< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » De bevalling en erna... » homeopathie en bevallen

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » De bevalling en erna...
homeopathie en bevallen
18/04/2007 @ 14:44
Davina

Online Status Stuur bericht
Wij zijn hier nogal voorstanders van homeopathie. Nu hoorde ik dat er bepaalde homeopathische middelen zijn die je al in je zwangerschap kan nemen ofwel tijdens de arbeid om de bevalling beter te laten verlopen en om de pijn beter te doorstaan.
Wie heeft hier ervaring mee?
Welke middelen gebruikte je? Wie had je dat advies gegeven?
Ook informatie rond etherische olieën is welkom!

dank jullie wel!
Davina

Link naar deze reactie
18/04/2007 @ 15:07
Mammie-D

hey davina

Ik gebruik nu sinds week 34 de olie van weleda, perineum masasageolie. Dat is om de huid daar beneden wat soepeler te maken voor de bevalling. Dit verkleint de kans op een knip en om in te scheuren en bovendien ruikt het erg lekker!
De olie is verder helemaal op natuurlijke basis.
Meer weet ik niet wat je nog meer kan gebruiken tegen de pijn.
Ik weet wel dat als je weeen hebt je het best een lavendelbad (lavendel badolie) kan nemen, dat werkt zeer ontspannend en kalmerend.
Geniet nog lekker van je zwangerschap!

Liefs denise

Link naar deze reactie
18/04/2007 @ 16:26
dieke 9Maand Moderator

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Ik heb tijdens mijn bevallingen de druppeltjes Rescue Remedy (Bachbloesems) gebruikt om kalmte te bewaren. Goed spul :) Was een tip van mijn vroedvrouw.

Link naar deze reactie
18/04/2007 @ 16:43
Davina

Dat heb ik ook gebruikt, ook op aanraden van de vroedvrouw. Ik was ook heel kalm en gefocust (tijdens het persen dan toch). Ik lach vaak dat het mijn 'epidurale' was. Mijn dochter heeft ook al veel aan de druppeltjes gehad. Dat staat ook heel zeker op mijn lijstje voor bevallingsspullen!
Maar ik zoek iets voor de pijn wat beter te dragen tijdens de arbeid. Ik kon mijn weeën helemaal niet goed verdragen. Alleen de massage van de vroedvrouw hielp.

Link naar deze reactie
19/04/2007 @ 11:59
Jedi

Om de pijn beter te verdragen zijn er wel wat homeopatische middeltjes, maar je mag die nooit nemen op eigen houtje. Homeopathie is iets heel persoonsgericht. En het kan zijn dat het middel dat je neemt net niet hetgene is dat jij nodig hebt. Het zit ingewikkeld in mekaar.
Ik heb een boek waar er wel wat middeltjes in staan. Nu moet ik mn zoon ophalen van school maar ik kom ze zeker op het forum zetten.
Liefs Jedi

Link naar deze reactie
19/04/2007 @ 12:53
Ike

Online Status Bekijk profiel
Hey!

Homeopathie is inderdaad echt wel op maat gemaakt, afhankelijk van je constitutie... ik moet nu bvb. pulsatilla nemen om mn baarmoedermond soepeler te maken (neem ik sinds 6 weken voor de uitgerekende datum) en de vroedvrouw zei dat mijn baarmoederhals al zacht was en beetj eingekort (0.5cm) maar of dit nu aan de homeopathie te wijten is kan ik natuurlijk niet bewjzen hé! Nu, baat het niet dan schaadt het niet é
Verder moet ik ook arnica nemen wanneer de weeen beginnen, vooral om heftig bloedverlies te voorkomen en om beter te herstellen (wonden ed).
Natuurlijke supplementen zijn natuurlij iets anders en ik denk dat die min of meer dezelfde uitwerking hebben bij iedereen (bvb. lavendelolie enz).
Ik zou natuurlijk ook supergraag een alternatief voor een epidurale willen op basis van natuurproducten, dus als er iemand iets weet: shoot!!! hihi (epidurale wil ik eigenlijk echt niet hoor)

liefs en erg veeel succes mensen!
Ike en ukke

Link naar deze reactie
19/04/2007 @ 14:22
dieke 9Maand Moderator

Goh Davina

Ik weet wat je bedoelt. Ik heb het 2 keer zonder epidurale gedaan en Rescue ten spijt, heb ik enorm pijn gehad. Bij beiden was de arbeid ook lang, dus moeha... als ze daar nu eens een natuurlijk middeltje voor zouden hebben!!!

