< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Kleuters » Slaaponderzoek

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Kleuters
Slaaponderzoek
30/09/2008 @ 14:49

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hoi allemaal,
Bij Nina gaan ze op 21 oktober een slaaponderzoek doen omdat ze 's nachts steeds een paar keer gillend en compleet over haar toeren wakker wordt.Haar gedrag begint er nu ook onder te lijden ze is doodop als ze opstaat rond 11 uur is ze erg lastig ze heeft ook een kort lontje de laatste weken,en eten dan doet ze ook slecht.buiten het slaaponderzoek gaan ze haar ook neurologisch es bekijken en een grondig bloedonderzoek.Nu wou ik eens graag weten of er nog ouders zijn die dezelfde onderzoeken hebben laten doen bij hun kindjes en hoe heb je die daar dan op voorbereid?
Alvast bedankt

Link naar deze reactie
30/09/2008 @ 15:40
Anneke

ik heb je een mailtje gestuurd nijn!

Link naar deze reactie
01/10/2008 @ 09:53
kissie

he nijn
ik ken het wel
mijn oudste dochter kun je precies merken als ze overdag veel heeft mee gemaakt of veel stress heeftgehad
ze wordt dan ook wel eens snachts gillend wakker en helemaal van de kaart

ik merk wel een dagje thuis en alles rustig aan doen en proberen haar rustig te houden niet huilen en driftig zijn en zo en dat wij de ouders ook haar rustiger benaderen dat het minder tot niet is

ik weet wel dat kinderen alles snachts verwerken en het 1ne kind heeft er veel meer echtheid bij en moeilijk dromen als de andere iedereen verwerkt het anders

het zal als het goed is naar mate ze ouder worden verbeteren

ik weet niet of dit ook het geval is bij jou

is ze overdag ook zo druk bijna hyper
ik ben nu met visolie capsulles begonnen kijken of dat gaat werken

en middag slaap doen ze hier allebei al niet meer vanaf hun 1,5 of zo
als ze die wel hebben gehad zetten ze me snachts beiden echt alles op stelten en willen dan niet slapen

maar goed ik wens je heeeel veel succes

groetjes kissie

Link naar deze reactie
02/10/2008 @ 12:12

Hey,

Ons dochtertje had 3 weken terug een slaaponderzoek. Het wakker worden van jouw dochter kan inderdaad met nachtmerries/dromen te maken hebben, maar ook met slaapapneus. Bij ons dochter zijn haar keelamandelen heel groot waardoor ze 's nachts soms even niet genoeg lucht krijgt. Sommige kinderen worden op die manier al gillend wakker, sommige hoesten even en slapen meteen door. Het is goed dat je het laat onderzoeken met slaaponderzoek als je dochter zo vaak wakker wordt. Ik ben wel eerlijk om te zeggen dat ik zo'n slaaponderzoek vreselijk vond. Ik was de volgende dag stikkapot, had hele nacht bijna niets geslapen. Mijn dochtertje ook veel wakker geworden. Het probleem was wel dat ze normaal een buikslapertje is en met dat bakje op haar borst/buik lukte dat uiteraard niet zo goed. Maar goed, achteraf heb je de resultaten en is alles snel vergeten.

