< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Adoptie- en pleegouderschap » begin van adoptieprocedure

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Adoptie- en pleegouderschap
begin van adoptieprocedure
30/08/2008 @ 11:23
muizeken

Hoi,

Na de doorlopen van de mmm zonder succes hebben we besloten om voor een adoptiekindje te gaan. Dit is voor ons een zeer spannende periode. Waarschijnlijk gaan we voor een kindje van Kazachstan of Polen. Zijn en nog lotgenoten die bezig zijn met adoptie of in het begin van de procedure staan?

Groetjes
Link naar deze reactie
12/09/2008 @ 09:37
EVA

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hey,

Ik heb ook veel interesse in een adoptiekindje. Wij staan ook op het punt om ons in te schrijven voor de adoptieprocedure. Ik kan wel zonder problemen in verwachting raken (normaal gezien toch)... dus wij zullen langer moeten wachten. Ik heb me laten vertellen dat mensen met problemen om in verwachting te raken eerder een kindje toegewezen zouden krijgen.
Ik kijk er echt naar uit om een kindje zonder mama en papa een veilige en geborgen thuis te geven. "ons kindje" is mss nu al geboren en ligt daar nu al te huilen... ik krijg zo een vies gevoel in mijn buik al ik daaraan denk. Een mens zou op de vlieger stappen en t gaan halen he??? Zo eenvoudig is het spijtig genoeg niet. Het zal een ellelange procedure worden en duuuuuur...

nog veel succes

eva

Link naar deze reactie
12/09/2008 @ 12:09

Hallo Muizeken en Eva,
Wij hebben de hele procedure al een heel stuk doorlopen. We staan momenteel op de wachtlijst bij Roh voor een kindje uit Ethiopië. We hopen zelfs dit jaar nog een toewijzing te krijgen.
Wij hebben al 2 biokinderen (een tweeling van bijna 7 jaar)maar een adoptiekindje was ook hier meer dan welkom.
Het is dus zeker niet zo dat mensen met kinderen langer moeten wachten op een adoptiekindje. Eens je op de wachtlijst staat schuif je gewoon mee op met de anderen. Ik moet er wel bij zeggen dat dit zo is bij RoH. Ik kan natuurlijk niet spreken voor de andere adoptiebureaus omdat we daar geen ervaring mee hebben.
Ik wil jullie allebei heel veel succes wensen tijdens de procedure.
Vele groetjes
Kelly
Link naar deze reactie
12/09/2008 @ 12:35
muizeken

Hoi Kelly en Eva,

Wij mogen in november en december naar onze cursus gaan. Ik ben eens benieuwd. Het is ook zo dat dat geen verschil maakt of je zelf kinderen kan krijgen of niet. Je komt gewoon op de wachtlijst zoals iedereen. Weet er iemand hoe lang het duurt van het moment van je aanvraag bij Kind en Gezin tot het moment je een kindje krijgt toegewezen? Zijn er ook speciale dingen waar je moet op letten bij je maatschappelijk onderzoek?

Groetjes
Link naar deze reactie
15/09/2008 @ 17:32
kelly

Hallo Muizeken,

wij hebben ons ingeschreven bij Kind en Gezin in april 2006. Onze cursus was in september en oktober 2006. MO ging door in januari en we zijn dan eindelijk op 25 mei op intake geweest. Je mag dus toch wel tellen op ongeveer 3 jaar. Maar dat kan in de adoptiewereld heel snel veranderen. Het ligt waarschijnlijk wel ook wel aan jullie landkeuze. Het ene land duurt al langer dan het andere. Je kan je altijd bevragen bij de verschillende adoptiebureaus.
Voor je MO, let goed op tijdens de cursus en lees een aantal boeken over hoe een adoptiekind opvoeden. Het is heel belangrijk dat je erkent dat een adoptiekind toch heel erg verschilt van een biologisch kind. Maar tijdens de cursus ga je daar al veel van oppikken.
Veel succes
Kelly
Link naar deze reactie
19/09/2008 @ 09:54
Nitje

Muizeken, wij hebben ook de mmm doorlopen voor een tweede kindje, het ziet er naar uit dat dat tweede kindje bij ons ook een adoptiekindje zal worden.
Momenteel hebben we de aanmeldingsbrief opgestuurd voor binnenlandse adoptie en hopen we dat we ook dan met de cursus in november kunnen starten! Maar we zien wel.
Aangezien wij voor binnenlandse gaan gebeurd het MO bij ons door de adoptiedienst zelf.
Ik vind het ook allemaal spannend hoor maar wil het voorlopig enkel stap voor stap bekijken. Eerst meer info krijgen en kijken of adoptie echt iets voor ons is of niet

tot later!

