< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Holebi-ouderschap » borstvoeding door twee mamas

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Holebi-ouderschap
borstvoeding door twee mamas
22/09/2008 @ 12:39
maike

Online Status
hey,
heeft er toevallig iemand van jullie ervaring met het opwekken van de melkproductie. het idee intrigeert mij.
volgens mijn rwandeese stiefmoeder kan iedereen die ooit een kind gekregen heeft mits een beetje oefeningen de borst geven, dat is de meest vanzelfsprekende oplossing in afrika als er iets mis gaat met de moeder.
nu vind ik het iedee zo romantisch dat je als lesbisch koppel gewoon alle twee de borst kan geven. Heeft iemand van u het al uitgeprobeerd?
groetjes,
maike

Link naar deze reactie
22/09/2008 @ 15:10
Mie

naar t schijnt kunnen zelfs adoptie moeders BV geven!!?
Heb het nog nooit gezien, maar wel al gelezen..
nu, ik zou het zelf heeeeeel raar vinden als mijn bloedeigen kind bij iemand anders zou drinken??
En ik zou het heeeel moeilijk hebben om dezelfde gevoelens te hebben voor een kind dat niet uit me is gekomen, en dus daarmee de BV op te wekken??
Link naar deze reactie
23/09/2008 @ 13:25
maike

Online Status
Hey,
Ik heb eerlijk gezecht bij ieder huilend kind zin om even een borst te geven. en ik zou het zalig vinden om dat gevoel met men partner te kunnen delen, jammer genoeg ben ik de enige vrouw in huis...
Ik heb een rwandeese vriend die door zijn grootmoeder is gezoogd, maar hij had een nonkel van vier maand ouder, dus gaat het daar niet echt om uit het niets opgewekte melkproductie.
groetjes
maike

Link naar deze reactie
23/09/2008 @ 20:53
karen

wel,
ik zou misschien ook zelf een huilende baby de borst willen geven, maar of ik zou kunnen zien dat mijn eigen kind werd gezoogd?
nu, bij lesbische koppels hebben ze misschien niet allebei kindjes... als het alleen zou werken als je al een kindje hebt gehad?
Link naar deze reactie
26/09/2008 @ 12:05
rrr

Ik heb dat toch ook gehoord, dat je zou kunnen de melkproductie op gang brengen, ook al is daar geen bevalling aan vooraf gegaan. Het zou wel bepaald niet gemakkelijk zijn en het zou echt een kwestie van 'de aanhouder wint' zijn.
Betreffende drinken bij een andere mama... mijn man vond dat altijd een fascinerend idee dus stelde enkele jaren geleden al voor om ons zoontje eens te 'ruilen' met de baby van een vriendin. Gewoon om te zien of de baby's dit zouden willen. Maar zowel de vriendin als ikzelf zagen dat niet zitten. We vonden allebei dat dat toch iets exclusiefs was voor ons eigen kindje.
Een tijdje geleden heb ik het dan toch geprobeerd. Zowel mijn zus als ikzelf hebben momenteel een baby en we hebben mijn dochtertje eens bij haar laten drinken. Ze maakte er geen probleem van en zoog gewoon als anders. Voor mijn zus was het blijkbaar wel een ander gevoel maar dat kan komen omdat haar zoontje toen al tandjes had en mijn dochter niet (ik heb hem overigens niet aan de borst gehad).
Maar goed, dit was eigenlijk de vraag niet hé.

Ik denk dat het in principe dus wel kan, 2 zogende mama's voor 1 baby maar of het daarom persé moet, dat is iets anders...
Link naar deze reactie
27/09/2008 @ 11:52
Linny

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
brr ik zou me er niet goed bij voelen moest ik mijn dochtertje bij iemand anders aan de borst laten drinken. dat is toch echt iets unieks.

