< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Zwangerschap » Kindje naar kinderdagverblijf :(

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Zwangerschap
Kindje naar kinderdagverblijf :(
20/08/2008 @ 13:38
Luna

Online Status Bekijk profiel
Hoi iedereen,

Er zit me al een paar dagen iets niet lekker.
Als ons kleintje straks 10 weken oud is, moet ze dus naar het
kinderdagverblijf, omdat ik weer moet gaan werken.
Ik moet 3 dagen werken, en de kleine blijft dan 3 halve dagen op het kinderdagverblijf, en de rest van de dag vangt mijn moeder de kleine op. Mijn moeder moet namelijk zelf ook halve dagen werken, dus een andere oplossing is er niet.

Maar ik voel me zo schuldig, en ja tuurlijk wist ik dit voordat ik zwanger werd, maar ik wist niet dat ik het nu zo erg zou vinden. Tegenwwordig is het niet meer zo makkelijk om thuisblijf mama te zijn, dus ik moet echt weer aan de slag, anders gaan we het gewoon niet redden.

Ik ben er de laatste tijd zo verdrietig om, ik weet al helemaal hoe ik me ga voelen als ik mn kleine daar moet gaan wegbrengen in de ochtend. Ze is dan nog zo jong!

Heeft iemand dit nog meer, of stel ik me aan?

Liefs Luna!

Link naar deze reactie
20/08/2008 @ 13:43
wondertje

Online Status
Hey Luna,
Ik denk dat iedere moeder het lastig heeft met het idee dat ze haar kleintje weg zal moeten doen. Henri is ook naar het kinderedagverblijf gegaan op 12 weken. De eerste dag vond ik dit zooooo moeilijk, ik heb gehuild lijk een klein kind. Naarmate hij langer ging, ging het beter. Nu heb ik er geen moeite mee om hem af te zetten, enkel als hij weent of zo dan breekt mijn hart. Ik verlang wel steeds om hem te halen. Wat een plezier als hij dan "mama" roept.
Dus jouw reactie is meer dan normaal hoor!!

Link naar deze reactie
20/08/2008 @ 13:43
M.

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hoi Luna,

je stelt je helemaal niet aan hoor, ik denk dat bijna iedere mama met dit gevoel zit
eens je zwanger bent denk er je er nog niet aan en eens de baby er is geniet je er van en dan plots is die moment er
ik ging ook heel graag een thuisblijfmama zijn maar dat is ook hier niet financieel haalbaar, ik werk nu deeltijds, 3 volle dagen in de week en die dagen gaat Laurine ook naar de opvang
de dagen voor ze moest gaan voor de 1e keer heb ik enorm veel zitten, ik zag het echt niet zitten, begreep niet waarom het moest, voelde me een slechte mama...
die 1e dag was ik dan ook met een klein hartje terug gaan werken, tijdens de middagpauze bellen naar de opvang enzo
maar alles liep goed
nu gaat Laurine al een tijdje naar de creche en ze amuseert zich er echt, ze speelt met de kindjes, eet en slaapt er goed, kortom, ze vindt het super
op de dagen dat ze thuis is bij mij merk ik zelfs dat ze soms t contact met de andere kindjes mist
dus je moet er zeker niet mee inzitten
je kindje zal het daar goed stellen en ook graag gaan
t is trouwens goed om sociaal contact met andere kindjes te hebben tegen dat ze naar school moeten
probeer nu maar nog niet te veel te piekeren en ja de 1e paar weken gaan zwaar zijn maar het went echt wel

groetjes

Link naar deze reactie
20/08/2008 @ 13:44
Nata

Luna, ik herken je gevoel maar al te goed! Een dik jaar geleden heb ik Jana met hetzelfde gevoel de eerste keer naar de crèche gedaan. Bij ons is het voltijdse opvang, want wij werken beiden voltijds en de grootouders werken ook nog.

Je mag je er zeker niet schuldig om voelen. Als je ziet welk aanbod er zelfs al voor zo'n kleintjes is, dat is soms geweldig. Ze kunnen, zelfs al zijn ze nog zo klein, bezig zijn met de andere kindjes en kunnen met andere speelgoedjes spelen dan thuis.