Je kan je dochtertje best goed voorbereiden op het slaaponderzoek. Ik heb dat gedaan door alles in detail te vertellen wat haar te wachten stond. Hoe meer ze geïnformeerd zijn, hoe meer de angst afneemt. Op het moment dat de verpleegsters eraan beginnen zal het ook niet meer zo beangstigend zijn omdat ze het herkend van wat mama verteld heeft. Verder heb ik het ook vooraf nagespeeld met haar met gewone klevertjes en plastiek draadjes (ze had van die gekleurde draadjes liggen om mee te vlechten. Ik kleefde die op haar voorhoofd, naast haar ogen, op haar kin. Ik vertelde haar ook dat de verpleegster ook nog draadjes op haar hoofd zou kleven maar dat ze dit met lijm zou doen omdat het niet lukt met plakkertjes omwille van haar haartjes. Ik vertelde haar goed op voorhand dat de verpleegster als ze zou gaan slapen die draadjes in een machine zou stoppen. En dat de dokter dan kon zien of ze goed ademt 's nachts. Ik heb duidelijk benadrukt dat dit alles geen pijn doet. Ook dat ze geen prikje zou krijgen. Dat we enkel gingen slapen met die draadjes. Ik heb haar eerlijk gezegd dat het misschien beetje vervelend zou zijn om in te slapen, maar dat het wel zou lukken. En ik beloofde haar dat mama de hele tijd bij haar op de kamer zou slapen, dat ik niet zou weggaan. Ook nam ik een klein wasknijpertje en deed die op haar teen. Ik vertelde ook dat de verpleegster twee riempjes rond haar borst zou doen. Dit lijkt allemaal veel maar we hebben op die manier een paar keer ziekenhuisje gespeeld. Zij heeft het ook met haar pop gedaan.

De avond dat we binnen gingen had ik ook wat zaken mee om haar kamertje op te fleuren : uiteraard haar knuffel en knuffellapje, maar ook gekleurde dekentjes en kussentjes. Toen de verpleegsters eraan begonnen, wist ze precies wat haar te wachten stond. Nu moet je weten dat ons dochtertje echt wel een angstig kind is. Dus ik weet uit ervaring dat praten vooraf écht helpt. De verpleegsters stonden verbaasd dat ze al zo goed wist wat ze allemaal gingen doen. Ze herkende alles van wat ik verteld had. Ze was rustig. Ik heb na de draadjes pas ons slaapritueeltje gedaan, ons boekje gelezen bij haar in bed.

Dit alles neemt niet weg dat het inslapen heel moeilijk ging, dat ze op een bepaald moment omgekeerd in haar bed lag met alle draadjes door elkaar, dat het alarm verschillende keren is afgegaan omdat er elektroden waren losgekomen. De verpleegster moest die terug vastkleven. Ofwel lag ze al wakker ofwel werd ze erdoor wakker. Eén keer moesten ze haar omdraaien van buik naar rug en zo gewekt worden uit je slaap door iemand die zit te friemelen aan draadjes en plakkertjes is natuurlijk allesbehalve leuk. Ons dochtertje is een heel lichte slaper. Misschien dat andere kindjes er wel allemaal door slapen. Vanaf 3u is ze wel in een diepe slaap beland. De verpleegster is nog een paar keer moeten langskomen (dus ikke zelf geen oog toegedaan) maar ze werd gelukkig niet meer wakker.

Goede tip : Neem kindershampoo mee om de volgende dag meteen die lijm uit haar haren te wassen. Verwijder die lijm ook meteen op haar gezicht en achter haar oren mét zeep!!!Ik had haar gezicht gewoon goed gewassen met water. Ik was zelf zodanig moe dat ik niet had opgemerkt dat er nog lijmresten zaten. En geloof me, die later eraf krijgen is geen pretje, zeker niet achter de oren.

Ik wens je veel succes ! Je zal de dag zelf wel met een klein hartje vertrekken, maar het komt echt wel goed . Je zal blij zijn dat het achter de rug is en eindelijk weet waarom je dochtertje al gillend wakker wordt.
Link naar deze reactie
02/10/2008 @ 12:44

Hoi
Bedankt voor de fijne reacties we waren van plan om ze goed voor te bereiden hoor maar leuk dat ik nu weet hoe anderen dat gedaan hebben.Kga de tips zeker gebruiken.Nina moet op 21 oktober er om 13.30 zijn dus 's morgens gaat ze gewoon naar school zodat ze niet de uren hoeft af te tellen en gewoon met haar vriendjes kan spelen.De dokter heeft ook tegen ons al perfect uitgelegd wat er gaat gebeuren en we kregen ook een folder mee om aan Nina uit te leggen wat haar te wachten staat.Ze is wel een stoere meid maar bij de dokter en in het ziekenhuis toch wel een klein hartje net als haar papa .Klaat wel een berichtje als alles achter de rug is tips en andere ervaringen zijn nog steeds welkom.
Bedankt en groetjes van ons