groetjes

Link naar deze reactie
27/09/2008 @ 12:23
Annabel

Nou, ik zou het ook heel vreemd vinden mijn dochtertje bij een ander aan de borst te zien drinken. Wat dat betreft kan ik me heel goed inleven in de reacties hierboven. Maar als ik in de situatie zou zitten dat ik bijvoorbeeld zelf geen borstvoeding had kunnen geven, had ik er zeker achter gestaan dat mijn dochtertje bij een andere vrouw wel borstvoeding had kunnen krijgen. Zolang ze maar het goede van moedermelk krijgt en niet aan de flesvoeding hoeft.
In het geval van Holebei-ouderschap, bij twee mamma's, natuurlijk! Helemaal geweldig als het zou lukken beide borstvoeding te geven! Dat is natuurlijk super mooi. Stiekem zou ik het natuurlijk enig vinden als de papa van mijn dochtertje ook kon meemaken hoe mooi borstvoeding geven is. Maarrrr... Als je het eenmaal voor elkaar hebt (want me ook heel moeilijk lijkt), lijkt me alleen verschrikkelijk ingewikkeld de productie op pijl te houden, omdat je per persoon per saldo natuurlijk minder borstvoeding geeft. Want nu als opeens bij beide moeders de productie ineen stort? Nou, dat is natuurlijk ook weer op te lossen met een kolfapparaat en een hele grote vriezer!!! Ik hoop dat het jullie lukt. Dat zou een heel mooi verhaal zijn! Misschien ook eens kijken op www-borstvoedingsforum-nl (puntjes op de plek van de -)? Misschien dat jullie daar (via via) in contact kunnen komen met mensen die hier ervaring mee hebben.

Succes ermee!!

Groetjes,
Annabel
Link naar deze reactie
27/09/2008 @ 12:25
Annabel

Online Status Stuur bericht
Huh? Waar is m'n banner gebleven? Nog even proberen...

[Laatst gewijzigd door Annabel - 27/09/2008 @ 12:25] - Link naar deze reactie
29/09/2008 @ 22:37
mama tam

annabel,

dan zou ik het nog niet willen dat mijn kind bij een andere mama drinkt. ik zou het dan afgekolfd zelf uit de fles willen geven

Link naar deze reactie
01/10/2008 @ 23:01
Laila

Hier ben ik ook de enige vrouw in huis. Jammer zou ik bijna zeggen, want het lijkt mij heel bijzonder om zoiets moois als borstvoeding te kunnen delen met je partner. Ik zou idd eens bij het borstvoedingsforum.nl gaan kijken. Daar vind overigens ook telefoonnummers van vrijwilligers (allemaal voedende moeders) die jullie graag willen helpen.
Misschien is het ook verstandig om de voor- en nadelen eens te bespreken met een lactatiekundige (de meeste zorgverzekering vergoeden een LK volledig, omdat zij weten dat BV heel goed is voor een baby).

Link naar deze reactie
02/10/2008 @ 12:13
sofie

ik heb wel eens gehoord dat in echt zéér extreme omstandigheden, het zelfs mogelijk is dat mannen melk produceren...!
maar dit is echt enkel in tijden van hongersnood of oorlogen ofzo. Een biologische reflex om de soort in stand te houden.

Vroeger (tijdens de middeleeuwen en daarna) was het trouwens heel gewoon dat kinderen vooral van adel gevoed werden door een "min" en niet door de moeder. Hangt dus nauw samen met de culturele gewoontes. In gebieden zoals afrika waar kinderen vaak in gemeenschap worden opgevoed, of regelmatig hongersnood, is het dus niet zo vreemd dat er al eens iemand anders de borst geeft.

ik heb ook al gemerkt dat als ik een kleine baby vasthoud van een ander dat die automatisch naar de borst zoekt
Die kleine maakt het dus niet uit, eten is eten denken die
Link naar deze reactie
05/10/2008 @ 21:12
Sandra

Je kan volgens mij enkel borstvoeding op gang brengen als je al ooit BV gegeven hebt. Relactatie heet dat.

Verder weet ik er niet zoveel vanaf.

Link naar deze reactie
24/10/2008 @ 12:01
Stef

Heb onlangs nog gelezen dat idd mannen zelfs melk kunnen produceren. Die zijn vast en zeker nooit bevallen. Dus als dat kan, moet het een vrouw ook lukken.
Maar of ik het zou riskeren, met twee de borst geven, dat is een andere vraag. Het is voor sommige vrouwen zo al moeilijk de borstvoeding in stand te houden, niet teveel last van stuwing te hebben, geen borstontsteking te krijgen enz...

