< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Nieuw samengestelde gezinnen » Samen slapen wetgeving

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
17/09/2008 @ 09:53
Annick

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hallo allemaal,

Ik ben sinds deze maand officieel gescheiden en heb 2 kindjes en ook een nieuwe liefde in mijn leven, wij gaan eind dit jaar samenwonen, de kids komen daar op 1 slaapkamer samen te liggen voor te slapen ( jongen van bijna 5 jaar en meisje van 3,5 jaar), nu hoorde ik dat er in de wetgeving staat dat een jongen en een meisje vanaf 2,5 jaar niet meer samen mogen slapen, weet iemand of dit klopt of is dit een fabeltje?

Alvast bedankt

Link naar deze reactie
17/09/2008 @ 15:38
ikke

nog nooit gehoord ?
Link naar deze reactie
18/09/2008 @ 09:03
Emmeke

Ik dacht dat dat pas was vanaf 12 jaar... Wat een onzin als zulke kleintjes niet samen zouden mogen liggen

Groetjes!

Link naar deze reactie
18/09/2008 @ 09:18

Wie gaat dat komen controleren?
Mijne man heeft altijd samen met zijn zus op 1 kamer geslapen...

Wat moet je dan doen als je maar 2 slaapkamers hebt? Of krijg je dan een groter huis?

Link naar deze reactie
18/09/2008 @ 09:36
Emmeke

Ja, inderdaad, wie gaat komen kijken...

Maar ik heb het al meegemaakt bij mijn leerlingen (ben lerares) dat de school de sociale dienst heeft ingeschakeld omdat broer en zus (14 en 16) nog bij elkaar op de kamer moesten liggen en in zo'n geval MOET je als ouders ingrijpen of ze kunnen je kinderen afnemen...

Maar ik moet er wel bijzeggen dat dit over een "sociaal" gezin gaat en dat deze situatie ook helemaal niet gezond was voor de kinderen (geen privacy ed). Daarom dacht ik vanaf 12 jaar. Maar daarvoor? Ik heb ook altijd bij mijn broer geslapen tot we een jaar of 12 waren. Was juist heel gezellig!

Link naar deze reactie
05/10/2008 @ 01:00
luna

Online Status
Heb altijd met mijn broer op dezelfde kamer gelegen tot ik uit huis ging op mijn 19de. Wat moet je doen als je maar 2 slpkamers hebt en je kan je geen groter huis/app veroorloven?
In wat voor ne wereld leven wij dat zelfs broers en zussen niet meer samen op de kamer mogen. Vroeger lagen ze met 5-6 kinderen in 1 bed. Dat vertelde de grootouders van mijn man nog gisteren, ze hebben 7 kinderen en die sliepen allemaal samen behalve de kleine boelekes, die sliepen bij mama en papa

Link naar deze reactie
05/10/2008 @ 11:07
thiamberlie

ik dacht ook dat dat 12 jaar.
hier slapen mijn kindjes ook samen op de kamer met hun halfbroertje enzusje

jaja.... hier slapen ze met 4 op 1 kamer, maar binnen een jaar gaan we verhuizen naar een huisje waar we de jongens en de meisjes een kamer kunnen geven.

het feit dat ze op 1 kamer slapen is omdat we hier gratis wonen, en we nu heel goed kunnen sparen.
en daarbij, de kinderen vinden dat geweldig. we hebben ze verleden zelf voor de keuze gesteld en ze hebben hier zelf voor gekozen. de oudste toch.

Link naar deze reactie
16/10/2008 @ 22:12

hoi,

ik wil niet moeilijk doen of niemand voor de kop stoten, maar het is bij wet verboden voor stiefbroers/zussen en/of halfbroers/zussen om op 1 kamer te slapen.
bij een 1-ouder gezin mag zelfs het kind niet op dezelfde kamer slapen als de ouder.
en dat is ons verteld geweest door de politie zelf!

mijn man heeft 1 zoontje, en die moest een kamer van minstens X-aantal m² voor zichzelf hebben.

als beide - gescheiden - ouders er geen problemen over maken, is het ook geen probleem.
maar in ons geval, hij had toen een huisje met 1 slaapkamer en co-ouderschap. als zijn ex het in hare kop kreeg en de kinderbescherming erop af stuurde, was hij zijn zoon kwijt.
en geloof me, dit is niet 10 jaar geleden he! dit was vorig jaar!!!

dus als je het zeker wil weten kan je best bij een bevoegde instantie informatie aanvragen.

groetjes
Link naar deze reactie
17/10/2008 @ 09:08
oem 3isaa

Online Status Stuur bericht
ik.snap.even.niet.waar.ze.dan.zo.bang.voor.zijn???
dat.broers.en.zussen.dingen.doen.die.niet.kunnen?

hoe.vreemd.is.dat...je.mag.wel.met.jan.en.alleman.op.één.kamer
slapen.zolang.het.maar.niet.je.(half)broer.of.zus.is?

rara.waar.meer.problemen.van.komen???
vreemd...heeeeeel.vreemd

Link naar deze reactie
21/10/2008 @ 16:49

moet helaas beamen wat sterre zegt,
het is bij de wet in B VERPLICHT dat je als (gescheiden) ouder
voor ieder kind wat je hebt een eigen kamer voorziet
in je nieuwe woonst...
Mn man is gescheiden,
heeft een zoon uit een vorig huwelijk
en ondanks dat hij uit eigen besluit
(met beetje opstoken van mama dearest)
niet meer wenst te komen,
moeten we wel een kamer voorzien hebben voor hem,
volgens de wet...

