< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Lieve engeltjes in de hemel » Vriendin van iemand die kindje verloren heeft...

Vorige reacties:
< vorige pagina
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Lieve engeltjes in de hemel
Vriendin van iemand die kindje verloren heeft...
09/09/2008 @ 17:51
nathalie1710

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
hey barbara,,, tis verschrikkelijk om zoiets mee te maken,,,, maar idd ik zal haar ook een kaartje schrijven vooraleer je gaat,,met toch een kleine felictatie en een kaartje van nijntje of winnie the pooh,,, ik heb ook mijn zoontje verloren weet wat het is en ik heb van niemand een proficiat gekregen ergens achter af bekeken mss beter zo maar toch,, wij hebben alleen innige deelneming kaartjes gekregen er zaten er bij voor babytjes maar de meeste waren toch gewoon heel rouwig weet niet hoe ik het moet zeggen,,, en zijn jullie goed bevriend,,, mss domme vraag??? en aan wat is het kindje gestorven namelijk mijn zoontje heeft ook vanaf moment dat de papa de navel streng doorknipte problemen beginnen krijgen

liefs nathalie mama van Yaro*

Link naar deze reactie
09/09/2008 @ 19:20
ENGELMAMA

hey barbara,

ikzelf kan me heel goed inbeelden wat je vriendin nu meemaakt (zelf heb ik vorige zomer mijn kindje verloren op 39weken)

ik zou om te beginnen een kaartje/smsje sturen, laat ze weten dat je er bent voor hen.
vraag eventueel via smsje of je eens mag bellen of langskomen. (ik kon geen telefoon opnemen maar vond het wel leuk om smsje te krijgen)

we hebben enorm veel kaartjes gekregen en wat deed dat goed om te weten dat je niet alleen bent met je verdriet.

ikzelf had ook een aantal zwangere vriendinnen en een aantal zijn na een paar weekjes op bezoek geweest en anderen konden het gewoon niet aan. (wat ik ook heel goed begreep)

jammergenoeg zie ik nu geen enkele 'vriendin' meer, zij hebben nu hun kindje en het is net alsof ik niet meer besta (dat is voor mij soms echt heel moeilijk om te vatten, ik kan het soms wel begrijpen maar een telefoontje of smsje is toch niet veel gevraagd)

dus hopelijk denk je ook na je bevalling aan je vriendin.

engelmama

Link naar deze reactie
09/09/2008 @ 23:05
marnonny

Petra, wat schijf je toch weer lieve woorden, krijg er iedere keer als ik het lees weer tranen van in mijn ogen!
Ik ben blij dat ik Rosalie maandag in levende lijve ga ontmoeten!

Dikke kus Marjon

Link naar deze reactie
09/09/2008 @ 23:10
valentijntje

Engelmama wilde toch even zeggen dat ik het verschrikkelijk vind wat je hebt meegemaakt en ik vind het supermoedig van je dat je je verhaal vertelt en schrijft. En mag ik zeggen dat het een prachtige foto van jullie dochtertje is, echt een mooi meisje.

En vind haar naam natuurlijk ook super bij ons dochtertje twijfelden we tussen 2 Nia en Anu (iets anders geschreven dan wel).

Hoe gaat het ondertussen met je? En ik wens je in ieder geval al veel succes voor maandag

Link naar deze reactie
10/09/2008 @ 08:57
Isabelle

Een mooie kaart met volgende gedichtje en misschien ook eventjes bellen om te vragen of zij het erg vinden dat je langs gaat

Persoonlijk zou ik het eerder erg vinden moest je niet komen dan wel. Als je je kind verliest denk ik niet dat je negatief gaat denken of doen tov andere zwangere vrouwen. Ik zou juist hopen dat zij wel geluk hebben en dat niet moeten meemaken!

Het gedichtje komt van een kaart die ik en mijn collega's hadden gekocht voor het overlijden van een familie lid van een andere collega... Ik vond dit een heel mooi tekstje!

