< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Twee- en meerlingen » borstvoeding bij een tweeling

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Twee- en meerlingen
borstvoeding bij een tweeling
15/09/2008 @ 14:41

Hallo,

Ik ben momenteel 21 weken zwanger van een 1 eigen tweeling. Ik heb al een dochtertje van 15 maanden. Haar heb ik tot een jaar borstvoeding kunnen geven. Nu wil ik proberen of het gaat lukken bij de tweeling (denk niet dat ik het zolang volhou). Heeft iemand ervaring met borstvoeding geven bij een tweeling? Zoja kunnen jullie me moed inspreken of raden jullie het echter af.

Alle info is welkom.

groetjes sandy
Link naar deze reactie
15/09/2008 @ 15:01
Lieveke

Hoi,

ben je van België? Er zijn een aantal organisaties die er zijn voor borstvoeding. Zij hebben vaak contactmoeders die telefonisch hulpverlening doen als je vragen hebt. Zij doen vaak ook infoavonden, en ik dacht ook al wel eens het thema tweelingen gezien te hebben... Als je van Nederland bent zullen er daar ook wel zo een organisaties bestaan hoor!
vbbb.be, vzwborstvoeding.be, lalecheleague.be

Na je bevalling kan je ook beroep doen op een vroedvrouw aan huis om je nog verder te helpen met je borstvoeding. Ik ben ervan overtuigd dat je dat heel goed gaat lukken. Zeker als je vorige keer ook zo lang hebt kunnen geven!!!

Link naar deze reactie
15/09/2008 @ 15:49
Barbara

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hier ook een overtuigd melkfabriekske, ik ga ook proberen zo lang mogelijk BV geven... Ben er zeker van dat wanneer we er zelf in geloven, ons dit ook zal lukken!

Link naar deze reactie
16/09/2008 @ 08:14
finn

ik heb 4,5 maand BV gegeven, waarvan wel een groot deel dmv afkolving, omdat onze jongens zo vroeg geboren zijn. Ook daardoor lukte de "live" BV moeilijk omdat ze niet voldoende zuigkracht hadden, en dit vnl bij één van beide baby's. Wij legden ze wel eens tegelijk aan en ik moet wel zeggen : dit is een unieke ervaring ! Achteraf heb ik toch weer afgekolfde melk in flesjes gegeven, omdat ik steeds moest bijvoeden.
Maar als je kindjes een beetje normaal geboren worden en een redelik gewicht hebben kan het zeker. Bij jou is wel een moeijkheidsfactor je andere kindje van 15 maand. Je zal merken dat die ook haar deel van de aandacht vraagt en zal opeisen. en dat is bij een eerstgeborene natuurlijk niet zo.

Link naar deze reactie
16/09/2008 @ 09:11
leen

Online Status Bekijk profiel
Beste Sandy,

Er ZEKER voor gaan !! Ik heb zelf ook een tweeling en toen ik zwanger was heb ik heel vaak moeten horen dat het bij een tweeling (bijna) niet te doen was om BV te geven. "Dat gaat toch niet lukken," hoorde ik talloze keren (heel moedgevend ) Maar ik had het bij mijn dochter zo'n fantastische ervaring gevonden en wilde het echt proberen. Wel, het is gelukt en hoe ! De jongens (identieke jongenstwin) zijn 1 maand te vroeg geboren maar waren toch vrij gauw vertrokken met de BV. Tot 6 maanden kregen ze exclusief BV en ze kwamen daar fantastisch goed van bij (in no time waren het van die gezellige dikkerdjes geworden). Ze hebben uiteindelijk ruim 2 jaar mamamelk gehad. Ik kijk daar nu op terug als een heel mooie ervaring. Vermoeiend ja, maar ik hield mezelf voor dat (1) een tweeling sowieso vermoeiend is (bij onze boys heeft het erg lang geduurd voor ze doorsliepen) en (2) flesjes klaarmaken, steriliseren, etc... mij nog veel vermoeiender leek dan BV geven.
Ik heb ze niet zo heel vaak tegelijk gevoed, om de eenvoudige reden dat het niet zo gemakkelijk is om 2 baby's tegelijk aan te leggen. Dit lukt eigenlijk alleen goed als er iemand anders bij is om de baby's goed aan te leggen en ja, dat was niet altijd het geval. Dus meestal was het om beurt maar dat wees zichzelf uit want ze werden niet op dezelfde tijdstippen wakker voor de voedingen. Als ze groter waren herinner ik me wel dat ze allebei op mijn schoot zaten en beiden aan een kant dronken. Ik kan je wel verzekeren dat dit gezelligheid in het kwadraat was, zoooo knus.

