< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » De bevalling en erna... » Mijn verhaal van de snede van de keizer

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » De bevalling en erna...
Mijn verhaal van de snede van de keizer
04/04/2007 @ 19:10

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Graag vertel ik jullie mijn verhaal van men KS.
hopelijk heb je er wat aan als je ook een KS staat te wachten. Ik woon in België want ik weet dat het in NL er iets anders aan toe gaat ... Nu ben ik al wat bekomen maar het was heel ingrijpend toch wel, Vooral omdat ik me had ingesteld op vandaag 4 april wanneer de KS zou uitgevoerd worden maar onze kleine spruit besliste er anders over.

Dante lag in stuit al vanaf 28 weken. Ik hoopte dat hij nog zou draaien maar bij de laatste echo op 36 wk bleek dat zen poep in men bekken vast zat dus KS gepland op 4 april op 38 wk 3 dagen. Ideaal om me voor te bereiden dus !

Donderdag 22 maart 2007 : 3.00 u : men water brak, hoewel ik het nog niet goed door had want ik had nog eens een moment gehad dat ik dacht dat het zo ver was maar toen was het urine. Toch maar opgestaan en ja hoor weer een gulp water dat ik niet kon controleren.
Men man wakker gemaakt en om 3.30 u waren we in de kraamkliniek. Zonder iets want we dachten binnen een uurke zijn we terug thuis het zal wel loos alarm zijn. Maar het water bleef komen. In kleine beetjes maar toch 3 u na elkaar. Ik werd getoucheerd en had 2 cm opening en een verstreken baarmoederhals.
Ik dacht : Nu al ? Dat is bijna 4 weken té vroeg !
Ik zei hij ligt wel in stuit en dus werd men gynae uit zijn bed gebeld. Later kregen we de melding dat de KS wordt uitgevoerd binnen 2 u. Waaaaaaaaat ? Zo snel al daar ben ik niet klaar voor ! Onze baby zou geboren worden op 22 maart en is uitgerekend voor 13 april !
Nog 2 u te gaan. De papa wou wat slapen en ik kon het maar niet geloven hoewel men verstand wel zei ' als je water breekt is het onmiddellijk KS, maar ja dat had ik dus nooit gedacht ! 'moest ik in arbeid gaan voor 6 u zal men gynae vroeger komen maar ik had 4 weeën op 3 u tijd dus dat viel goed mee !

Dan was het zover. Toch besefte ik het allemaal niet goed.
Ik liet alles maar begaan maar binnen 30 min zijn we mama en papa en dat is toch even wennen.
Wat een druk gedoe in de operatiezaal ... 6 personen stonden rond me met de melding : we gaan eraan beginnen mevrouw ! Ik dacht jaja das goed maar waarom zoveel commotie zo vroeg op de ochtend ? Ik geloofde het nog steeds niet.

Ik kreeg een epidurale wat op zich niet echt pijn deed. Enkel wat getrek en geduw in men rug. Dan werden men benen warm en zwaar en ik werd een beetje high. Maar dat leuke gevoel sloeg onmiddellijk om in misselijkheid en braakneigingen. Men hartslag daalde en men bloedruk daalde naar 9 ! Ik zei nog ik zie zwart voor men ogen en voelde me echt heel slecht. Het bleek een nevenwerking te zijn van de verdoving. Ik kreeg wat zuurstof en iets ingespoten en voelde me terug kiplekker. Daar was de papa. Hij kwam naast me zitten in zijn chirurgen-groene pak.
Men gynae begon te snijden en schroeien. Dat duurde nog lang toch wel een 15 min voor hij aan onze baby kwam.
Wij konden de operatie volgen in de weerspiegeling van de lampen. Daar zagen we zijn stuitje. Maar Dante zat wat moeilijk en de verloskundige moest op men buik duwen.
Om 6.43 u werd Dante Verspeet geboren. Dik 3 weken té vroeg, geschat op 2.188 kg en met een uiteindelijk gewicht van 2.810 kg en 45 cm groot ( of zal ik zeggen ‘klein’ )
Hoofomtrek 34 cm.
Hij huilde onmiddellijk en wel 10 min lang en ik was er gerust in. We kregen hem even te zien. Zo een lief hummeltje met allemaal huidsmeer. Dan deed de kinderarts de controles in de open coeveuse. Een Apgarscore van 9 op 10 ! Dan mocht hij terug bij de mama en papa. Wat langer nu en wij hem maar knuffelen. Intussen doen de artsen hun werk verder. Baarmoeder leegzuigen, alles schoon maken en dan laag per laag dichtnaaien. 7 lagen worden gehecht binnenin. Baarmoeder-buikvlies-spieren-huid ...