Link naar deze reactie
02/10/2008 @ 21:30

woaw, dat is wel super dat ze daar voor kindjes een aparte folder over hebben in jullie ziekenhuis. Dat zal dan zeker wel een heel kindvriendelijk ziekenhuis zijn. Wel vroeg dat jullie er al moet zijn. Wij moesten er om 16u zijn maar gezien ik dat zelfs heel vroeg vond (3,5u wachten eer ze kon gaan slapen leek me echt wel lang) heb ik naar de afdeling zelf gebeld of het ook later mocht en ze zeiden dat 18u ruimschoots voldoende was. Je kind moet natuurlijk wel wat kunnen wennen aan de ruimte enzo maar zorgt een hele namiddag wachten er niet voor dat de spanning te groot wordt? Misschien kan je ook best nog eens bellen met de afdeling zelf? Succes!
Link naar deze reactie
03/10/2008 @ 10:03

Hoi
@kruidenvrouwtje we moeten er zo vroeg zijn omdat ze ook nog op consult nko moet en bij cardio die onderzoeken beginnen om 15uur,dat is de reden dat we er zo tijdig moeten zijn en de verpleegster zie dat we dan nog tijd hadden om alles rustig te doen en eerst haar koffertje uit te pakken.Het foldertje dat we kregen is voor volwassenen hoor maar het geeft ons wal een goed beeld wat er gaat gebeuren en zo kunnen we het ook goed aan Nina vertellen en met juou tips erbij gaat het zeker lukken.Aja wat gaan ze dan doen aan die grote amandelen van je dochtertje ?Gaan ze'ze verwijderen?
Groetjes

Link naar deze reactie
06/10/2008 @ 10:57

Hallo Nijn,

Ja, die zouden verwijderd moeten worden. Voorlopig kunnen we wel nog wat wachten. Uit het slaaponderzoek bleek namelijk dat ze wel apneus maakt, maar geen gevaarlijke. Haar zuurstof in haar bloed blijft vrij ok (ook iets dat ze zien in slaaponderzoek). En aangezien amandelen nog kunnen krimpen gaan we nog effe afwachten omdat het nu 's nachts weer beter gaat en ze ook niet continu verkouden is. Om eerlijk te zijn, zien we er ook enorm tegen op om die amandelen te knippen. Het zou toch echt wel pijn doen, ook bij kleintjes. En die amandelen zitten er ook met een reden. Ik ken genoeg verhalen van mensen die erna direct luchtweginfecties kregen omdat niets meer zat om de microben tegen te houden. Maar zodra ze weer te veel gillend wakker wordt 's nachts en constant verkouden is, vliegen ze er toch uit.
Link naar deze reactie
27/10/2008 @ 08:04

Hoi allemal,
Het slaaponderzoek is achter de rug wat een gedoe amai zoveel draadjes aan een kind (zal binnenkort een foto op men profiel zetten) maar alles is goed verlopen,Nina vond het helemaal niet leuk om aangesloten te worden vooral het deel dat onder en in de neus geplaatst moet worden was effeeen hel.Eens ze inorde was viel ze metteen in slaap.Ze is 9 keer wakker geworden ( net als thuis) Volgens de verpleegkundige schiet ze steeds uit haar diepe slaap,verder hebben ze bij nko ook gezien dat ze erg grote amandelen heeft woensdag moet ik naar het zkh bellen om de resultaten dus nog even afwachten.Onze meid heeft het prima gedaan bijna niet gehuild het leukste volgens haar was samen met de verpleegster het avondmaal en ontbijt gaan klaarmaken en natuurlijk het cadeautje dat papa bijhad als hij na zijn werk op bezoek kwam.We houden jullie op d hoogte over de resultaten
zoen van ons

Link naar deze reactie
10/11/2008 @ 11:52

Hoi,
Voor zij die het nog wat willen volgen,Nina moet op 24 november op consutatie bij de neuroloog en bij de prof van NKO om de resutaten en de behandeling te bespreken van haar slaaponderzoek we weten nog niet percies wat er aan de hand is maar het zkh heeft ons hiervoor opgebeld het zou te maken hebben met een slechte ademhaling.Nog even geduld en mss zijn we daarna wel allemaal aan een goede nachtrust.
Zoen van ons

Link naar deze reactie
12/11/2008 @ 15:13
Kathleen

Online Status Bekijk profiel
Hoi Nijn,

nou ik ben benieuwd!

