Zonder pijn bevallen kan helaas niet, maar die pijn aankunnen zonder die verdoving is toch wel wat voor vele vrouwen een must is of een mijlpaal. Ook ik heb dat zo ervaren bij mn eerste bevalling. Ik ging het ziekenhuis binnen met 7cm opening en persweeën en kreeg de kans niet om epidurale te vragen want drie kwartier later was mijn zoon geboren. Achteraf gezien was ik enorm blij en gelukkig dat ik ben bevallen zonder epidurale en dat ik mn innerlijke oerkracht heb kunnen ervaren.
Zoals beloofd heb ik wat homeopatische middeltjes opgezocht. Bij elk middeltje staat een specifieke symptoombeschrijving. Het is eigenlijk meer voor vroedvrouwen geschreven denk ik.
Aconitum: plotseling hevige doodsangst, weeën pijnlijk, alle slijmvliezen droog, met betrekking tot de baby: angst voor het kind, grote geboorteshock.
Arnica: bij niet te lokaliseren weeënpijn, het hele lichaam voelt geradbraakt; na bevalling voor een goede wondgenezing.
Belladonna: heftige weeën: opeens wel-opeens weer weg. De vrouw wijst elke aanraking af, heeft hoogrood gezicht en transpireert over heel het lichaam, ze maakt een prikkelbare, geërgerde indruk.
Chamomilla: de vrouw is ongeduldig, ervaart de weeën als ondraaglijk en wil een pijnbestrijder, wijst elke hulp af, maakt een agressieve, bijna hysterische, vaak al vanaf het begin van de bevalling.
Coffea: ondraaglijke pijn, bewusteloos tussen de weeën door.
Gelsemium: rusteloosheid, bang voor wat komen gaat, trillend van zwakte bij nerveuze opwinding, wil vastgehouden worden
Nux vormica: overprikkelde en gestreste vrouw, de pijn vd weeën maakt haar nerveus, ze kan niet veel pijn aan, heeft altijd medicijnen geslikt, sterke neiging tot braken, voelt druk op blaas en darmen, kan niet tegen tocht, wil warmte en verdoving.
Pulsatilla: huilerige vrouw, gebrekkige weeënactiviteit, overdragenheid, heeft frisse lucht nodig, wil gaan lopen, is wispelturig in haar weeën, haar stemming, haar lichaamshouding.
Sepia: de vrouw maakt een vermoeide indruk, moet eerst nog dringend andere dingen doen voordat ze naar het ziekenhuis gaat, wil urenlang in een warm bad - zou het liefst daar bevallen, pijnlijke, zeurende, naar beneden drukkende weeën, in de schede als steken voelbaar.
"Met deze geneesmiddelen is het goed mogelijk de vrouw te ondersteunen, zodat ze voor de geboorte weer actief is en kan persen. Ik wil benadrukken dat het niet mogelijk en ook niet zinvol is om weeënpijn weg te toveren met homeopathische middelen. Natuurlijke methoden dragen wel bij tot een natuurlijke bevalling en dat is merkbaar."
Die laatste zin kan ik van meespreken. Ik heb mijn zwangerschappen en bevallingen begeleid op natuurlijke manier en ik keek zelfs uit naar de bevalling. De pijn neem je er dan gewoon bij en is zinvol.
Ik weet niet of je hier iets mee bent. Maar als je jezelf een beetje kent, kan je dit bespreken met een homeopaat.
Liefs Jedi