Ik hoop echt voor je dat het voor jou ook lukt. Laat je nieeeeet ontmoedigen, het kan echt wel. Als je nog praktische vragen hebt, mag je me gerust contacteren. Ik help je graag.

Leen
Link naar deze reactie
16/09/2008 @ 10:45
mieke

Leen,een hoopgevend verhaal! Ik heb bij mijn beide dochters ook lange tijd borstvoeding gegeven en vond dat fantastisch. bij de vorige tweeling moest ik afkolven omdat ze te vroeg geboren waren. EN na een maand had ik ook al geen melk meer. Nu ben ik terug zwanger van een tweeling en zou heeel graag terug bv geven. Ik zie het echter niet goed zitten om elk kindje apart aan te leggen.Ik gaf vroeger soms tot 12 keer bv per dag.ALs ik dat zo bekijk zou ik met een tweeling niets anders niet meer moeten doen,en dat lukt niet met 4 andere kids in huis. Ga het proberen om ze samen aan te leggen.Maar stel me heeel veel vragen rond het praktische ervan.Hoe leg ik in hemelsnaam twee babys aan?Het lijkt me een heel gedoe.Je ziet in litt.heel veel verschillende houdingen om tweelingen aan te leggen,maar ze tonen wel niet HOE je die precies moet aanleggen.Ik sta er grotendeels alleen voor dus er is niemand om mij telkens te helpen.Het eerste kindje lijkt me geen probleem,maar hoe krijg je dan dat tweede aan de borst???
Enfin,je verhaal heeft me nog meer overtuigd om ze bv te geven,want overal je komt raden mensen het je af om bv aan een tweeling te geven!!

Link naar deze reactie
16/09/2008 @ 11:01
Barbara

Hey everybody,

Ik heb hier al eens een tip gelezen om de kindjes terzelfderijd aan te leggen. Die mama legde/zette de kindjes in de zetel/bed en ging dan tussen hen gaan zitten en legde zo'n zwangerschkussen (lange worst) rond haar, dan legde ze één voor één aan... Dankzij kussen had ze de beide handen vrij...
Ik denk dat ik beide ga doen, ene kindje fles en andere borst en dan volgende keer omgekeerd... Naar het schijnt is dit perfect mogelijk wanneer je dit van in het begin zo doet...
Maar als ik Leen haar verhaal lees... begin ik toch te twijfelen hoor...
We zullen zien hoe de kindjes zijn als ze geboren worden zeker, ik zie het alleszins niet zitten om wekenlang af te kolven...

Link naar deze reactie
16/09/2008 @ 17:13
leen

Goh, Barbara, de ene een fles en de andere de borst... ik vond eerlijk gezegd dat je dan vooral de nadelen van de twee had. Maar da's persoonlijk. Ik vind flesvoeding een hoop gedoe, prijs me dan ook gelukkig dat de BV steeds goed ging/gaat bij mij.
Mieke, toen de jongens heel klein waren, legde ik ze wel tegelijk aan hoor. Pakweg tot ze een maand of 3 waren. Maar toen wogen ze nog niet zoveel dus kon ik relatief gemakkelijk met één hand een baby in positie brengen. Met een kindje van 8-9 kg is dat al iets minder evident. De techniek die Barbara beschrijft, van de kindjes eerst klaarleggen in de sofa, ertussen gaan zitten en dan ze aanleggen met behulp van het BV kussen heb ik ook toegepast, herinner ik me nu. Dat BV kussen was voor mij GOUD waard, echt onmisbaar om comfortabel te zitten kunnen. Als er iemand in de buurt was (mijn man of mijn moeder die de eerste tijd vaak kwam helpen, ik heb ook 2 maanden een paar uur per week kraamhulp gehad) dan vroeg ik wel of die persoon de 2e baby kon aangeven, eenmaal ik de 1e al goed had aanleggen. Moeilijk vond ik het wel als ik 1 kindje zat te voeden en de 2e dan ook begon te huilen. Zo gauw je dat hoort, zit je natuurlijk niet meer op je gemak en er was geen sprake van dat ik ééntje zou laten liggen brullen. Dus ben ik soms met 1 baby aan de borst de andere gaan halen (soms met 1 hand, 't is ongelooflijk wat een mens allemaal kan). Eenmaal de kindjes dan beiden liggen te drinken, heb je met een BVkussen in feite allebei je handen vrij. En het is zoooo bijzonder om ze met zijn tweetjes te horen zuigen, slikken, knorren, genieten... Of als ze iets groter zijn, die 2 paar grote blauwe ogen die je vol adoratie aankijken, en als ze elkaars handjes zoeken... Het is toch echt iets speciaals.
Laat je vooral niet aanpraten dat je geen melk genoeg zult hebben want BV is en blijft een systeem van vraag en aanbod. Onze jongens kwamen de eerste 6 maanden (toen ze alleen BV kregen) gemiddeld elk een kg per maand bij --- dat is een pak meer dan hun 2 eenling-zusjes. Ik moet nogal wat liters melk geproduceerd hebben die periode !!
Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik bij de tweeling meer kloven heb gehad dan bij de meisjes. Dat is puur een kwestie van goed aanleggen. Omdat je bij het aanleggen eigenlijk steeds een hand tekort hebt, pakten ze de tepel niet altijd helemaal perfect vast en was ik vaak al blij als ze dronken, ook al voelde het niet helemaal OK. De gevolgen laten zich raden. Maar het was nooit zo erg dat ik overwoog er de brui aan te geven hoor.