Link naar deze reactie
19/04/2007 @ 21:43
Jedi

Zonder pijn bevallen kan helaas niet, maar die pijn aankunnen zonder die verdoving is toch wel wat voor vele vrouwen een must is of een mijlpaal. Ook ik heb dat zo ervaren bij mn eerste bevalling. Ik ging het ziekenhuis binnen met 7cm opening en persweeën en kreeg de kans niet om epidurale te vragen want drie kwartier later was mijn zoon geboren. Achteraf gezien was ik enorm blij en gelukkig dat ik ben bevallen zonder epidurale en dat ik mn innerlijke oerkracht heb kunnen ervaren.

Zoals beloofd heb ik wat homeopatische middeltjes opgezocht. Bij elk middeltje staat een specifieke symptoombeschrijving. Het is eigenlijk meer voor vroedvrouwen geschreven denk ik.
Aconitum: plotseling hevige doodsangst, weeën pijnlijk, alle slijmvliezen droog, met betrekking tot de baby: angst voor het kind, grote geboorteshock.
Arnica: bij niet te lokaliseren weeënpijn, het hele lichaam voelt geradbraakt; na bevalling voor een goede wondgenezing.
Belladonna: heftige weeën: opeens wel-opeens weer weg. De vrouw wijst elke aanraking af, heeft hoogrood gezicht en transpireert over heel het lichaam, ze maakt een prikkelbare, geërgerde indruk.
Chamomilla: de vrouw is ongeduldig, ervaart de weeën als ondraaglijk en wil een pijnbestrijder, wijst elke hulp af, maakt een agressieve, bijna hysterische, vaak al vanaf het begin van de bevalling.
Coffea: ondraaglijke pijn, bewusteloos tussen de weeën door.
Gelsemium: rusteloosheid, bang voor wat komen gaat, trillend van zwakte bij nerveuze opwinding, wil vastgehouden worden
Nux vormica: overprikkelde en gestreste vrouw, de pijn vd weeën maakt haar nerveus, ze kan niet veel pijn aan, heeft altijd medicijnen geslikt, sterke neiging tot braken, voelt druk op blaas en darmen, kan niet tegen tocht, wil warmte en verdoving.
Pulsatilla: huilerige vrouw, gebrekkige weeënactiviteit, overdragenheid, heeft frisse lucht nodig, wil gaan lopen, is wispelturig in haar weeën, haar stemming, haar lichaamshouding.
Sepia: de vrouw maakt een vermoeide indruk, moet eerst nog dringend andere dingen doen voordat ze naar het ziekenhuis gaat, wil urenlang in een warm bad - zou het liefst daar bevallen, pijnlijke, zeurende, naar beneden drukkende weeën, in de schede als steken voelbaar.
"Met deze geneesmiddelen is het goed mogelijk de vrouw te ondersteunen, zodat ze voor de geboorte weer actief is en kan persen. Ik wil benadrukken dat het niet mogelijk en ook niet zinvol is om weeënpijn weg te toveren met homeopathische middelen. Natuurlijke methoden dragen wel bij tot een natuurlijke bevalling en dat is merkbaar."

Die laatste zin kan ik van meespreken. Ik heb mijn zwangerschappen en bevallingen begeleid op natuurlijke manier en ik keek zelfs uit naar de bevalling. De pijn neem je er dan gewoon bij en is zinvol.
Ik weet niet of je hier iets mee bent. Maar als je jezelf een beetje kent, kan je dit bespreken met een homeopaat.
Liefs Jedi

Link naar deze reactie
20/04/2007 @ 08:12
dieke 9Maand Moderator

Hoi Jedi

Ik weet dat je het waarschijnlijk niet zo bedoelt, maar ik wil toch even ingaan op wat je zegt over de pijn: 'je neemt die er gewoon bij'. Over pijngrenzen valt natuurlijk te discussieren, maar geloof me maar als ik zeg dat die van mij vrij hoog ligt. Heb mijn deel van auto-ongelukken en operaties al gehad om dat over mezelf te weten.