Link naar deze reactie
25/11/2008 @ 11:08

Hoi allemaal,
Voor zij die het nog volgen ,we zijn gisteren bij de prof van NKO geweest voor de resultataten van de slaaptest.Nina stopt per uur tot 7 keer met ademen.Nu gaan ze haar amandelen en neuspoliep verwijderen en buisjes steken,en dan hopen dat het gedaan is want haar hartje lijd eronder het moet extra werken door het zuurstof tekort.Op 23 december moet ze naar het ziekenhuis voor haar dus niet zo'n prettige feestdagen maar wel extra verwennen want papa en mama zijn thuis in de kertvakantie
Hopelijk komt en dan snel een eind aan haar korte nachten.
groetjes

Link naar deze reactie
08/12/2008 @ 11:48

Hey Nijn,

Wat goed dat jullie eindelijk weten wat er aan de hand is hé! 7 keer per uur een apneu is echt wel veel en als de zuurstof te drastisch daalt in haar bloed is dat inderdaad echt niet goed. Ik zou dan ook niet twijfelen om te opereren.
Bij ons zijn de nachten nu wel goed. Ons dochtertje schiet niet meer in paniek wakker en ook het snurken is fel verbeterd. Ik veronderstel haar apneus dus ook (die eigenlijk ook al niet zo bedreigend waren als die bij jouw dochter).
Alleen is ze wel nog te vaak verkouden naar ons zin met de laatste 3 maanden per maand een angina/amandelontsteking. Dat laatste is nieuw, ze had vroeger nooit keelontstekingen. Dus het ziet ernaar uit als ze maandelijks een angina maakt, we binnenkort ook haar amandelen laten verwijderen.

Is het normaal dat ik daar zo vreselijk tegen opzie en het daarom zo lang mogelijk uitstel? Ik ben niet bang tot en met de verdoving (ze is heel flink in zo'n dingen en is al vertrouwd met het ziekenhuis). En de operatie zelf daar heb ik ook vertrouwen in (want dan slaapt ze toch). Ik ben wel als de dood voor haar reactie als ze wakker wordt uit narcose, voor de pijn die ze zal voelen en ook voor het eventueel braken van bloed, voor alles nà de operatie dus. Pff...

Ik probeer hier gerust gesteld te worden door verhalen van mama's wiens dochter hetzelfde doormaakte. Maar ik merk dat de verhalen toch wel uiteen lopen. Veel spreken van hysterisch zijn bij wakker worden, sommige van bloed braken, sommigen dat het praktisch geen pijn deed,... Het valt toch afwachten bij je eigen kind hé.

Feit is ook dat jij 100% garantie hebt dat het verbetering zal brengen gezien dat de oorzaak is van haar slapeloze nachten. Het vervelende bij ons is dat aangezien het geen dringende must is (zoals wel bij jouw dochter) we nog wat kunnen afwachten en dat maakt het doorhakken van de knoop nu net zo moeilijk. Omdat we hopen, het komt misschien vanzelf nog wel goed. Misschien was dit de laatste angina, misschien wordt haar weerstand vanaf nu beter, etc...
En ook omdat we bang zijn dat het weghalen van die amandelen niets gaat verbeteren aan haar verkoudheden/angina's. Ik ken hier 2 mama's wiens kinderen na zo'n operatie konstant brochitis maken omdat alles afzakt naar de luchtwegen.