Oh ja, nog iets... een eenling kan je altijd en overal vrij discreet BV geven (gewoon je shirt omhoog en baby aan de borst). Ik heb daar dan ook nooit problemen mee gehad. Maar met een tweeling (met 2 tegelijk) is die discretie soms wel een probleem... Ik hoef daar geen tekeningetje bij te maken zeker ? Als ze beiden tegelijk drinken zit je echt wel met je borsten bloot. Je kunt natuurlijk proberen een doekje over hun hoofdjes te leggen maar onze twin was heel vlug in het wegtrekken van zoiets. Dus 'voeden in het openbaar' krijgt een heel nieuwe betekenis !! We hebben zo een foto waar ik op het vliegtuig de tweeling aan het voeden ben, hm... Toch geen enkele negatieve reactie op gehad toen --- wel complimenten van onze medepassagiers omdat de baby's zo stil er rustig waren...

Veel succes allemaal, ik hoop zo voor jullie dat het lukt. Je mag me altijd contacteren moest je nog vragen hebben. Je kunt zeker ook eens je licht opsteken bij BV-organisaties of er boeken over lezen maar vaak blijft dat toch theorie en de praktijk is altijd anders.

Leen
Link naar deze reactie
22/10/2008 @ 21:47
@

Mijn oudste ook 14 maand gevoed en nu super gemotiveerd om het bij de 2ling weer net zo te doen, maar helaas, met een 2ling werkt het toch wat anders. ben nu toch drukker er loopt nu nóg een kindje rond en je hebt gewoon niet de rust om te voeden zoals ik dat met de oudste heb gedaan. al na 6 weken heb ik een lacatatiekundige laten komen, omdat ik niet toen al op wou geven en inmiddels zijn ze 5,5 maand en ik vrees dat het aflopende zaak is. Het jongentje is heel onrustig aan de borst en het meisje drink wel, maar heeft even later zo weer honger. Ik voed nu eigenlijk alleen nog maar snachts of smorgens héél vroeg.
Merk ook dat ik het nu lang niet meer zo leuk vindt; vindt het veel teveel gedoe en dat terwijl ik wéét dat het geweldig kan zijn (mits; de productie loopt, jij de rust en tijd hebt...)
wanneer ik zoals nu mijn zoontje de fles geef en de ander eerst de borst dan zit je weer met bijv het slapen; de één ligt lekker te slapen en de ander is onrustig en vervolgens moet je wéér gaan zetten met de kleine maar dan om het flesje te geven omdat ze aan de borst niet genoeg heeft...ik vindt het veel teveel gedoe, maar eiegnlijk wil ik nog niet stoppen!!!!
Ga nu dus gewoon door met de eventuele nachten of de vroege ochtenden, maar ben me er al aan het voorbereiden dat het binnekort over en uit is (helaas helaas helaas...ben nl een echte BV voorstander en had het hen net zo gegund als mijn oudste!!
Link naar deze reactie
03/11/2008 @ 13:14
irene

heb een tweeling van 5 weken en een zoontje van 19 maand, en geef de twin uitsluitend bv. ze groeien heel goed, en weten nu zelf al hoe ze de tepel moeten pakken, dus met twee drinken gaat steeds beter. Het zoontje zet ik bij het voeden van de twin even in het stoeltje,met speelgoed of eten of de teletubbies, maar bij meer kinderen worst het steeds lastiger. Ik vind het heel goed te doen,en ben blij dat ik bv geef, wel borstontsteking gehad, maar ook dat is weer over.Meestal voed ik ze apart, in 10 min zijn ze nu toch klaar met drinken. Als je er zelf zin in hebt, en het ziet zitten, zeker proberen, bv met twin. Voordeel, je mag en moet veel eten!
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]