< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Babynamen » Hoe schrijven?

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Babynamen
Hoe schrijven?
01/04/2007 @ 09:26
Even anoniem

Dag dames,

Als we een meisje krijgen zal het Line heten. Nu twijfelen we over de schrijfwijze, Line of Liene?

Het liefst zie ik Line, maar vraag me af of het dan duidelijk is dat het Liene uitgesproken wordt. Zouden er dan mensen kunnen denken dat het Linne uitgesproken wordt?

Wat denken jullie?

Groetjes!
Link naar deze reactie
01/04/2007 @ 09:31
lianne

Online Status Stuur bericht
Toen ik het las sprak ik het gelijk uit als Liene, dus wat mij betreft kan je gewoon voor de schrijfwijze Line gaan.

Link naar deze reactie
01/04/2007 @ 10:09
Ann G.

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hoi , wij hebben een Linne .Maar als het lang uitgesproken moet worden , zou ik Liene schrijven.

Link naar deze reactie
01/04/2007 @ 10:27
Mammie-D

Online Status Stuur bericht
Ik las meteen zoals her,t gezegd zou moeten worden, liene dus.
Zelf zou ik voor de schrijfwijze Line kiezen, ik vind liene iets minder mooi.
Maar ik denk dat veel mensen al gauw gewoon liene zullen zeggen hoor! want als je een Linne hebt, schrijf je die al met 2 N-en.
Ik zou dus voor Line gaan

Link naar deze reactie
01/04/2007 @ 11:07
newfanja

ik las het ook meteen als Liene. Over het algemeen weten mensen ook wel dat als er geen dubbele medeklinker achter staat, je het de klinker "lang" uitspreekt.
Ik vind schrijfwijze van Line ook mooier dan Liene.
Dus ik zou zeker gaan voor wat je zelf al aangaf dat je het mooist vindt; Line

Link naar deze reactie
01/04/2007 @ 11:29

Ik las het als lijn op z'n engels .
Ik zou het Liene schrijven. Zelf vind ik Lynn (Lin) het mooist.

Link naar deze reactie
01/04/2007 @ 17:03
ik

Ik zou het schrijven als Liene!
Link naar deze reactie
02/04/2007 @ 17:11
sanenman

Online Status
Ik zou voor Line gaan...

Link naar deze reactie
04/04/2007 @ 22:47
Tiwi

Online Status
Line is duidelijk!

Link naar deze reactie
06/04/2007 @ 09:42
Anita M.

Online Status
Hey, ik zou zeker voor Line gaan.
Link naar deze reactie
07/04/2007 @ 16:14

Ik las het ook als Lijn , op zijn engels dus, Liene vind ik mooier....

Link naar deze reactie
11/04/2007 @ 00:51
Line

Ik moet eerlijk zeggen dat ik enerzijds verbaasd ben over de reacties en anderzijds bevestigd het wat ik een beetje vreesde. ;-)
Ik heet al 32 jaar Line en tot over een jaar of 3 zei iedereen gewoon 'Lin' als ze mijn naam geschreven zagen staan. Dat is ook de correcte uitspraak aangezien Line een Franse naam is en men in het Frans nóóit de laatste -e uitspreekt.
Echter, waarschijnlijk onder invloed van Nederland waar men Franse namen wel uitspreekt 'op z'n Nederlands' (bv. SuzanNE, SimoNE, CharlotTE,enz.) begint men dat in Vlaanderen nu ook meer en meer te doen. Het is echt een trend van de laatste jaren, voordien zei niemand het op die manier. Toch zeker niet in Vlaanderen want hier komen veel Franse namen voor (zeker bij oudere mensen waarvan de meeste zelfs een Franse naam hebben) en men is hier altijd eerder geneigd geweest een naam op 'z'n Frans' uit te spreken dan in het Engels of Nederlands.

Line, Lynn, Lien en Liene zijn niet zomaar spellingsvarianten van dezelfde naam.
Lynn is Engels en wordt uitgesproken met korte i, Line is de Franse vorm van deze naam en wordt dus ook uitgesproken met korte i en zonder e.
Lien zou je kunnen zien als de Vlaamse/Nederlandse vorm van de bovengenoemde namen maar is eigenlijk een andere naam, het is oorspronkelijk een afkorting van namen die eindigen op -lien (bv. Karolien, Paulien, enz.) en wordt uitgesproken met lange -ie. Liene is daar dan weer een variant van en aangezien het een Vlaamse/Nederlandse variant is wordt de -e deze keer wel uitgesproken.
Jaja, ik heb het een hele tijd geleden al is opgezocht.:-)

Het rare is dat ik 2 vriendinnen heb die Caroline en Eline heten en bij hen is er nooit iemand die de -e uitspreekt. Blijkbaar is hier het verschil tussen Caroline/Karolien/Carolien of Eline/Elien wel duidelijk.:-)

Dus als je Liene (met lange -ie en -e op het einde) een mooie naam vindt, zou ik het voor alle zekerheid ook op die manier schrijven. Want over het algemeen moet ik wel zeggen dat de meeste mensen nog altijd 'Lin' zeggen als ze mijn naam zien staan (toch als je in België woont). Wanneer ik mijn naam zeg en men hem moet noteren (bv. aan de telefoon) heeft men zelfs al een aantal keer gevraagd: "Engelse of Franse schrijfwijze?", waarmee men dan wil zeggen:"Lynn of Line?". Dus wanneer je 'Liene' zegt vermoed ik dat men het ook zal noteren met lange -ie en niet als 'Line'.

Ik wou het maar even zeggen. Tenslotte zag ik mijn eigen naam staan hè.:-) En ja, ik ben er altijd tevreden mee geweest.:-)
Link naar deze reactie
11/04/2007 @ 13:14
Even anoniem

Dag Line,

Bedankt voor je reactie!!!

Ik vind nog steeds Line mooier dan Liene... maar ik was me ook wel al aan het bedenken dat ik het voor de veiligheid beter Liene zal schrijven. Altijd heb ik gezegd dat mijn kinderen een duidelijke naam moeten hebben, waarbij mensen zich niet afvragen hoe ze het moeten uitspreken of schrijven. Waarschijnlijk zullen we dan ook voor Liene gaan.

Groetjes
Link naar deze reactie
11/04/2007 @ 14:11
Line

Blij dat ik je met mijn antwoord kon helpen.:-) Zoals ik al zei zou ik, als ik jou was, inderdaad kiezen voor de schrijfwijze Liene. Het is nl. niet leuk om mensen te moeten verbeteren bij de uitspraak van je naam.
Groetjes!
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]