Link naar deze reactie
19/09/2008 @ 12:29
muizeken

Hoi Kelly en Nitje,

Wij starten in november met onze cursus. Spannend hé. Op 18 oktober moeten we ook naar een informatievoormiddag in Brussel. Ben echt een benieuwd wat we te horen gaan krijgen. Het meeste maak ik mij toch zorgen over het maatschappelijk onderzoek. Ik denk dat dat voor ons geen probleem zou moeten vormen maar je leest toch hier een daar van mensen die afgewezen worden. Ik vraag mij dan soms af waarom?

Groetjes
Link naar deze reactie
19/09/2008 @ 13:59
Nitje

Muizeken, ja da MO is toch een beetje bang afwachten hé. Ik heb daar inderdaad ook al verschillende dingen over gehoord. Maar ja, van horen zeggen is enkel maar ook da hé.
Ik schrijf wel ook op een ander forum en daar was een dame die na 3 IVF pogingen het wel gezien had en overstapte op adoptie, bij haar stelde ze dat ze haar onvruchtbaarheid nog niet verwerkt had en dat ze niet alle opties geprobeert had en werd ze dus afgekeurd. Ik ken nog een koppel dat er bewust voor koos om niet in de mmm te stappen maar dan ineens een plaatsje te geven aan een buitenlands kindje en ook zij werden afgekeurd. Beide dames hebben ondertussen nu wel een eigen kindje op de wereld gezet.

Ik ben benieuwd wanneer wij bericht gaan krijgen. In de zomer had ik ook al eens met K&G contact opgenomen ivm de keuze tussen buitenlandse en binnenlandse en dan ging men mij info opsturen en da is nooit gebeurd. Nu hebben we zelf beslist en hoop da zij nu ook sneller zijn met te reageren.

groetjes

Link naar deze reactie
26/09/2008 @ 15:41

Wij hebben ons aangemeld voor interlandse adoptie, hebben onze 25 euro betaald en onze map ontvangen, alleen de date voor de cursus hebben we nog steeds niet.

@ Nitje: Kan je binnenlands adopteren als je zelf kinderen kan krijgen ? Ik heb nl. de adoptiebureau's voor binnenlandse adoptie overlopen en die eisen allemaal dat je ongewenst kinderloos bent ?
Link naar deze reactie
26/09/2008 @ 16:15
ikke

Ik kom even 'binnenvallen'.
Wij hebben inmiddels een positief vonnis, na MO dus.

Wat het MO betreft: wees gewoon eerlijk. Sommige punten van kritiek zijn misschien wel terecht en uiteindelijk is het de bedoeling dat je ook zelf leert waarop te letten.
Bijvoorbeeld (ik ken de situatie niet, dus ik oordeel NIET) de twee dames die jullie aanhaalden die een negatief advies kregen. Een negatief advies betekent lang niet altijd een negatief vonnis. Bovendien ga je in beroep.
Als je opgeeft na een negatief verslag, en nadien een biokindje op de werled zet, dan hadden ze bij het MO misschien toch een beetje gelijk: je bent er niet overheen, want je gaat niet all the way voor je adoptiekindje.
Als ze hen dan wel hadden laten adopteren, en opeens komt er een eigen kindje???
Ik geef het maar mee, ik oordeel niet, maar 't is stof om over na te denken.
NB: wij hebben ook één biokindje, dus ook wij zijn serieus ondervraagd, en terecht vind ik. Je moet er volledig achterstaan anders is het gewoon geen goed idee.