Papa en Dante gaan naar boven. Even opwarmen in de coeveuse en intussen wordt mama verder geopereerd. Wat duurt dat nog lang. Na een klein uurtje was alles achter de rug en werd ik naar de recovery gereden. Daar lag ik dan moederziel alleen. Maar papa was snel bij me. Dante lag nog wat op te warmen in de couveuse en ik was zo benieuwd hem te zien want zijn huidsmeer is al deels verdwenen. Ik kreeg beweging in mijn benen en werd naar de couveuse gereden en daar was hij dan mijn kleine schat !
Wat is ie mooooooi ! Het mooiste kindje van de hele kliniek !

Ik werd naar mijn kamer gereden en ondertussen was het 10 uur. Wat is de tijd snel gegaan !
Dante mocht uit de couveuse en we konden ons kleintje heerlijk bewonderen. De zon scheen in de kamer en alles was perfect. Daar lag ik dan met een katheder in men rug met een pijnpomp aan verbonden, een extra baxter voor de pijn, een infuus met suikeroplossing en een blaassonde, gekluisterd voor de komende 48 u aan men bed. Zaterdagochtend mocht alles afgekoppeld worden.
48 u niets eten en drinken. vooral dat niet drinken was een hel. Ik kreeg zo een spray maar dat hielp echt weinig. Wat had ik een dorst ! Het eerste slokje water kreeg ik na 30 u. Omdat ik nog een epidurale heb werken de maag en darmen nog niet en zou elke soort voedsel en drank braakneigingen kunnen veroorzaken en daardoor kan de naad openscheuren met alle gevolgen vandien. Maar de verlossing was er op zaterdagochtend ! wat een gevoel van alles verlost te zijn.
Maar dan ... op de rand van men bed gaan zitten en douchen wat een hel ! Maar het is doorzetten want je doet het allemaal voor je klein hummeltje hé.
Ik zou hem zo graag eens zelf een bad en flesje geven want dat is allemaal wat moeilijk geweest de voorbije 48 u.
Dag per dag voel ik beterschap. Een keizersnee is pijnlijk en dat vooral de eerste 10 dagen.
Hoesten en lachen is verschrikkelijk ! Het is doorzetten want stappen en staan is niet evident.
Vanaf dag 11 gaat de genezing traag maar is de pijn verdraagzaam.
Elke dag een beetje beter, elke dag een beetje meer genieten van ons klein ventje DANTE.

Link naar deze reactie
04/04/2007 @ 20:09
Teigetje

Online Status Stuur bericht
Proficiat en bedankt voor je verhaal maar ik hoop dat de mijne vlot in stuit komt (wat de dokter ook verwacht)want ik kreeg toch wel wat rillingen met het lezen van je verhaal. Niet fout bedoeld maar ik heb zowieso schrik voor een keizersnede en het is er nog niet beter op geworden.

Link naar deze reactie
04/04/2007 @ 20:11

Mijn gynae wou geen stuitbevalling doen té veel risico's en ons kindje was té klein vond hij. Alsook uitwendig draaien was geen optie. het valt allemaal nog mee en de eerste dagen zijn sel voorbij uiteindelijk. Succes !

Link naar deze reactie
04/04/2007 @ 22:36
nieke

Hoi,

zo herkenbaar! Ik wist ook wel dat het een keizersnede zou worden, maar een datum hadden we nog niet afgesproken en Janna wou ook twee weekjes vroeger op de wereld komen. Dus in die zin ook een verrassing. Om 2 uur vliezen gebroken en om 8 uur is ze geboren. Bij ons hadden ze nog wel lekker gewacht om de gynaecoloog op te roepen, tot de dagdienst gewoon kon komen. Jahaa, dat moeten ze me volgende keer niet meer lappen, het ging wel heel snel. Volop persweëen aan de gang in operatiezaal, en de anesthesist deed het op z'n gemak hoor. Dus ja, begrijp het wel dat ze de arbeid niet te lang willen afwachten. De eerste dagen vond ik ook echt geen lachertje, het is erg pijnlijk, maar na een tweetal weken was ik van alle pijn verlost en tot op de dag van vandaag heb ik totaal geen klachten meer. Ik smeer wel dagelijks goudsbloemzalf aan het litteken (moet een jaar lang ), maar dan zou het heel soepel moeten zijn (kan dus zeker geen kwaad naar een volgende zwangerschap toe).

Is voor de rest alles ok met je spruit? Heeft hij in de couveuse of zo moeten liggen? Doe het maar rustig aan de eerste weken, want het is en blijft toch een hele operatie.