Sterkte

Een mens krijgt soms veel te verwerken
Plots kijk je anders tegen het leven aan
Dan is het goed om te weten
Dat velen met je zijn begaan

De kracht van het woord kan steun geven
Het ontneemt verdriet niet helemaal
Maar het kan de pijn wat verzachten
En dat op zich is heel speciaal

Daarom een sterktewens vanuit het hart
Verpakt in de woorden van dit gedicht
Moge het kracht en vertrouwen bieden
Zodat het je pijn wat verlicht

Allesinds veel sterkte voor de ouders!

Groetjes Isabelle en Sunshine

Link naar deze reactie
10/09/2008 @ 09:56
finn

onze schoonzus en broer hebben vorig jaar ook hun meisje verloren op 36 weken. Wij praten er nog vaak over, zeker nu ze terug zwanger is. Ik denk ook dat er niet over (durven) spreken zeker niet goed is. Wel kan eerst even polsen of de timing past. Niet iedereen is er op dezelfde tijd klaar voor. En of je zelf nu zwanger bent of niet, tsja daar kan je ook niets aan doen. Ik denk niet dat dit erg relevant is. Het gaat hier over hun kindje niet over dat van jou.
Mijn schoonzus heeft toen in haar naaste familie een neefje gekregen 2 dagen na de begrafenis en zij had het daar toen niet zo moeilijk mee als nu; Nu ziet ze telkens hoe oud haar kindje geweest zou zijn als ze was blijven leven.

Link naar deze reactie
10/09/2008 @ 10:27
Barbara

Ik heb het kaartje pas gisteren op de bus gedaan, heb wel honderd keer mijn woorden veranderd... Maar ik denk dat het uiteindelijke resultaat wel verwoord wat ik haar wil zeggen... Maar als ik de volgende zinnen lees ben ik nog altijd bang dat ze me verkeerd gaat begrijpen...

... Het droevige nieuws heeft ons uiteraard heel erg aangegrepen, we willen jullie heel veel sterkte wensen... Maar we zouden jullie ook graag, heel voorzichtig willen feliciteren, want jullie zijn tenslotte mama en papa geworden van een ongetwijfeld prachtig dochtertje...
...We hopen dat jullie samen met jullie zoontje een weg vinden in een leven waarin jullie dochtertje niet tastbaar aanwezig is...
...Als je nood hebt aan een luisterend oor of je kan onze hulp bij iets gebruiken, laat het ons dan alstublieft weten...
Als je graag in contact zou komen met ouders die hetzelfde meemaakten als jullie dan kan ik jullie enkele contactgegevens doorgeven...

Maar ja, kaartje is weg, ik kan nu alleen maar hopen dat mijn goede bedoelingen en medeleven juist overkomen...

Ik was van dit deel van forum bewust weggebleven omdat ik geen pottekijker wou zijn, ik wou niet zomaar meelezen, had hier niets te zoeken... Maar nu kon ik toch niet laten om jullie profiel te lezen... En wat zijn jullie moedige, lieve en sterke vrouwen! Bedankt voor de mooie woorden en goede raad...

Link naar deze reactie
10/09/2008 @ 10:37
petitje

Online Status Stuur bericht
he ik heb ongeveer iets gelijkmatigs meegemaakt, dus een vriendin met groot verdriet. Alle meer een kennis we gingen samen naar de sportclub ze woonde hier in de straat...
Ze verloor op jonge leeftijd haar moeder (45). Wist toen ook niet wat ik moest doen toen ik een doodsbrief in de bus kreeg, kende die ma niet (woont hier niet), zijn toen toch maar naar de gebedswake geweest en ik had al een smsje gestuurd de dag ervoor voor te condoleren.
Je kon echt merken dat t haar deugd deed dat we er waren... begon me zelfs schuldig te voelen dat we niet naar de begrafenis konden. Dus nog een smsje gestuurd dat gedachten bij hun waren en sterkte te wensen...
En dan toch ma eens gebeld, en blijven bellen, elke week-10 dagen ongeveer, ook al belde ze nooit zelf, ik kon ook nie langsgaan want ze was bij hare pa ingetrokken daarna.
4 maand later heeft ze me een smje gedaan dat ze weer terug hier kwam wonen en binnenkort weer naar de spotschool wou. Weekje later ben ik even langsgeweest met een bloemetje om ze weer welkom te heten, dat viel in goede aarde.
Nu paar jaar later zijn we heel close en ze zegt nog steeds hoe fijn ze t vond da ik er toen voor haar was, dat ze dat nooit verwacht had maar nu haar echte vrienden kende. De meesten hadden niks van zich laten horen en dat deed pijn.