Ik ben er na mijn 2 bevallingen dan ook van overtuigd dat niet alleen de pijngrens een factor is die meespeelt, maar ook de aard van de bevalling. De ene bevalling is zeker de andere niet, en de ene brengt geheid meer pijn mee dan de andere.

Mijn eerste bevalling was, sorry dat ik het hier zo zeg, op dat vlak een hel. Op 7 cm ontsluiting bleef het hele zaakje gewoon steken, terwijl de rugweeenstorm wel bleef aanhouden. Achteraf bleek dat die onstluiting verder voor geen millimeter vorderde (het heeft van 7 tot 10 4 uur geduurd) omdat mijn zoontje een sterrenkijkertje was. Ik was ook 'pas' in het ziekenhuis toen ik al een dikke 5 cm had, en toch heeft het dus sinds die 5 nog ongeveer 10 u geduurd eer mijn kleintje geboren werd. Dan 'neem je die pijn er niet zomaar gewoon nog even bij hoor'.

Mijn tweede bevalling duurde minder lang, maar ik had weer heftige rugweeen, weeral omdat mijn kindje een beetje 'fout' lag (had lang in stuit gelegen en was nog niet volledig gedraaid). Een dikke 3 u na aankomst (op bijna 7 cm) in het ZH, was hij er gelukkig al wel. In zijn geval was de pijn ook superheftig, maar bij hem zou ik eventueel achteraf nog kunnen zeggen: je neemt het erbij.

Natuurlijk ben ik blij dat ik die oerkracht nu zelfs al 2 keer heb mogen ervaren. Was het pijn die ik er 'zomaar bij nam'? Nee. Ik herinner me nog goed het moment waarop men bij 8 cm bij de 2de bevalling zei dat het zaakje precies bleef stilliggen. Ik heb gesmeekt om een epidurale omdat ik geen tweede keer het scenario van mijn eerste bevalling wou. (Heb die epidurale natuurlijk niet meer gekregen)

Hiermee wil ik niemand onnodig bang maken, natuurlijk. Maar gewoon, ik vind het ook niet juist om de pijn bij een bevalling te verbloemen. Dat komt bij mij een beetje te belerend over naar vrouwen die wel kiezen voor een epidurale verdoving. Nogmaals, je zal het echt wel niet zo bedoeld hebben hoor, jedi. Maar persoonlijk zit mij deze uitspraak van een vroedvrouw tijdens mijn laatste bevalling nog altijd hoog: ze hadden dit maal nieuwe bedden waarbij de voetsteunen bij persdrang nog moesten gemonteerd worden. Ze plaatsten die krengen zo ver uit elkaar dat ik het gevoel kreeg dat mijn rug in 2 ging breken (heb zo al een zwakke rug). Zegt daar een vroedvrouw: Tja madammeke, zonder je benen open te doen zal je niet kunnen bevallen hoor! Ik dacht dat ik zou ontploffen! Dat tijdens mijn tweede bevalling zonder epidurale, geen enkele ruimte om eens goed te vloeken van de pijn, neenee, ik moest stil zijn en doen wat zij me zegden. Verfoeilijk!

Link naar deze reactie
20/04/2007 @ 14:11
Jedi

Tja Dieke dat is nu exact de reden waarom ik ervoor kies om thuis te bevallen. Mijn eerste bevalling ervaarde ik zo paniekerig, bang en boos op die stomme vroedvrouw met haar belachelijke uitspraken!! Ik weet precies wat je bedoelt.
En ja natuurlijk (en nee ik heb dat zo inderdaad niet bedoelt) hangt alles af van de aard van je bevalling. En ik vind het van jou kant toch heel erg "oer" dat je zo'n bevallingen zonder epidurale hebt kunnen doen. Ik kan me goed voorstellen hoe hard je hebt afgezien. Ik spreek over zwangerschappen en bevallingen zonder complicaties en zonder moeilijkheden wanneer ik zeg dat je de pijn er gewoon bij neemt. Het is waar wat je zegt dat de pijn verbloemen tegenover vrouwen die een eerste kindje krijgen echt not done is, maar veel vrouwen zijn net bang voor die pijn. Ik heb het al een paar keer gezegd hier op de forum. Elke bevalling is anders, elke vrouw is anders, ervaart anders en heeft een andere pijngrens. Bevallen is iets heel persoonlijks. Wat voor mij een zalige ervaring was, was voor jou een hel. Gewoon omdat onze situatie anders is. Dus eigenlijk kunnen wij niet voor iemand anders zeggen of ze gaan afzien of niet. We kunnen hen enkel onze eigen ervaringen meedelen.
Dieke nogmaals chapeau hoor; je hebt tweemaal bewezen dat je toch enorm sterk bent.
Zou je nog een kindje willen of heb je je buik ervan vol? Ik kan wel begrijpen dat een volgende bevalling je af zou schrikken. Dat deed het bij mij al na mn eerste en die duurde maar 2u.
Groetjes Jedi