Wat binnenlandse adoptie betreft: de wachtlijsten zijn ellenlang, en de kindjes zijn voor 95% van allochtone afkomst, dus als je voor binnenlandse zou kiezen omwille van een 'eventuele gelijkenis' (qua uiterlijk)zul je teleurgesteld worden!
Link naar deze reactie
26/09/2008 @ 20:19
kelly

Hallo Ikke, en de anderen natuurlijk,
Wat je zegt is wel waar. Je moet tijdens je MO eerlijk zijn en niet opgeven na een negatief verslag. Maar je moet ook realistisch blijven. Als je een negatief verslag hebt, zijn er ook adoptiebureaus die niet met je willen samenwerken en de weg die al zo lang is, wordt nog langer.
Maar als je volledig achter een adoptie staat dan blijf je er gewoon voor gaan.
Ook wij zijn serieus ondervraagt over het feit dat we wel kinderen konden krijgen en toch voor adoptie kozen maar we hebben het gehaald.
We hopen binnekort om onze kleine meid in onze armen te sluiten.

Ikke,
weet je al vanuit welk land dat jullie willen adopteren?
Vele groetjes allemaal en geniet van het mooie weer.
Kelly
Link naar deze reactie
30/09/2008 @ 09:09
Nitje

Bonni, bij de Mutsaet staat er inderdaad op de website da je geen eigen kinderen moogt hebben, bij Gewenst Kind staat als voorwaarde da je geen eigen kinderen meer kunt krijgen. Toen ik met hun belde maakte ze daar in eerste instantie geen probleem van, zij raadde zelfs aan om ook bij de Mutsaert te horen omda het toch per dossier bekeken wordt.

En wat betreft de wachttijden, we beseffen heel goed dat ze er zijn maar eerlijk gezegd als ik nu lees wat er met buitenlandse gebeurd dan zijn de wachttijden daar ook enorm. Wij dachten eerst aan China en dan Ethiopië maar beide hebben nu al wachttijden rond de 3 jaar en meer. Als je kortere wachttijden wilt (Kazagstan bvb) dan betaal je gewoon stukken meer en dat is gewoon niet haalbaar.
Dat het kindje van binnenlandse adoptie van alochtone afkomst is, kan ons niet schelen, helemaal niet zelfs maar binnenlandse heeft tal van andere voordelen. Je sleurt een kind niet weg uit zijn cultuur, er is veel meer openheid, je weet ook dat de kindjes hier goed verzorgt worden enz. Allemaal dingen die voor ons een rol spelen. Met de nieuwe centrale aanbieding durven de diensten geen uitspraak meer doen over de wachttijd maar ervoor lag die rond de 3 jaar wat ik niet onoverkomelijk vind.

groetjes

Link naar deze reactie
01/10/2008 @ 10:56
Nitje

Nu bij de diensten mag het misschien dan nog meevallen maar het begint hier al bij Kind en Gezin met te wachten. Vandaag een brief toegekregen da we een nr hebben maar dat de eerste infosessie waarschijnlijk pas voor najaar 2009 zal zijn. Niet zo leuk maar toch blijven we er voor gaan! Alleen spijtig da je in de tussentijd niets kunt doen hé

Link naar deze reactie
23/10/2008 @ 13:05

Hallo

Wij zijn ook begonnen aan het lange adoptieproces.
Wij hebben ook bewust gekozen voor binnenlandse adoptie, met ongeveer dezelfde reden dan nintje beschrijft, maar met de extra motievatie omdat mijn man ook geadopteerd is via binnenlandse adoptie.
Ook wij hadden gelezen dat vele buro's als voorwaarde geven dat je, geen eigen kinderen meer kan krijgen; Wij hebben op de eerste infodag die we reeds gehad hebben, naar gevraagd en idd, ze bekijken het per dossier maar over het algemeen is het absoluut geen probleem.
zelfs het feit dat ik net zwanger was toen we op de infodag aanwezig waren, was niet echt een probleem (je zag nog niks hoor)
Ze zullen idd wel iets meer doorvragen en zuich afvragen waarom je niet voor eigen kinderen gaat.
Nu is de situatie bij ons wel veranderd omdat wij veel kans hebben dat ook ons volgend kindje zal geboren worden met schisis. En ook voor hen is dat een andere situatue hebben ze ons verteld.

Nu, wij zijn ondertussen weer een stapje dichter want deze week hebben we een brief gekregen dat we rond de jaarwisseling met de curcus kunnen starten; Veel sneller dan verwacht dus he

Zo, we houden jullie zeker op de hoogt hoor

groetjes Akoos

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]