Nu is het makkelijk praten voor mij natuurlijk, ik sta al een jaar verder. Maar als ik zie hoe goed Jana haar amuseert in de crèche en wat ze er allemaal leert dan vraag ik mij af waar ik mij een jaar geleden zorgen over heb gemaakt.

En de knuffel en glimlach die je krijgt als je ze gaat oppikken in de crèche of bij oma daar smelt je helemaal door. En dan weet je dat ze het er eigenlijk wel naar hun zin hebben hoor!

Dat moedergevoel toch hé

Ik in ieder geval voor je, je gaat dat zeker goed doen!

Link naar deze reactie
20/08/2008 @ 13:51
Luna

Het is fijn om jullie ervaringen te lezen,
Ik heb mezelf ook heel de tijd voorgehouden dat het juist
goed is voor de kleine, en vooral het sociale gedeelte, andere kindjes, andere omgeving dan alleen thuis bij mama. Ik weet dat dat juist goed is.

Maar de laatste dagen denk ik er steeds aan.
Maar zoals jullie zeggen moet ik er gewoon aan wennen.
En voor de kleine zal het ook goed zijn. Ik moet maar gewoon afwachten
hoe het gaat zijn.

Bedankt voor jullie reacties! Dat doet goed!

Liefs!

Link naar deze reactie
20/08/2008 @ 14:08
Elsje

Online Status
Ik ben zelf een oppasmoeder geweest. Ik ga straks zelf 2 dagen in de week buitenshuis werken maar ik kan je verzekeren dat alle moeders ermee zitten.

Alle mama's die hun kindjes bij mij brachten zijn de eerste keren huilend weg gegaan. Niet omdat ze het niet goed hadden bij mij maar gewoon hun eigen gevoel. Het voelt tegen natuurlijk om ze weg te brengen. Maar dat went vanzelf eens je ziet dat ze echt veel plezier van elkaar hebben daar.

Ze leren onderling veel meer van elkaar dan jij als mama kan voordoen. En natuurlijk hebben ze periodes dat ze tranen met tuiten huilen als je weggaat, maar het is echt waar. Zodra jij weg bent zijn de dikste tranen alweer weg.

En nu ik dat allemaal heel dapper vertel krijg ik alweer een brok in mijn keel dat ik in januari ook mijn beide kleintjes weg breng naar het kdv Een ding scheelt, mijn zoontje speelt tegenwoordig liever met andere kindjes dan de hele dag met mama dus ik weet zeker dat we er echt wel goed aan doen.

Link naar deze reactie
20/08/2008 @ 14:23
juffie

Ik begrijp je volledig. Maar als het een troost mag zijn, je kindje is dan 10 weken en dat is echt wel in zijn voordeel hoor. Hij zal de aanwezigheid van zijn mama wel merken, maar zo'n jonge kindjes hebben gelukkig nog niet echt "het besef" dat ze daar worden achtergelaten om het zo te stellen. Als ze wenen dan gaan ze waarschijnlijk even vlug zoet zijn als de verzorgster hem/haar troost of voedt.
Een ander paar mauwen is het als je kindje al 9 maanden of zo is en het besef heeft van oei mama wandelt de deur uit. Die kindjes starten minder makkelijk op in de oppasgroep. Op 10 weken is het ook zo dat kindjes nog echt zoeken naar ritme, en het is dus heel makkelijk om aan te passen aan het ritme van de groep. Je zal zien, dat je het er voor hem /haar alleen maar makkelijker op gemaakt hebt om hem zo vroeg weg te brengen.
En idd als je kindje dan ouder is en het roept vrolijk "mama" als je de deur in wandelt dan wordt je weer helemaal warm vanbinnen.
Die van ons die ging van 13mnd en die heeft het heeeel zwaar gehad om te slapen en te eten en eten gaat nu nog moeilijk daar. Desondanks dat probleempje gaat hij heel graag en roept hij vrolijk "dada mama" als ik hem afzet. En als savonds ik aanbel, dan hoor ik hem vanuit de living roepen: mamaaaaaa!!!! Zalig. Had ik geweten wat ik nu weet dan had ik hem veel eerder weggebracht. Hij heeft er de tijd van zijn leven.
Over 13 weken word onze 2de zoon verwacht en die zal gaan vanaf zijn 4 maanden. Heb er alle vertrouwen in.
Link naar deze reactie
20/08/2008 @ 14:28
juffie