Link naar deze reactie
20/04/2007 @ 17:15
dieke 9Maand Moderator

Hey Jedi

Bedankt voor je berichtje. Mij nu zo gaan bestoefen is echter niet nodig, daarvan ga ik helemaal .

Maar als jij dat doet bij mij, mag ik dat ook bij jou doen he. Jij hebt gewoon helemaal nog veel meer moed dan ik. Ik had bij allebei mijn kindjes zo graag een thuisbevalling gedaan!!! Waarom dan niet? Omdat ik te bang ben dat er iets mis zal gaan en ik niet tijdig in het ziekenhuis zal zijn. Misschien is dat ook wel omdat ik Belgische ben (jij niet, veronderstel ik?) en het hier al erg stoer klinkt wanneer ik zeg dat ik poliklinisch bevallen ben (alleen naar ZH voor de bevalling en dan naar huis).

Na mijn eerste bevalling had ik wel al afgesproken met mijn vroedvrouw dat ze de arbeid hier thuis kwam begeleiden zodat ik echt pas op het laatste nippertje naar het ZH zou hoeven. Daarom ook dat ik dat een fijnere ervaring vond dan de eerste keer. Maar dan krijg je dus nog zo een belachelijke opmerking van zo'n stagiaire-vroedvrouwke dat zelf nog te jong is om te weten wat bevallen is

Soit, van mij voor jou dus ook petje af, dat je het toch aandurft thuis te bevallen. Hier, in mijn omgeving, is het medisch personeel dat mij begeleidde erg positief over mijn wil poliklinisch te bevallen (ook al niet makkelijk te vinden, medisch personeel die dat okee vinden, want hier is het de gewoonte om 5 dagen in het ZH te blijven bij een bevalling, godbetert) maar thuisbevallen, na nee, dat zien ze niet zitten.

Maar ik ben nu wel erg offtopic aan het gaan (net als mijn vorige berichtje) dus...

Groetjes!

Link naar deze reactie
20/04/2007 @ 18:01
Davina

Hoi dames,

hartelijk bedankt alvast voor jullie reacties.
Jedi, ik heb de middeltjes afgedrukt en ga ze hier ook eens bekijken en meer info over opzoeken. Waaruit kwamen ze?

Nu heb ik ondertussen we al één ding vernomen rond die homeopatische middelen. (zal wel vreemd lijken...)
Wij hebben pas een nest pups gehad en wij hebben onze teef homeopatisch behandeld tijdens de bevalling. Onze homeopatische dierenarts heeft ons toen op het hart gedrukt om zeker geen arnica te gebruiken zolang de bevalling aan de gang is. Arnica legt de weeën stil. en dat zou bij de mens hetzelfde zijn, vertelde hij. Arnica is een uitstekend middel om na de bevalling in te nemen om zo een beter herstel te hebben, maar tijdens de bevalling is het een echte afrader.