Zo dit was mijn verhaal niet echt zelfde als met een beebje verliezen natuurlijk (hoop da ik hier geen engelenmama's mee tegen t hoofd stoot) maar wel ook een vriendin met heel veel verdriet en een groot verlies.
Volg gewoon je gevoel, als dat zegt bellen, sms , langsgaan doe dat, je merkt eigenlijk vanzelf wel of dat t gene is wat ze nodig hebben of niet.

Groetjes

Link naar deze reactie
10/09/2008 @ 10:49
Barbara

Natalie, ik ken het koppel van uit de jeugdbeweging en later dus vanuit de oud-leidingsgroep die nog heel regelmatig dingen samen doet... Ik ken hen dus alleen in "goede tijden", plezier maken, babbelen over de kindjes, nu samen zwanger geweest dus ook veel stof om over te tetteren... Maar dat betekent voor mij niet dat ik ook nu graag een steun wil zijn... Ik ben niet iemand die alleen zijn vrienden kent als het goed gaat (want zo zijn er veel te veel!)...
Ik heb in het verleden al een paar keer afscheid moeten nemen van dierbaren en heb nooit de steun gevonden bij de mensen van wie ik het verwachtte... Ik betreur het heel erg dat we in deze samenleving maar heeeeel weinig tijd krijgen om te treuren, om ons "te laten gaan"... 22 sept is het een jaar geleden dat ik afscheid moest nemen van een heel bijzonder iemand en niemand in mijn omgeving zal ook maar enig besef hebben dat het dan die dag is...
Over de oorzaak van het overlijden van hun kindje kan ik niet veel zeggen... Het had wel uiterlijk enkele aandoeningen die onzichtbaar waren voor echo, kindje werd weggebracht voor autopsie... Maar uit respect voor het koppel en hun kindje ga ik liever niet in detail... Misschien komt zij hier wel nog haar verhaal doen...

Link naar deze reactie
10/09/2008 @ 11:35
dieke 9Maand Moderator

Hey Barbara

Zulke woorden zou ik ook graag ontvangen hebben. Je hebt dat dus echt waar prima gedaan!

Als je nu nog beseft dat het geen afwijzing inhoudt als ze eens een keertje de telefoon niet opneemt, niet antwoordt op een sms'je of zo, en als je dan weet dat je het zeker nog eens opnieuw en nog eens en nog eens moet proberen... dan lijk je mij de perfecte steun!

Ik heb net nog iets gelezen in een boek over 'als geboorte en dood samenvallen'. Er staat eigenlijk heel veel bruikbaars in, maar het is wat lang om hier allemaal te typen. Ik haal er dus alvast eentje (of een paar, zal liggen aan mijn zin om te typen) uit:

- er zijn, aanwezig zijn.
Als je hoort van een te vroeg overleden kindje, dan zou je eerste reactie moeten zijn van: onmiddellijk ernaartoe gaan, zonder je te bemoeien of in de weg te lopen. Geen angst van: wat moet ik zeggen? Want je hoeft niets te zeggen. Je hoeft alleen maar te luisteren naar de verschrikkelijke nachtmerrie die de ouders volop aan het beleven zijn. Of ze hebben het nodig om hun verhaal te kunnen vertellen, en dan zijn ze wellicht erg gesteld op je aanwezigheid. Of ze sluiten zich af van hun omgeving en willen niemand zien. Als je dan belt of langskomt, dan zullen ze je dat wel duidelijk maken. Maar ze zullen niet vergeten dat je er stond, juist in die moeilijke tijden.

Wat ik hieruit haal is dat je door zulk gebaar duidelijk laat zien dat je er wil zijn maar dat je tegelijkertijd niet wil beweren dat jij weet hoe zij ermee om moeten gaan. Mij heeft het tot nu toe al enorm geërgerd hoe sommige mensen me echt bewust uit de weg gaan of net omgekeerd: me proberen te vertellen hoe ik ermee zou moeten omgaan (en dat komt dan meestal neer op: Gust zo snel mogelijk vergeten... as if!). Een vriend(in) die er duidelijk IS maar die tegelijkertijd jou zelf laat beslissen, laat aangeven wat je nodig hebt, dat is een vriend(in) die het verschil kan betekenen!