Ja en van dat wenen als je weg gaat, ik heb dat es getest door in de gang te blijven luisteren nadat ik de deur achter me dicht trok en idd wat de OM zei was echt waar: deur dicht en hop snik snik gedaan. In gedachten hoor je je kindje tot buiten moord en brand schreeuwen, maar in feiten is dat echt alleen maar de eerste seconden en dan hervat hij zijn dagje bij zijn vriendjes waar hij de dag voordien gestopt was. Onze zoon 24 mnd vraagt wel regelmatig, mama? Dan zegt ze mama is werken mama komt zo en dan is het weer even goed.
Link naar deze reactie
20/08/2008 @ 14:32
Nikki

mijn kleine prins gaat ook naar een onthaalmoeder gaan als ik uit zwangerschapsverlof ben ... langs de ene kant vind ik dit fantastisch, zo leert hij spelen met andere kindjes, en stimuleren we hem om een sociaal bazeke te worden.
Langs de andere kant heb ik veel bang dat hij de onthaalmoeder als zijn mama gaat zien, want zij kan per slot van rekening toch echt veel tijd met hem doorbrengen ... daarom heb ik besloten om 4/5 te gaan werken, en 1 dagje in de week familieleden aan te spreken om op hem te passen. Zo moet hij maar 3 dagjes gaan :-).

Link naar deze reactie
20/08/2008 @ 15:03
Belle

Mijn dochtertje zal aan 8 weken al fulltime naar de creche moeten gaan. Ik ben er heel gerust in want de onthaalmoeder is een schat van een vrouw. Natuurlijk zou ik het liever anders zien maar het is nu eenmaal zo en we wisten op voorhand waar we aan begonnen.

Link naar deze reactie
21/08/2008 @ 07:45
Himera

Hoi meiden,

Ik kan me dat ook helemaal voorstellen hoe moeilijk dat is als de kleine naar de creche of onthaalmoeder gaat.
Ik heb het geluk om na de bevalling niet meer buitenshuis te moeten gaan werken. We zijn een eigen bedrijf gestart en daar ga ik nu voor werken. Het is echt wel een luxe om altijd thuis bij je kleintje te kunnen zijn maar ik denk ook dat een creche enzo ook voordelen heeft hoor. Ze zijn altijd bij andere kindjes en zo leren ze dingen snel oppikken en ook dingen delen met elkaar. Daarbij hebben die mensen die daar werken daar ook voor geleerd en werken ze graag bij kindjes. Ikzelf heb ook nog kinderverzorging gedaan en weet gewoon dat ze daar waar ik stond te werken goed met kindjes omgingen, met heel veel liefde.

Veel succes in ieder geval.

(ps ik zie dat sommige al best ver zijn in de zwangerschap... dat lijkt me helemaal spannend!!)

Link naar deze reactie
21/08/2008 @ 08:35
Marleen

Zolang het een kdv is waar je vertrouwen in hebt is het harstikke leuk voor de kinderen, mijn kinderen gaan met veel plezier. Als je gevoel er niet goed bij is, moet je zo snel mogelijk een andere zoeken omdat dan het achterlaten van je kinderen je veel meer pijn doet.

Het is wel de vraag of het handig is om je kindje maar een halve dag op het kdv te laten en een halve dag bij je moeder. Dat is voor je kindje heel vermoeiend. Steeds andere regels en ritme. Maar jij kent je kindje het beste en ik neem aan dat je het beste met je kindje voor hebt. Ik praat 's avonds graag even met de leidsters hoe het is gegaan met de kinderne. Mijn kinderen zitten in 2 verschillende groepen Dus ik haal ze om-en-om op zodat ik weet wat er gebeurd is. Een boekje zegt niet alles.