Soit, we zitten dus nog altijd even vast als een maand geleden.
Nijntje, hoe ga jij er eigenlijk mee om om rustig te blijven bij zo'n beslissing?
Link naar deze reactie
18/12/2008 @ 12:26

Hoi kruidenvrouwtje,
Ik weet niet of ik rustig ben hoor uiterlijk en in mijn schrijven misschien wel maar als men kindjes in bed liggen en al men werk is aan de kant denk ik toch ook wel vaak na hoor en weet ik met mezelf geen blijf.Voor die operatie van N hadden we niet veel keuze omdat haar hart eronder aan het ijden is was het voor ons wel een duidelijke zaak hoor opereren en liefst zo snel mogelijk.Ik ga dinsdag waarschijnlijk met een kleiner hartje naar het ZKH dan men dochter want die verheugt haar vast op een extra cadeautje dat ze gaat krijgen.Ik ben een beetje bang voor het ontwaken na de operatie.Afgelopen week is men jongste met spoed geopereerd aan haar oortjes voor buisjes en die is helemaal over haar toeren ontwaakt dus best een akelig zicht.Hopelijk verloopt alles goed.Klaat wel iets eten allesinds prettige feestdagen

Link naar deze reactie
19/12/2008 @ 15:33
kruidenvrouwtje

Hallo Nijn,

Bedankt voor je reactie. Ik dacht al dat ik de enige was die zó bezorgd en angstig was voor zo'n operatie, zo erg dat we de beslissing al maanden uitstellen. Voor mij lijken de mama's die het hebben over zo'n operatie allemaal vrij rustig te reageren en te beslissen, maar zoals je zegt, toont dit forum niet de gevoelens achter de schermen. Wij zijn het hier dus nog altijd aan het uitstellen, zoals ik al zei, ook omdat we het nog kunnen ... Natuurlijk snap ik dat jij dat niet kan. In jullie geval ben ik er alleszins van overtuigd dat het zal een ganse verbetering zal betekenen voor jullie kind. En dat jullie eindelijk terug goed zullen slapen . Ik duim voor jullie dat het aanstaande dinsdag goed afloopt. Het is inderdaad grappig dat die kinderen zelf naar zo'n ziekenhuisbezoek uitkijken. Voor hen is het gewoon een avontuur hé. Ik heb nog iets te leren van die onbezorgdheid/ overgave. Prettige feestdagen voor jou en je gezin
Link naar deze reactie
31/12/2008 @ 14:35
kruidenvrouwtje

Hallo Nijn,

Is de operatie meegevallen bij Nina? Ik hoop van wel en dat ze ondertussen al wat kan genieten van de komende feestdag. Alvast prettig eindejaars !
Link naar deze reactie
05/01/2009 @ 11:11

Hoi kruidenvrouwtje,
Nina is terug thuis het herstel heeft wat langer geduurd dan normaal.Ze is wel rustig uit de narcose gekomen heeft rustig uitgeslapen maar ze wou niet eten of drinken dus verzwakte ze erg snel ze heeft ze uiteindelijk tot nieuwjaardag in het ziekenhuis gelegen maar nu niks meer aan te zien hoor vrolijk speels en eten dat heb ik nog nooit gezien bij haar en slapen 's nachts zo rustig en zonder wakker te worden en ze is uitgeslapen als ze op staat ze slaapt nu gem 12 to 15 uur per nacht ik heb echt een ander kind nu.Ik ben blij dat het gedaan is tis even hard geweest als ze niet wou eten en zo mager werd maar ze hebben dan wat bijgevuld en dan is ze zelf in gang geschoten ze is naar school vandaag zonder problemen en haar keel zag er goed uit.Op 27/03/2009 heeft ze een controle slaaplabo en tot dan moeten we 2 wekelijks naar de cardiloog voor een uurtje of 2 a3 voor haar saturatie te laten cotroleren maar dat is ni zo erg op vrijdag was alles ok dus ik ben nogal gerust dat ze de oorzaak hebben gevonden
groetjes en een fijn en zorgenloos 2009

Link naar deze reactie
05/01/2009 @ 22:28
Kathleen

gelukkig is ze nu wel weer opgeknapt!!

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]