< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Kindjes met een handicap » wat is het????

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
27/06/2008 @ 20:16

Online Status
HALLO

ik vroeg me af of er nog mensen zijn die zich hierin vinden. mijn dochter is nu 2 jaar geworden en spreekt amper echte woorden. dadada en neeneenee en soms iets wa op een woord trekt komt eruit anders ganse conversatie in iets wat onverstaanbaar is. van kind en gezin willen ze nu da ik naar een hoor en taal revalidatiecentrum ga om haar daar te laten testen.
ik zou daar nog zeker drie maand moeten wachten maar vind da te lang, waar zou ik meer te weten kunnen want zolang kan ik echt niet wachten
ik wil weten wat er met haar is en hoe ik haar kan helpen zich uit te drukken
dank u voor wie antwoord

Link naar deze reactie
28/06/2008 @ 20:06
Dagmaries

Mijn neefje sprak toen hij 3 was nog heeeeel slecht, nauwelijks verstaanbaar. Ik dacht echt dat er iets mis was maar achteraf bleek hij op dat gebied gewoon een beetje langzaam. Het is namelijk helemaal goed gekomen, is nu 14 jaar en praat prima hoor! Einstein scheen overigens ook pas te praten met 3 jaar. Ik zou zeggen, laten testen en je er verder (nog) niet te druk over maken. Sterkte
Link naar deze reactie
28/06/2008 @ 20:49
Ann

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Ik heb ook een neefje die op 2,5 jaar amper een woord sprak! (Hij zei alleen dank u als hij iets kreeg van zijn ouders, verder niks!). Kind en gezin maakte er ook een drama van, maar hij leek alles goed te begrijpen, dus zijn ouders waren er redelijk gerust in. Zodra hij naar school is beginnen te gaan, is het erg snel veranderd hoor! Nu babbelt hij als de beste

Zes maand geleden sprak mijn zoontje al meer dan zijn neefje (die toch een jaar ouder is), maar nu Onze zoon begint nu ook voorzichtig zinnetjes te maken en zo (en tot grote trots van mama al eens correct een verleden tijd te gebruiken en zo), maar zijn neefje gebruikt nu echt mooie volzinnen hoor! Kan dus op korte tijd helemaal omslaan! Nog niet panikeren!

Link naar deze reactie
28/06/2008 @ 21:20
Marleen

mijn zoontje spreekt ook onverstaander. Hij had een hele eigen woordenschat, maar gebruikte wel voor alles steeds deze zelfde klank. Zo konden wij communiceren. Met 1,5 jaar is hij naar logopedie geweest toen een poosje niet (plaatsen buisjes verbeterde een heleboel, had vaak last van zijn oren) Nu met ruim 3 gaat hij weer, omdat hij toch wel redelijk moet kunnen praten voor school
Link naar deze reactie
30/06/2008 @ 13:38

Online Status
dank u voor degene die reageren

het is lastig niet weten wa er kan zijn en dan nog eens moeten wachten tot september oktober voor meer te weten, we zijn nu op zoek om via een andere weg bepaalde testen te laten doen.
als ze het woord authistis of adhd laten vallen schrik je wel eens
en dat enkel omdat ze heel actief is. ze sta op rond acht uur en ga savonds ook tegen achten naar bed en daartussen slaapt ze niet.
en da gecombineerd met het feit da ze nog niet praat en enkel klanken vormt doet hun twijfelen of niet iets anders kan zijn dan een gewone spraakachterstand

Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 21:56
Viena

Hallo,

ik heb je bezorgdheid met heel veel belangstelling gelezen want ik werk namelijk als therapeut in een revalidatiecentrum voor kinderen met leer- en ontwikkelingsstoornissen. Ik heb vooral kindjes met een autismespectrumstoornis (beter gekend als autisme) in therapie. Jouw bezorgdheid hoor ik geregeld bij onze ouders. Ik meen dat je inderdaad beter eens contact op neemt met een revalidatiecentrum. Indien je de wachttijd te lang vindt, kan je misschien eens contact opnemen met een zelfstandige logopedist. Zij/hij kan ook al enkele testjes afnemen en eventueel therapie starten in afwachting van de testing in het revalidatiecentrum.

De termen autisme en ADHD vallen inderdaad zwaar in de maag, maar een vertraagde spraak-en taalontwikkeling hoeft zeker niet te wijzen op een stoornis. Daarvoor heb je nog heel wat andere aspecten voor nodig. Maar daar is echt wel wat specifieke kennis voor nodig...

Hopelijk heb ik je toch een beetje kunnen helpen. Ik wens jullie dan ook heel veel sterkte in deze onzekere periode...

Link naar deze reactie
06/08/2008 @ 21:36
mama˛

Als kleuterleidster kom je vaak kindjes tegen die niet of slecht praten maar dan vertel ik de ouders altijd dit verhaal:
"mijn broer sprak tot en met de laatste kleuterklas (het jaar dat hij 6 werd) enkel met klinkers! echt waar! we hebben hem hier nog 'op band' staan maar verstaan er natuurlijk niets meer van.
Hij zei e...a tegen zwembad en oe...e...ke tegen snoepeke...
Ongelooflijk.
Ondertussen is hij de 30 gepasseerd en is hij handelsingenieur..."
Dus... maak je maar geen zorgen... met eventueel wat hulp van logo komt het wel in orde!