Zou het ook niet eerlijk vinden dus
als dit enkel telt voor gescheiden mensen,
die weestal uit een heel diep dal moeten komen...
en dat de ouder die het kind 'meer' bij hem of haar heeft
zich langs deze wet mag neerleggen

[Laatst gewijzigd door lisa1978 - 21/10/2008 @ 19:43] - Link naar deze reactie
22/10/2008 @ 09:16
kristin

wij zijn een NSG met 6 kinderen.
Dus wij zouden 7 slk's moeten hebben.
Sorry, maar niet iedereen kan zijn kind een eigen kamer geven.
Hier slapen de jongens per 2, en de meisjes samen.
Link naar deze reactie
22/10/2008 @ 11:00

Bij mijn weten mogen jongens wel op dezelfde kamer slapen en de meisjes ook.
Ik kan mij goed voorstellen met al die nsg dat het soms moeilijk is om idd een eigen kamer te geven.
Maar mijn man denkt dat half-broer of zus wel samen op de kamer mogen maar dat stief-broer of zus niet, omdat de bloedband anders ligt.
Ik heb ook 2 kinder uit een vorig huwelijk en nu 2 (of bijna 2) uit mijn huidig huwelijk en wij hebben het er ook al over gehad om ze mss toch samen te leggen maar wij hebben de mogelijkheid om ze allemaal een eigen kamer te geven.
Wij zijn van plan om te gaan bouwen en ook daar gaan we proberen om ze elk hun eigen kamer te geven.

Link naar deze reactie
22/10/2008 @ 13:58

Online Status Bekijk profiel
????

ik heb tot mn 14e bij mn broer op de kamer geslapen.
het was juist reuze gezellig!
en bij mijn weten mag dat ook gewoon!wat is er mis mee????
mn jongens slapen ook samen op een kamer en ons dochtertje die we in januari verwachten zal de eerste maanden bij ons(papa en mama)op de kamer slapen!
mag dat ook niet?
de oudste hebben de eerste maanden ook bij ons geslapen op de kamer!
en de kraamhulp vond het ook geen probleem!
ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat kinderen niet samen mogen slapen en dat baby's hun eigen kamer verplicht moeten hebben.
Ik heb het vroeger als normaal gevonden,en toen we de pubertijd in kwamen zijn we apart op kamers gaan slapen ik met mn jongste halfzusje!en mn broer met ons half broertje,wij hebben nooit ergens een probleem mee gehad.
en volgens mij is het de normaalste zaak van de wereld dat baby's bij ouders op de kamer slapen tot een bepaalde leeftijd natuurlijk!

Link naar deze reactie
22/10/2008 @ 15:13

ik zeg alleen maar wat de wet zegt,
en de wet is toch toepasbaar op beide ouders...

Link naar deze reactie
22/10/2008 @ 18:25
kristin

de wet zegt dat een kind een eigen kamer nodig heeft, hiermee wordt wel bedoeld, dat het kind niet bij de ouders op de kamer moet slapen (als het ouder is, niet als baby he).
Maar het is wel niet zo dat elk kind een eigen kamer nodig heeft.
Jongens samen en meisjes samen.
Naargelang hoeveel kinderen op 1 kamer, heb je een bepaalde oppervlakte nodig, 2 kinderen bv 12m³, 3 kinderen 15m³
Link naar deze reactie
23/10/2008 @ 09:25
mma

Voor kinderen jonger dan 10 moet je minstens 1 kamer hebben voor 3 kinderen (gemengd), voor ouder dan 10: 1 kamer per 2 kinderen van het zelfde geslacht.
Dit heb ik gevonden:

a) normen betreffende het aantal bewoonbare plaatsen : een woning moet ten minste volgende plaatsen omvatten :
1° voor dagverblijf :
- een woonkamer;
- een keuken;
2° voor nachtverblijf :
- een kamer per alleenstaande persoon of gehuwd/echtelijk samenwonend koppel;
- een kamer voor één, twee of drie kinderen jonger dan tien jaar, zonder onderscheid van geslacht, voor zover zij niet gehandicapt zijn;
- een kamer voor één of twee kinderen ouder dan tien jaar, van hetzelfde geslacht, voor zover zij niet gehandicapt zijn;
b) normen betreffende de bewoonbare oppervlakte : de woning moet ten minste volgende bewoonbare oppervlaktes omvatten :
1° per gezin van één persoon : minimum 28 m2;
2° per gezin van twee personen : minimum 35 m2;
3° voor gezinnen van meer dan twee personen : minimum 40 m2, te vermeerderen met :
- 6 m2 per groep van twee kinderen jonger dan tien jaar, per kind of groep van twee kinderen jonger dan achttien jaar en van hetzelfde geslacht, per meerderjarige vrijgezel(lin);
- 12 m2 per koppel dat deel uitmaakt van het gezin, maar niet de premieaanvrager is;
- indien de woning door meer dan acht personen wordt bewoond, moet het in punt b) 3° bepaalde minimum van 40 m2 op 48 m2 worden gebracht;
c) normen betreffende de oppervlakte van de bewoonbare vertrekken : de bewoonbare vertrekken moeten minimum volgende oppervlaktes hebben :
1° de woonkamer : 16 m2 voor een alleenstaande persoon, te vermeerderen met 2 m2 per bijkomende persoon;
2° de keuken : 6 m2 voor een alleenstaande persoon, te vermeerderen met één m2 per bijkomende persoon;
3° indien de woonkamer en de keuken één geheel vormen, dienen de onderscheiden oppervlaktes te worden samengeteld;
4° de slaapkamer :
- 6 m2 voor een alleenstaande persoon;
- 8 m2 voor twee kinderen jonger dan 18 jaar;
- 10 m2 voor twee meerderjarige personen;
- 12 m2 voor drie kinderen jonger dan 10 jaar;
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]