- het onderwerp nooit uit de weg gaan, gewoon ernaar vragen en blijven vragen.
Geregeld ernaar vragen en zonder angst om wonden open te rijten. Wees niet bang, die wonden liggen al open! Rouwenden leven in de herinnering en rouw verwerken is nu net: de herinnering van het verleden plaatsen in het heden: hier en nu.

- luisteren, luisteren en nog eens luisteren.
Met onvoorwaardelijke liefdevolle aandacht bij iemand zijn betekent: niet be/veroordelend, zonder adviezen. Je geeft gehoor aan het verhaal van de ander door deze te erkennen en te respecteren in zijn of haar gevoel. In die zin probeer je tot 3 maal toe te luisteren: naar het verhaal, naar de gevoelens en naar de behoeften die daarachter zitten.

Dit komt een beetje op hetzelfde neer als de commentaar die ik hiervoor al gegeven heb. Ja, soms denk ik echt dat ik gek zal worden van verdriet, letterlijk gek, dat ze me op een keer zullen moeten binnendragen in een inrichting of zo. Maar de kans om letterlijk gek te worden van mensen die steeds maar klaar zitten met een advies, bij wie je de angst in hun ogen kan lezen, angst dat jij misschien wel gek zou kunnen worden, is nog veel groter. Ik word soms tureluur van zulke mensen. Het gevoel soms gek te worden is heel normaal. Alles wat je als ouder van een overleden kind in je rouwproces voelt, is gewoon NORMAAL! Dat te mogen beleven doet al heel veel. Bij lotgenoten vind je dat begrip gelukkig, daar kan je je nog 'normaal' voelen. Het zou fijn zijn als andere mensen dat ook zouden beseffen, dat de kans dat je echt gek zou worden veel kleiner is dan zij wel zouden denken. Je depri voelen, het gevoel hebben dat je niks meer kan,... dat is allemaal gewoonweg supernormaal!

Soit, ik heb alweer veel meer getypt dan ik van plan was :) Het is vandaag voor mij een regelrechte rotdag, en nu heb ik dan toch eens goed op mijn toetsenbord kunnen rammen.

Liefs!

Link naar deze reactie
10/09/2008 @ 14:05
Barbara

Bedankt, dat is een opluchting... En idd ik mag nu niet direct een reactie verwachten hé? Misschien komt die er pas over enkele maanden... Ik hoop dat ik ook de moed heb om naar haar toe te gaan... Ik voelde me eerlijk gezegd een beetje belachelijk toen ik snel dat kaartje in brievenbus stak... ik dacht beweging gezien te hebben in huis... maar ja, ik zat met 2 kindjes in de auto... Maar dat komt nog...
Je mag toch ziek worden van verdriet? Daar kom je wel uit wanneer je alles terug op een rijtje krijgt en voldoende gesteund wordt... want echt gek w je niet zo gauw hoor... Ik schreef het eerder al, nen mens mag zich in zulke situatie toch "volledig laten gaan" tot wanneer je zelf de kracht vind om je te herpakken... Oké, voor iemand anders kan dat gedrag gek lijken, maar als je dat nodig hebt!
Mijn tante heeft ook heel gekke dingen gedaan toen ze haar zoon verloor, zijn zus doet nog steeds gekke dingen, en ik heb ook moeite moeten doen om mijn moeder ervan te overtuigen om haar gewoon te laten doen... Het deed mijn moeder pijn om haar zus zo te zien doen, maar uiteindelijk besefte ze dat mijn tante gewoon zichzelf was en haar verdriet verwerkte op haar eigen manier en we er alleen maar respect konden voor hebben... Over dat gek doen zei ze zelf wel eens: "Barbara, ik sta op met Michaël, ik ga er mee slapen, hij is overal, hij zit zelfs in mijn haar, onder mijn nagels!" Mijn tante was al een stuk in de 60 toen ze haar 20 jarige zoon verloor en ik vergeet nooit dat ze tegen me zei: "Ik ben zo blij dat ik al zo oud ben..." ...

