Zowat iedereen had mij al opgemaakt van hoe pijnlijk een bevalling kon zijn, ik wou echt zonder epidurale verdoving m'n dochter ter wereld brengen en heb toen altijd gezegd van als het echt niet gaat dat ik er dan wel 1 zal nemen.
Het was dan ook mijn 1ste bevalling dat ik ging meemaken en dan weet je nog niet echt aan wat je je moogt verwachten en natuurlijk iedere bevalling is anders.
Ze gingen mij normaal inleiden maar was toen niet meer nodig, de weeën heb ik perfect kunnen wegpuffen en dit vooral omdat ik mij het gemakkelijkst voelde toen ik op die bal zat, liggend waren die voor mij pijnlijker en kon ik ze moeilijk aan maar al zittend ging alles goed. Ik kreeg dan ook nog eens extra vloeistof om de weeën sneller te laten komen.
Toen ik persdrang had moest ik nog even wachten want er was nog steeds een klein boordje en dat vond ik wel heel erg ambetant want die persdrang is zo automatisch en ze vragen steeds voor niet mee te persen maar dat ging langs gaan kanten.
Wanneer ik dan mocht gaan meepersen heeft het een 30min geduurd + knip en onze dochter was geboren. Heb dus geen epi nodig gehad, heb ook niet liggen roepen, het mn ventje zn hand niet blauw gedrukt etc.
Ik vond het een heel speciale ervaring en wil ze zeker nog eens meemaken en hopelijk verloopt alles net zo vlot als toen.
Dus wat ik je wel kan zeggen is dat iedereen er anders in is, kleine pijngrens, grote pijngrens, eerste bevalling kan anders verlopen dan je tweede, etc... bekijk het gewoon op het moment zelf als je het nodig acht om een epi te hebben vraag er dan naar, jij voelt dan ook je lichaam het beste aan.