Veel groetjes

Link naar deze reactie
05/04/2007 @ 11:08

Online Status Stuur bericht
ik herken je verhaal ook, van mijn dochtertje ben ik ook bevallen met een keizersnede, ze is wel de uitgekozen dag voor de keizersnede gekomen, ik moest om 9 uur in het ziekenhuis zijn en om 12 uur normaal de keizersnede, maar ik was juist toegekomen en er was een plaatsje vrijgekomen in het ok, dus direct klaarmaken en opereren, ik ben ook misselijk geworden door de verdoving, de pijn vond ik ook enorm, ik kon zelf in het begin mijn meisje niet uit haar bedje nemen als ze weende omdat ik mij bijna niet kon bewegen van de pijn, ik heb uiteindelijk 6 maanden een zeurende pijn gehad, nu 2 jaar later is alle pijn al lang vergeten en het litteken volledig weg, hopelijk binnen 3 maanden geen keizersnede

Link naar deze reactie
05/04/2007 @ 11:28
L.

Hier ook al zeker dat het een ks wordt en wordt toch een beetje stil van je verhaal. k hoopte zo erg dat ik snel mijn kleintjes kon gaan bekijken en zo, maar ziet er precies niet naar uit dat ik dat de eerste twee dagen zal kunnen!! jammer
je bent eigelijk echt niet voorbereid op wat je te wachten staat he!!
k heb wel al uitleg gevraagd aan de gyn, maar dat is vooral wat er in OK zelf gaat gebeuren, over de hersteltoestanden wordt zo precies niet gesproken... zal wel deels persoonsafhankelijk zijn

Link naar deze reactie
06/04/2007 @ 09:10

Wow heftig verhaal. Zo zie je maar weer dat een ieder het anders beleefd. Hier in Nl gaat het idd wel iets anders ja.
De ingreep zelf vond ik niet veel voorstellen , een hele gekke gewaarwording dat wel. Ik moest een half uur op de verkoeverkamer liggen.
Een pijnpomp die men in Belgie krijgt hebben we hier niet.
Je hebt een catheter en een infuus. Beide worden de volgende morgen uit je gehaald. Ik "sprong" toen uit bed om zelf te douchen en te toiletteren. Men keek daar wel vreemd van op in het ziekenhuis.
Na 1.5 dag mocht ik weer naar huis. Eigenlijk achteraf gezien te gek voor woorden maar ok ik kon alles weer zelf. Natuurlijk heb ik erg veel pijn gehad , maar op de een of andere manier heb ik dat gewoon genegeerd. Toen ik thuis kwam dacht ik na 1 week dat ik er wel weer was. Inmiddels zijn we 5 weken verder en heb ik 2 flinke terugslagen gehad. Het ging super maar na 3 weken niet meer. Enorme buikpijnen. Ik moest het rustiger aan gaan doen.
En nu ben ik er wel achter dat het een zware operatie is geweest.
Het herstel duurt echt 6 weken of langer.
Toch er op terug kijkend viel de operatie an sich erg mee. Ik vind het zelfs een mooie ervaring , heel bijzonder.
De dames die nog moeten , maak je niet te druk. Ik weet nog dat ik dat zelf ook deed wat men ook zei , maar echt het is zo'n mooie ervaring !IK ben blij dat het ook zo kon , want het was nodig ivm GBS bacterie hier.
Link naar deze reactie
08/04/2007 @ 09:16
ptibou

Hallo,

Proficiat met je klein!
Ik herken dat ook heel goed!Bij mij is de eerst ook niet leuk geweest maar de tweede was heel anders.Ik kon snel voor de klein zorgen en terug lopen.
Ik heb een collega die een heel goed ervaring heeft met haar ks en wil niet anders bevallen, dat snap ik wel niet!!!
xxx
Ptibou

Link naar deze reactie
10/04/2007 @ 20:22

Hoi,

Heb een spoed KS gehad, kreeg welgeteld 10 minuten om het in mijn hoofd te krijgen dat mijn baby (ondertussen al een flinke jongen van 14 maanden) er via een ander luikje zou uitkomen, effe in paniek! Dus weet wat je doorgemaakt hebt!
Alvast veel geluk met je babytje!!!!!
Link naar deze reactie
12/04/2007 @ 19:06
ger17

ik heb 3weken geledne ook een ks gehad en moet zeggen dat het mij 100% meegevallen is vond de gewone bevalling stuk zwaarder ook het herstel valt me goed mee ik heb bijna geen last van de wond en kan eigenlijk alles al wel weer nu ik zou het dus ook zo weer over doen zo zie jemaar dat het bij iedereen een andere ervaring is
en ik ben ook in nl bevallen en had wel gewoon een pijnpomp dus dat zal ook wel weer per ziekenhuis verschillen

heel veel geluk met je kleine in ieder geval

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]