Moest je een tweeling krijgen, zou het wel ideaal zijn natuurlijk

Link naar deze reactie
29/10/2008 @ 09:49

Online Status Bekijk profiel
ieuwww moet er niet aan denken om mn kindje bij iemand anders zien drinken!
of de baby van iemand anders borstvoeding te geven.
tis anders in oorlogstijden vind ik,wat is het nut eigelijk van 2 lesbische vrouwen die allebei borstvoeding willen geven???
Er is er toch maar 1 die bevalt?
dan moet die andere ook maar axepteren dat de baby bij deze moeder drinkt toch???
zo zie ik het maar jah.....ieders zn eigen!

Link naar deze reactie
30/10/2008 @ 15:56

Hallo,

als je kijkt op borstvoeding.com en wat rondzoekt in de tabel rechts, daar ga je op "aanverwante zaken" en dan kies je "adoptie": twee artikels over bv geven aan een baby zonder eerst zelf zwanger geweest te zijn. Het is echt mogelijk bij adoptie, dus moet zeker ook kunnen bij meemama's in een lesbisch koppel. En je zal lezen dat er misschien niet veel melk uitkomt (en bij adoptie, zonder de biologische mama in de buurt, is dan toch flesjesvoeding ook nodig), maar het helpt wel om de band tussen mama en kindje te versterken.. lijkt mij een prachtig idee!!!

't Zou wel leuk zijn als een meemama kan vertellen over haar ervaring hiermee!

Bianca

Link naar deze reactie
30/10/2008 @ 17:12
dido

Online Status
Hoe zit het eigenlijk met bacterien enzo?? Want iedereen heeft toch zo zijn eigen specifieke bacterien, ziekten en al dat soort toestanden in zich?? Is dat dan niet schadelijk voor de baby omdat ze dan van twee verschillende mensen de melk moeten "verwerken"?? Of is dit een hele rare gedachte? Het is zo maar een vraag die me te binnen schiet, maar ik vind het een mooie gedachte dat als het niet bij jou wil lukken je partner het dan kan overnemen.

Link naar deze reactie
30/10/2008 @ 18:09

Eigenlijk geef je geen bacteriën door maar antistoffen, dus dat zou alweer een voordeel zijn: de baby krijgt onmiddellijk en automatisch de antistoffen van twee personen ipv van een en zal dus extra beschermd zijn! (bij ons bv, als ik ziek ben, krijgt ons zoontje direct mijn antistoffen die ik dan maak en krijgt hij het zelden over, als papa eerst ziek is, dan heb ik nog geen antistoffen en dan gebeurt het wel dat hij ziek wordt)

Link naar deze reactie
03/11/2008 @ 16:46
Astrid

Ik heb hier eens zitten lezen. Ben zelf een absolute flesvoedingsmama. Kan me nog wel voorstellen dat een lesbisch koppel allebei de borst willen geven, maar om nou zomaar te ruilen met een zus of vriendin om eens te kijken of het daar wel lukt Nee dat gaat me echt te ver.

Link naar deze reactie
03/11/2008 @ 18:27

Hey Astrid,

ik geef graag en al lang borstvoeding en ben daar heel blij mee, maar ik zou zelf ook niet zo direct een andere baby aanleggen bij mij denk ik, of Matthias bij iemand anders laten drinken. Maar dat lijken de meesten hier te schrijven hé. Ik denk dat bv net zo persoonlijk is, dat zoiets dan toch wel ietsje moeilijker ligt. (met mijn zus zou sowieso niet kunnen, zij is ook heel overtuigd flesvoedingsmama en we respecteren elkaars keuze daarin)

Maar zoals je zelf schrijft: bij lesbische mama's is het natuurlijk helemaal anders hé.

Er bestaat overigens nog een andere manier: voor mama's die heel graag bv zouden geven of bij wiens kindjes het specifiek echt noodzakelijk is ivm allergieën en zo, maar dat zelf om een of andere reden niet kunnen, bestaat er (in Nederland) een moedermelkbank. Da's dan natuurlijk toch nog anders, het is afgekolfd, 't is niet rechtstreeks..

Ja, een boeiend onderwerp toch wel vind ik..

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]