Kinderne thuis houden en een eigen bedrijf lukt trouwens ook niet altijd. Steeds als ik met de boekhouding bezig was ging er wel 1 janken of als een klant aan de telefoon was
Link naar deze reactie
21/08/2008 @ 10:55
sunshine

Ik werk 4 dagen, mijn man werkt 4 dagen en onze kleine gaat 3 dagen naar het kdv. Hoewel ik de eerste paar keer ook echt een traantje heb gelaten, voelde ik me al snel beter toen ik merkte hoezeer zij het daar naar haar zin heeft. Zodra we binnen stappen begint het feest en is ze mij vergeten. Ik denk dat het belangrijk is dat je je goed voelt bij het kdv dat je gekozen hebt en goed naar je kindje kijkt (ik geloof ook wel dat sommige kinderen niet kunnen aarden in het kdv). Maar onze dochter vindt het er fantastisch. Als ze een paar dagen thuis is geweest kan ik echt merken dat ze de kindjes mist.

Succes met de laatste weken van je zwangerschap!

Link naar deze reactie
21/08/2008 @ 11:15
Sarah

Ook onze kleine meid moet naar de kribbe...
Gelukkig zal ze maar 2d in de week moeten gaan en ik blijf full-time werken. Ik werk zeer onregelmatig en vooral 's avonds en dan is mijn man thuis. Ik neem na mijn bevallingsverlof nog 3 maanden ouderschapsverlof waardoor ik pas einde mei volgend jaar weer aan de slag moet. De maand juni gaat ze naar mijn schoonouders en juli en augustus is mijn man thuis want hij is leerkracht. Dat maakt dat ze al bijna 10 maanden zal zijn als ze voor de eerste keer moet gaan, en het is voor mij een hele geruststelling dat ze dan al zo groot zal zijn. Een bolleke van 10 weken oud zou ik echt niet over mijn hart krijgen, maar het is jammer dat het voor sommigen echt niet anders kan.

Sarah xxx
Link naar deze reactie
21/08/2008 @ 11:17
Vke

ik ben pas 13 weken wer en pieker hier al over.
Ik werk voltijds tot 17,30 en zou ook graag thuisblijven. maar financieel is dit echt niet haalbaar.
Volgens mij hebben we dat gewoel allemaal wel.

Link naar deze reactie
21/08/2008 @ 14:38
Sasha

Veel mama's vinden dat erg... Ook ik, maar we moeten allemaal onze boterham gaan verdienen.

Denk ook maar eens na wat het er allemaal leert... Zelfstandig eten, sneller naar het potje (eigen ritme natuurlijk), slapen in groep met geluid, leren knutselen, prikken, verven, samen spelen. Ik had eerst een onthaalmoeder die er niets mee deed en na een ongeval bij haar thuis hebben we onze zoon er weggehaald. gelukkig verhuisde er een kindje zodat we plaats hadden. Op 1 maand tijd ging hij enorm vooruit. Hij kon op 17mndn niet alleen eten, een maand later wel. Ze moeten verder met de groep en ik ben zéér tevreden van mijn kribben. voor onthaalmoeders heb ik het minde. alle leeftijden samen, ietsje minder tijd voor de kinderen... Maar ieder zijn keuze en natuurlijk als je dat maar als opvang hebt (zoals wij in 't begin) dan schik je je er wel naar;

Sasha

Link naar deze reactie
21/08/2008 @ 15:30
petitje

Online Status Stuur bericht
mijn pruts is van 5 weken naar de om gegaan. Ik vond dat toen wel meevallen, bracht een slapende baby weg en haalde een slapende baby op.
Ik kwam snel weer in mijn ritme waadoorik me beter voelde dan toen ik thuis was. Hij had enorme last van reflux en sliep niet overdag en heel veel huilen, op dat moment leek die overstap een verademing.
De Om beviel me niet en heb na 2 maand die opvang stilgelegd.
Toen heb ik 2 weken thuis gezeten met mijn 3,5 maand oude baby en toen ik hem toen naar de creche moest brengen had ik t wel moeilijk.
Ik kende hem ,hij kende mij, en de huiler van 5 weken was een schattig actief kindje van 4 maand.
Dus volgens mij hoe langer thuis hoe moeilijker.

Nu gaat alles goed, ik mis hem wel als ie daar is en ik op t werk, maar dat halen we wel in, en ik tik de uren af om hem weer op te halen. Maar hij gaat graag, lacht en trappelt met zijn voetjes als ik hem afzet.

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]