Link naar deze reactie
10/09/2008 @ 14:36
dieke 9Maand Moderator

Hey Barbara

Wat je tante daar zei, dat klinkt zo herkenbaar... ook Gust is er altijd voor mij, ik sta met hem op en ga met hem slapen. En eerlijk is eerlijk, vanaf nu zal ik mijn verjaardag ook alleen maar vieren omdat die mij weer een jaartje dichter bij de sterren brengt.

Link naar deze reactie
10/09/2008 @ 20:13
Lezertje

Hoi, ik lees veel mee op dit forum, en post even dit berichtje anoniem want ik wil niet mensen tegen het hoofd stoten met verhalen over mijn eigen kinderen terwijl jullie een verdriet meedragen.

Ik lees hier veel, niet omdat ik zelf een kind heb verloren, maar omdat ik een broer heb verloren, 40 jaar geleden, voor ik zelf geboren was. Hij was drie maanden oud en is gestorven aan wiegendood. Hij lag 's ochtends zo in zijn bedje. In mijn gedachten is hij nog altijd ergens, ook al is het niet fysiek, en ik zie hem een beetje als mijn beschermengel, omdat ik er waarschijnlijk niet was geweest als hij nog had geleefd. Ik kan niet zeggen hoe het aanvoelt om zo een kindje te verliezen, en ik hoop ook dat ik het nooit hoef mee te maken (dat begrijpen jullie wel), maar ik denk enorm veel aan hem nu ik zelf kinderen heb, en me ook heel goed kàn voorstellen hoe het moet zijn.

Soit, dat terzijde, wou ik even reageren op deze topic van Barbara, en zeggen dat ik vind dat je de juiste woorden hebt gevonden. Mijn moeder vertelt nog heel veel over de reacties van toen en ook zij heeft toen een paar berichten van hoop gekregen. Zij heeft over haar verdriet gepraat met haar zussen en haar familieleden en iedereen stond er voor haar. Mijn moeder was ook wel gehard omdat ze al veel naaste familieleden had verloren, maar toch zie ik, na 40 jaar, nog altijd tranen in haar ogen als ze aan onze Erik denkt en over hem praat. Dat raakt mij altijd enorm. Wij praten nu ook nog over hem, ook al heeft hij maar 3 maanden geleefd, en als ze het over de geboortes heeft, betrekt ze hem er altijd bij. Ik ben daar eigenlijk heel trots op, want hij behoort tot de familie, ook al is hij er al zo lang niet meer. Ik denk dat dat voor het broertje van het overleden zusje, en voor broers en zussen van overleden kindjes hetzelfde zal zijn.

Ik wou ook maar even zeggen aan de mama's op deze topic dat ze nooit mogen stoppen met over hun kindjes te praten, maar ik denk niet dat dit zal gebeuren. Jullie verhalen zijn erg ontroerend, maar geef je verdriet ook een plaatsje en blijf optimistisch en hoopvol.
Veel sterkte nog aan iedereen. xx
Link naar deze reactie
10/09/2008 @ 22:52
Jojo

Online Status Bekijk profiel
Hoi Barbara,

je hebt inderdaad mooie woorden kunnen vinden!!! Net wat Dieke zegt: stuur eens een berichtje, bel ze eens. Hebben ze er geen behoefte aan dan hoor/merk je het wel. Maar probeer het wel weer eens opnieuw.

Bij onze vrienden stuurden heel veel mensen een kaartje, maar lieten daarna niets meer van zich horen. Ik denk dat Dieke erg goed omschrijft hoe je er goed voor ze kan zijn!

Link naar deze reactie
11/09/2008 @ 01:24
marnonny

Hoi Barbara,

Ik vind dat je het heel mooi opgeschreven hebt, denk dat ze het ook mooi vinden.