Ik ga de middeltjes van het forum zeker eens bespreken met onze HA. Mijn gyne moet ik hiervoor niet om advies vragen, hij is op dat gebied nog wat achter(lijk) Hij vergelijkt thuisbevallen met bevallen in het bos in Roemenië! En bevallen in bad is toch maar een vieze bedoening!

groetjes
Davina

Link naar deze reactie
21/04/2007 @ 11:56
Jedi

Nee, Dieke ik ben net zo belgisch als jij hoor!!
Enne mijn eerste bevalling werd begeleid door een gyne van het ziekenhuis. Ik had een geboorteplan opgemaakt met daarin mijn wensen rond de bevalling. Ze las dat en zei me vlakaf dat ze daar geen rekening mee hielden. Ik wou bv een geurbrander meenemen met lekkere rozengeur, daar trok ze al ogen bij; ik wou enkel ingeknipt worden wanneer dat echt echt echt nodig was!!; nee hoor, dat doen ze standaard in het ziekenhuis, zo komt die baby gemakkelijker!!! pff, ik voelde mij ne nummer daar; madam moest elke maand is effe in mijn dossier kijken om te weten wie ik was! bah, voor mij is bevallen in een ziekenhuis productie. Die gyne's en vroedvrouwen werken precies in een fabriek! Echt een raar gevoel. Ik dacht dat mensen zo'n beroep kiezen uit interesse voor mensen, maar blijkbaar niet zo dan. En mijn 5dagen kraamtijd waren al even erg. Ik heb me nog nooit zó eenzaam gevoeld als toen! Volgens mij is de babyblues daar uitgevonden. Bij mijn tweede zwangerschap werd ik bevangen door angst en onzekerheid. Ik durfde eerst ook niet goed thuis te bevallen, dus ging ik raad vragen aan diezelfde gyne. Toen ik zei dat ik poliklinisch wou bevallen met een eigen vroedvrouw, lachtte ze me uit en zei me letterlijk dat dat uit den boze was! Ik heb de zure appel doorgebeten na een lange dag huilen en heb een zelfstandige vroedvrouw gecontacteerd en was na de eerste consultatie direct verkocht. Ik had eerst ook schrik voor dingen die mis konden gaan, maar zij vertrekken altijd van het uitgangspunt: gezonde baby, gezonde moeder. Wanneer er ook maar iets kan duiden op complicaties, mag je gewoon niet thuis bevallen. De consultaties duren 1uur en in dat uur wordt er gepraat over hoe jij je voelt, wat je voelt enz... . Het wordt daarom heel persoonlijk en je krijgt een band met die mensen. Zalig!
Maar dames dat zijn mijn gevoelens, laat u hierdoor niet beïnvloeden, als jij je goed voelt in het ziekenhuis van jouw keuze is dat allemaal zeer oke.
Dit is ook iets persoonlijks, dat maakt ieder voor zich uit.
Euh Davina, wat vind je zo vies aan bevallen in bad?
Mijn jongste is in bad geboren, wat helemaal niet gepland was trouwens. Ik ging even een bad nemen om mijn weeën op te vangen en ploep daar was Senne(iets te simpel uitgelegd, maar je begrijpt me wel). En achteraf gezien was dit een zalige ervaring.
Liefs

Link naar deze reactie
21/04/2007 @ 16:33
Davina

Sorry Jedi,
Ik ben wat onduidelijk geweest. Voor mij is het altijd een wens geweest om in bad te bevallen. Maar toen ik aan mijn gyne vroeg of dit mogelijk was, kreeg ik dat als reactie. Hij vindt het maar vies. Waarschijnlijk voor zichzelf! Sommige gyneacologen komen toch van een andere planeet, of zijn in het verkeerde tijdperk geboren.Die van mij is thans helemaal niet zo oud, maar hij is wat ouderwets!

Link naar deze reactie
21/04/2007 @ 22:41
Jedi

Ben je dan nog wel tevreden met hem Davina?
Ik zou veranderen als ik jou was. Voel je je op je gemak bij je gyne? Ik heb nu 4vroedvrouwen en een schat van een gyneacoloog. En ik voel me bij allemaal enorm thuis, we delen dezelfde mening en ik kan bij hen allen terrecht met vragen en problemen. Ik ga alleen naar mijn gyne voor echo's en uitstrijkjes, ja en hij heeft mijn curettage ook gedaan. En heeft me toen toch wel heel zacht benaderd en me gerustgesteld vlak voor ik onder narcose ging. Ik ben heel tevreden over mn team
En wat in bad bevallen betreft, dat moet je toch eens proberen als je de kans krijgt. Ik droomde daar totaal niet van, het gebeurde gewoon en dat vond ik toch wel uniek.
slaapwel

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]