Link naar deze reactie
14/08/2008 @ 12:55
calimero

Het neefje van Nina werd 2 begin juni en spreekt heel weinig: mama, papa, aajn (= aaron, zijn broer). Voor de rest zegt hij eigenlijk niets verstaanbaars... Zijn broer heeft ook lang gewacht om goed te praten, hij ging al naar de kleuterklas toen het op gang begon te komen. Hij heeft nooit testen of logopedie of zo gekregen. Bij hem kwam het vanzelf en hopelijk bij zijn broertje ook eens hij naar school gaat.
Je hoeft je echt geen grote zorgen te maken hoor! Alles op zijn tijd!

Link naar deze reactie
14/08/2008 @ 14:31
Barbara

Laat aub je hoofd niet op hol brengen door K&G!!!
Mijn zoontje was ook achter op zijn spraak, eens hij naar school ging leerde hij elke dag bij en je zou hem nu moeten horen tetteren!!!
Mijn vriendin haar zoontje moet nu ook in sept op school starten en spreekt ook nog niet (allé, ik begrijp er in ieder geval niets van, en hij spreekt ook niet veel). We zullen zien, maar ik ben er bijna zeker van dat ook bij hem de spraak zal beteren eens hij naar school gaat en met leeftijdsgenootjes moet communiceren en zijn mannetje trachten te staan tussen die bende kinderen...
Ik werk in de psychiatrie en ik vind dat er de laatste tijd veel misbruik w gemaakt van de termen ADHD en Autisme... Spijtig voor de mensen die echt met deze stoornissen worstelen...

Link naar deze reactie
20/08/2008 @ 13:50
kleintje

Online Status Stuur bericht
Ik heb 4 kinderen waar van er 1 is met de diagnose ADD...De 2 jongens worden nog getest.De jongste verdenken we van ADHD en de oudste van Asperger.
Bij geen van de kinderen hebben we problemen met praten gehad.(de jongste is natuurlijk nog te jong)

Wel hebben we de oudste en de jongste laten testen bij het adiologisch centrum (NL).Daar gingen ze het gehoor teste en dat was prima in orde.
Bij kinderen met een vorm van autisme valt het wel op dat ze soms niet lijken te luisteren.
Dit ervaren we met al onze kids.
Nu heb je autisme in verschillende vormen en gradaties....Dus laat je niet gek maken hoor.

Als jij ziet dat je kind alles goed begrijpt dan is er toch niets aande hand...waarschijnlijk gaat je kind na verloop van tijd hele zinnen zeggen.

Vertrouw op jezelf en laat je niet gek maken.

Link naar deze reactie
20/08/2008 @ 15:24
Joyce

Ik zou me geen zorgen maken hoor. Mijn zoontje is 4 1/2 en praat nu wel verstaanbaar, maar je moet hem met sommige dingen wel helpen met uitspreken.
Dit heeft ook een tijdje geduurd. Iedereen zei dat ie logopedie nodig had, maar de KNO arts zei dat het niet zoveel zin heeft op deze leeftijd.
En hij gaat nu in een stijgende lijn, dus ik maak me er ook niet meer druk om. Heb dat wel gedaan, dus snap je zorgen. Maar als ik kijk naar mijn manneke...dan denk ik...geef het de tijd.

Groetjes,
Joyce
Link naar deze reactie
21/08/2008 @ 21:31

Online Status
hoi hoi
we hebben haar eens laten observeren door klinische therapeute voor later toch niet te moeten zeggen "hadden we maar".
blijkt dat er toch enkele dingen overeenkomen met autisme. haar taal en blijkt nu ook haar grove motoriek. ze is heel verfijnt en slim op verfijnde zaken maar de grove dingen niet.
we zijn nu doorverwezen naar een kinisist omdat ze geregeld ook spastische neigingen heeft
dus mja maar de therapeut zei ook dat zeggen dat ze autistisch is ze niet vlug gaan doen omdat ze nog zo jong is en dat het ook gewoon losstaande dingen zijn
dus ja afwachten

Link naar deze reactie
21/08/2008 @ 22:45
FLIE

Hey,

Ook bij ons is 'taal' een hekelpunt. Jordan had zijn eigen taaltje dat wel iets verbeterde naarmate de 1ste kleuterklas vorderde. Toch logo gestart vanaf 5 jaar. Tegenwoordig (hij is 7) krijgt hij therapie in zo'n (zoals hogervermeld) revalidatiecentrum en doet het eigenlijk best wel knap. Op taal scoort hij momenteel heel goed. Nu nog fijn motorisch, maar dat vordert ook al beetje bij beetje. Ook hier 'spreekt' men van ASS maar niemand kan mij een echte diagnose geven. Redelijke gelijkenissen, maar toch niet stereotiep. We kunnen hem 'in actie' laten filmen in het ziekenhuis, zodat er 101 dokters hem op tape kunnen bekijken en dan kunnen zeggen ja of nee. Maar ons ventje heeft al genoeg meegemaakt. We laten hem nu zijn ding doen en we zien wel. Hoe zie ik Jordan? Als Jordan. Men zegt van kindjes met Autisme Spectrum Stoornis, een gewoon kind met een speciale handleiding. Ik bekijk het dan maar zo. Hij is heel speciaal, op een positieve manier. Soms lastig en dan weer heel lief. Maar is dat dan zo anders? Misschien de manier waarop hij situaties aanpakt. Anders dan 'normale kinderen'. Maar hij pakt situaties aan, op welke manier dan ook. Is hij dan zo abnormaal? Ik weet het niet. Hij zal zijn weg wel vinden. Net zoals elk ander kind. Met hulp of zonder. ASS daar ga je niet dood van he! (God zij dank)

Groetjes en het beste

Natalie

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]