Ik sluit me aan bij sommige andere die schrijven dat je pas je echte vrienden leert kennen als je iets mee maakt. Na het overlijden van Yasmine* heeft het de hele week storm gelopen, maar zodra ze begaven was kwam niemand meer. Ook nu na 3 maanden zien we nog maar weinig mensen, terwjl we er juist nu z'n behoefte aan hebben om over ons prinsesje te praten. Wat me nog het meeste pijn doet is dat mensen vor je uit de weg gaan. Ze durven gewoon niks te zeggen, terwijl ik niet vind da ze wat moeten zeggen. Al zeggen ze alleen maar hallo en lopen dan door zoals ze vroeger ook deden! Eg pijnlijk!

Liefs Marjon.

http://www.yasminemeijvogel.vlindersite.nl

Link naar deze reactie
11/09/2008 @ 09:35
schanulleke81

Hi Barbara,
Ook ik sluit me erbij aan. Je hebt mooie woorden gevonden...
Maar ook ik heb inderdaad ondervonden dat mensen het vaak hierbij laten. Een kaartje sturen uit fatsoen, maar daarna doorgaan met hun leven. En dat terwijl bij ons de tijd even stil bleef staan na Yara*. Ik vond het toen juist heel fijn dat sommige mensen dit begrepen. Dat een aantal vrienden ook na de crematie, ook nu nog na bijna 6 maanden, er nog op terug komen. Over Yara* praten. Ons het gevoel geven dat Yara* nog steeds mee telt. Ook al is ze dan lijfelijk niet hier.
Dit wilde ik je nog even als tip meegeven....
Gr. Chantal

Link naar deze reactie
11/09/2008 @ 23:02
Jojo

Online Status Bekijk profiel
Even off topic, maar ik wil het gewoon eventjes kwijt!

Jeej Marjon wat een ontzettend mooi meisje is Yasmine (super mooie naam ook)!!! Ik heb net even op haar vlindersite gekeken. Ik heb ook wat in het dagboek gelezen en wat was ze een vrolijk en sterk meisje!!! Echt een meisje om heel trots op te zijn. Vooral de foto op de beginpagina doet zoveel met me ... die ontzettend mooie lach.

En het moet inderdaad heel pijnlijk zijn dat mensen je uit de weg gaan of niets meer over Yasmine vragen/zeggen. Zo'n mooi, sterk en vrolijk meisje mag nooit, maar dan ook nooit vergeten worden. Ik zal zo voor ik ga slapen een kusje naar de sterretjes sturen!

Ik zit hier helemaal tranen met tuiten te huilen. Wat vind ik jullie sterke mensen!!! En dat geld voor alle mama's, papa's en broertjes en zusjes die een kindje hebben verloren.
Het verdriet is al ondraaglijk en dan ook nog eens van die mensen die van die lompe dingen zeggen, doen of juist helemaal niets van zich laten weten.

Voor jullie allemaal een dikke

Link naar deze reactie
19/09/2008 @ 12:24
marnonny

Bedankt Jojo! Yasmine was inderdaad een heel mooi meisje, helaas mocht ze niet bij ons blijven, maar maakt ze boven lol met al haar vlindervriendjes en vriendinnetjes(wat er helaas veels te veel zijn)!

Barbara, wat ik nog even wil zeggen is dat ik het heel goed van jou vind dat je andere mensen vraagt, hoe je zoiets moet doen. Kan je toch helpen. Hoop dat je de moed vind om bij ze langs te gaan. Ik weet wel dat als je ze eenmaal een keer gezien gesproken of langs geweest bent dat de volgende keer veel makkelijker is om te gaan! Succes.

Liefs Marjon

Link naar deze reactie
24/10/2008 @ 16:34
Anke

Hoi,

Ik was 38 weekjes zwanger toen het mis ging,ons dochtertje is op 4 oktober geboren...Dus allemaal nog vers en moeilijk.Ik heb van mijn vriendin een troostdekentje gekregen(Deze heeft ze zelf gemaakt met een engeltje erop Angels watching over me...+haar naam Annemijn en haar geboortedatum)Het deed ons echt heel veel en mijn vriendin is dus ook zwanger en is 13 oktober bevallen.Hoop dat dit een idee is voor haar....
Dikke knuffel voor je vriendin...
gr Anke mama van Annemijn*
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

< vorige pagina

[Reageer]