hij zijn vrouw moet aanpakken. EN anders zou ik zeker met haar gaan praten. Ik zeg ook wel eens per ongeluk "kom maar bij mama" bij een neefje ipv tante marleen. Daar bedoel ik niets mee. Maar zomaar oppakken. In hun huis is het wat anders maar bij mijn huis gelden mijn regels en als je er neit mee eens bent dan kom je maar niet. Ik zou het toch duidelijk tegen mijn ouders zeggen anders loop je daar de komende 30 jaar nog tegen aan en ooit barst de bom toch. Praat er des noods met een 3de persoon erbij (als jullie gelovig zijn een pastoor, of een buurvrouw die jullie beide kennen) Iemand die het objectief kan bekijken |
| 13/10/2008 @ 10:36 Snik | Ja mama stelt zich aan, en ze weet ondertussen al heel goed dat haar aanstellerij werkt bij jou. Je moet écht op je strepen gaan staan en duidelijke grenzen stellen. Houdt ze zich daar niet aan, dan zijn de gevolgen duidelijk en zal ze haar kleinkind niet zo vaak zien. Dat klinkt allemaal heel erg hard, maar je moet ook hard zijn nu. Of het loopt op den duur echt de spuigaten uit. Het kan gewoon niet dat ze achter jouw rug om een doopfeest organiseert. Het kan niet dat zij, zonder jouw medeweten, op zoek gaat naar doopkledij. Het kan niet dat zij zichzelf mama noemt. Er is maar 1 mama, en dat ben jij! Zij is OMA, niks meer en niks minder! Het is verkeerd als ze zegt tegen jouw kind dat hij niet graag naar huis gaat met mama... Ze mag wel eens stoefen over het feit dat ze een bedje heeft gekocht, maar ze moet er niet mee uitpakken in de familie en zeggen dat hij daarom beter slaapt bij haar dan bij jou. 't kan gewoon niet dat ze onaangekondigd en onaangemeld ineens bij jou in de zetel zit... Ze is op dit moment bezig om jouw ouderlijk gezag op elke manier mogelijk te ondermijnen... en ze doet dit niet alleen naar jou en jouw kind toe... maar ook nog eens naar alle familieleden en kennissen toe. Dat kan gewoon niet! Huilt ze als je haar op haar plaats zet... dan laat haar huilen. Voel je daar vooral niet schuldig om! Gaat ze stampvoeten, dan laat je haar maar stampvoeten... Jij moet nu gewoon, samen met jouw partner, duidelijke grenzen stellen. Als zij die niet respecteert, dan zullen er bepaalde gevolgen aan verbonden zijn. 't is zoals omgaan met een kind dat zijn zin niet krijgt. Daar geef je ook niet de hele tijd aan toe, of je krijgt een onhandelbaar kind. Straks zit je met een onhandelbare oma... en dat is voor niemand plezant! |
| 13/10/2008 @ 12:23 nieuwe mama | Hey, merci voor de reacties allemaal. De volgende keer zal ik zeker reageren. Ik weet nu dat ik niet overdrijf ![]() nieuwe mama |
| 27/10/2008 @ 16:24 Marleen | Ik heb hier een schoonma die dat zo goed kan. Doen alsof ze je graag wilt helpen en dan bij een ander gaan klagen dat ze zoveel voor je moet doen. Ik wil niet eens dat ze komt!!!! pff wat een gedoe |
| 03/01/2009 @ 23:09 Trotse moeder | Nieuwe mama, maar dat jullie het met liefde gekocht hebben, Ik denk dat jij niet overdrijft als ik jou verhaal zo lees,volgens mij is het het makkelijkst om je moeder af en toe op haar plaats te zetten.Bijv.met dat bedje zou je kunnen zeggen dat het niet gaat om de prijs maar dat jullie het met liefde gekocht hebben,dat ze zo bij je binnen loopt daarop kun je antwoorden hallo mam leuk dat je er bent maar kun je de volgende keer eerst even aangeven dat je er bent?en als je weer hoort dat ze mama zegt dan kun je zeggen dat ze oma is en geen mama van je kindje.Misschien pakt ze het op deze manier op doet ze dat niet dan zou ik haar eens keihard,maar rustig vertellen dat ik de moeder ben en zelf wil leren van het moederschap en dat ze zich moet richten op het oma schap en het moederschap en al de bijbehorende zaken aan jou over moet laten en dat je je diep gekwetst voelt als ze jou zo benadeelt. Liefs een trotse moeder |
[Reageer]

Mijn moeder wil het allemaal "overnemen"
Mijn zoontje is het eerste kleinkind van zowel mijn ouders als de ouders van mijn vriend.